1

Hej!

En 1.6 TD är va de är. Nyligen tagit isär motorn och bytt toppackning samt bultar, remmarna har varit av.

Allt ihopsatt efter manual. Men, den startar trögflytande, väl startad så puttrar den på bra, kanske aningen obalanserad.
Vid gaspådrag en aningen mycke svartrök. för mycke bränsle?
Vid växling till högre växel tappar den kraft, speciellt på 4an, (4-växlad låda) då är de inte mycke till liv för fem öre.

Vad är fel? för dåligt med bränsle från pump? Justeras med ställskruvar på pump?
eller står pumpen fel? någon kugg?

Vid installation av rem och topp användes VAG verktyg för att säkerställa just kam, vev och pump. Alltså låsning av kam, låsning av pump med pinpult och vevaxel stod på 0.

Så vad gör jag nu?

If our lives were always clean and tidy, where would the adventure be?

2

Börja med att mäta pumpens timing med klocka.

3

Okej

Men pumpen i sig har jag inte rört alls. Kan den ändå komma ur position?

Eller kan remmen ligga en kugg fel, fast bulten satt i?

If our lives were always clean and tidy, where would the adventure be?

4

Du har lyft av toppen och det räcker med några tiondelar så bli timingen lite fel. Kolla det först innan du skruvar isär igen. Lätt fixat.

5

För sen insprutning pga att pumpen inte blivit inställd i förhållande till vevaxeln, svenne duva har rätt!

6

efter en del kliande i bakskallen så insåg ja att pumphjulet var vridet hela ett halvt varv fel, efter att den satts tillbaka gick den som en klocka igen.

If our lives were always clean and tidy, where would the adventure be?

7

Ha ha ha! Då är det fan MAGISKT att den ens gick igång! ICQ/ag
Mer sent än så kan inte timingen vara...