26

Jaaa blind som jag e.. Står ju långt ner på burken ser jag nu...
Men gillar alla varnings texten.. Nej inte bra för miljön, men troligen en stark och bra färg.. Och det borde ju vara bättre då man inte behöver måla om så ofta.. ICQ/ad tyvärr är ju ofta dom riktigt"miljöbra"färgerna rent ut sagt skitdåliga... Bleks och sitter dåligt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27

U-pol är bra skit..perfekt efter blästring. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

28

Bottenplattan planerar jag att måla med med epoxigrund under täckfärgen vilket jag har fått bilden av att det är ännu bättre än U-Pol. Uppskattar dock att arbeta med 1K färger till smågrejer eftersom det är betydligt mindre slabb.

29

Bra jobbat , ser alvarligt ut , men faktum e att folk, til 99%, kjør rundt med plattor som innehåller utroligt mycket rost ... tufft å tag i det från grunden .. Va ska man med et fint hus ,,om grunden e skit .. stå på !!

mvh
erich

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

30 Senaste redigerad av erich (2016-04-28 15:56:29)

Tar upp en gammal kortning ,, så här bruker det se ut ... nu kan man komma åt å blästra  ICQ/ab
va beredd på å slipa en massa ... VW e glad i punktsvetsen ock avtagna delar e nästan omöjligt å återanhvända ICQ/ac
Konstigt att VW inte levererar bottenplåt til ramtunneln !!! Går att rädda, då den e ganska tjock ..men hade varit smidigt  ICQ/ab .

mvh

Post's attachments

Buggy rust1.jpg, 232.98 kb, 816 x 612
Buggy rust1.jpg 232.98 kb, 56 downloads since 2016-04-28 

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

31

Jag har gått och velat ett tag över om jag ska laga ramhuvudet eller byta. Det gamla har en hel del lagningar och verkar vara väldigt tunt på sina ställen.

Post's attachments

41_Ramhuvud_kompr.jpg, 214.26 kb, 1024 x 768
41_Ramhuvud_kompr.jpg 214.26 kb, 56 downloads since 2016-05-04 

42_Rosthål_kompr.jpg, 274.81 kb, 768 x 1024
42_Rosthål_kompr.jpg 274.81 kb, 53 downloads since 2016-05-04 

43_Tidigare lagning_kompr.jpg, 298.7 kb, 1024 x 768
43_Tidigare lagning_kompr.jpg 298.7 kb, 61 downloads since 2016-05-04 

44_Tidigare lagning o rost_kompr.jpg, 239.58 kb, 1024 x 768
44_Tidigare lagning o rost_kompr.jpg 239.58 kb, 55 downloads since 2016-05-04 

32

Jag landade tillslut i att det blir både enklare och bättre att byta ut ramhuvudet till ett nytt. Började med att svetsa ihop en jigg. Jiggen har viss justermån i längsled samt även i höjd och sidled. Eventuella vinkelfel löses med plåtshims mellan jigg och framvagn.

Post's attachments

45_Jigg_kompr.jpg, 211.92 kb, 1024 x 768
45_Jigg_kompr.jpg 211.92 kb, 57 downloads since 2016-05-04 

46_Jigg_kompr.jpg, 238.54 kb, 1024 x 768
46_Jigg_kompr.jpg 238.54 kb, 62 downloads since 2016-05-04 

33

Nytt ramhuvud och napoleonhatt beställdes från Classic VW Up North. Made in Brazil på en firma som funnits sedan 1937  ICQ/ab . Kvalitén var väl ungefär som väntat - varken speciellt bra eller dålig.

Post's attachments

47_Nytt ramhuvud_kompr.jpg, 316.7 kb, 1024 x 768
47_Nytt ramhuvud_kompr.jpg 316.7 kb, 52 downloads since 2016-05-04 

48_Brasilianskt ursprung_kompr.jpg, 285.02 kb, 1024 x 768
48_Brasilianskt ursprung_kompr.jpg 285.02 kb, 69 downloads since 2016-05-04 

34 Senaste redigerad av Engdahl (2016-05-04 23:27:59)

Jiggen visade sig bli ganska stadig. Här är ramhuvudet helt lösgjordt från bottenplattan men alla spalter är fortfarande ungefär en kapskivas bredd  ICQ/ab .

Post's attachments

49_Isärkapad_kompr.jpg, 245.02 kb, 768 x 1024
49_Isärkapad_kompr.jpg 245.02 kb, 61 downloads since 2016-05-04 

35

Det nya ramhuvudet helsvetsades kant i kant efter en hel del inpassning och kontrollmätning. Apropå inpassningen så lät jag det gå en dag ifrån att jag tyckte jag var klar tills att jag gjorde en sista kontrollmätning. Bra att sova på saken så att det inte blir fel i detta kritiska moment.

Glappet mellan det nya ramhuvudet och den bottenplattans ramhuvud fylldes med en 2mm tjock plåt. Skönt att arbetet med denna tjocklek snart är över då det är lite bångligt att arbeta med.

Post's attachments

50_Inpassad_kompr.jpg, 221.51 kb, 768 x 1024
50_Inpassad_kompr.jpg 221.51 kb, 55 downloads since 2016-05-04 

51_Nytt ramhuvud_kompr.jpg, 260.57 kb, 1024 x 768
51_Nytt ramhuvud_kompr.jpg 260.57 kb, 64 downloads since 2016-05-04 

36

Napoleonhatten inpassad och väntar på svetsning. Ska dock bara sova på saken först ICQ/ad.

Har för övrigt svetsat fast rörhylsor mellan väggarna där huvudbromscylindern ska sitta för att inte plåten ska flexa när den skruvas dit.

Post's attachments

52_Inpassning av napoleonhatt_kompr.jpg, 220.15 kb, 768 x 1024
52_Inpassning av napoleonhatt_kompr.jpg 220.15 kb, 53 downloads since 2016-05-04 

37

Ja just detta jobbet är bland det viktigaste du kan svetsa i bilen.då man vill säkerställa starka svetsar..
Men bra att du bytte ut den gammla kraftigt rostskadade plåten!!
Så bra jobbat.
Att du svetsade hylsorna är en bra åtgärd då dom gärna faller undan och är bökiga att få dit om man tex byter h cyl med kaross på plats..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38

Bra jobbat  ICQ/ab

mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

39

Här är ramhuvud och napoleonhatt färdigsvetsade. Har även fixat till hörnen i övergången mellan hatt och sidobalkar.

Post's attachments

54_Ramhuvud färdigsvetsat_kompr.jpg, 273.37 kb, 768 x 1024
54_Ramhuvud färdigsvetsat_kompr.jpg 273.37 kb, 53 downloads since 2016-05-28 

40

Golvplåten är från början punktsvetsad i sidobalken underifrån. Sedan har man fasat golvplåten längs med ytterkanten av sidobalken. Insåg att det skulle bli lite svårt att få till en snygg kant av detta. Dessutom var det en uppenbar risk att det skulle komma rost i denna skarv förr eller senare.

Efter att ha grunnat ett tag bestämde jag mig för att det enklaste skulle nog bli att helsvetsa kanten. Även om det kan behövas lite spackel för att snygga till det sista efter att svetsen är slipad blir det åtminstone en någorlunda "stum" kant.

Post's attachments

55_Golv undersida_kompr.jpg, 164.27 kb, 1024 x 768
55_Golv undersida_kompr.jpg 164.27 kb, 58 downloads since 2016-05-28 

56_Golv undersida helsvetsat_kompr.jpg, 260.57 kb, 1024 x 768
56_Golv undersida helsvetsat_kompr.jpg 260.57 kb, 58 downloads since 2016-05-28 

41

Skruven till bakre karossfästet hade gått av någon gång i tiden. Detta spelar egentligen ingen roll då fästet inte används när det sitter en buggykaross monterad. Eftersom detta är ett bra fäste som kanske kan komma till användning någon gång  i framtiden bestämde jag mig för att försöka få ur skruven.

Har en riktigt bra skruvutdragarsats som räddat mig många gånger. Just denna skruv hade dock bestämt sig för att den ville sitta kvar så efter att ha dragit av två av mina fina utdragare fick det bli en helicoil istället.

Post's attachments

57_Avdragen skruv_kompr.jpg, 205.02 kb, 1024 x 768
57_Avdragen skruv_kompr.jpg 205.02 kb, 59 downloads since 2016-05-28 

58_Skruvurdragningssats_kompr.jpg, 234.22 kb, 1024 x 768
58_Skruvurdragningssats_kompr.jpg 234.22 kb, 59 downloads since 2016-05-28 

42

Här kommer ett tips på en enkel och billig lösning för att kunna hantera plattan vid lackering. I framkant monterade jag ett vanligt fäste från ett motorställ. I bakkant svetsade jag ihop ett fäste som jag kan hänga i ett spännband (monterat i taket). Blev riktigt stadigt och mycket lättmanövrerat.

Jag grunnade först på att använda ett motorställ i vardera änden. Detta hade dock inneburit lite extra jobb i och med att axeln i motorstället inte är helt horisontell.

Post's attachments

59_Fäste motorställ_ramhuvud_kompr.jpg, 202.01 kb, 768 x 768
59_Fäste motorställ_ramhuvud_kompr.jpg 202.01 kb, 75 downloads since 2016-05-28 

60_Fäste gaffelben_kompr.jpg, 181.66 kb, 768 x 768
60_Fäste gaffelben_kompr.jpg 181.66 kb, 55 downloads since 2016-05-28 

61_Bottenplatta upphängd_kompr.jpg, 224.52 kb, 768 x 768
61_Bottenplatta upphängd_kompr.jpg 224.52 kb, 55 downloads since 2016-05-28 

43

Nu är bottenplattan rengjord med thinner och silikontvätt samt lackerad i två lager epoxigrund (bilden visar första lagret). Skarvarna fick lite extra färg som penslades på och fick rinna ned genom att bottenplattan lutades i lagom vinkel. Innan lack borrades även några hål i sidobalkarna för att det ska gå att spruta in rostskydd.

Detta är vad jag hann med idag innan det var dags att åka till Kjula och kolla på dragrace  ICQ/af .

Imorgon är det dags för karosserikitt i alla skarvar och efter det två lager av Jotun's Conseal sidenmatt svart. Botternplattan kommer sedan att rostskyddas med Dinitrols ML i alla balkar. Undersidan kommer att få ett tunt lager underredsmassa, som sprutas på, och översidan kommer att få ett lager "genomskinligt" rostskyddsvax. Förhoppningsvis kommer den inte att dö rostdöden i alla fall.

Post's attachments

62_Grundmålad_kompr.jpg, 184.55 kb, 768 x 1024
62_Grundmålad_kompr.jpg 184.55 kb, 62 downloads since 2016-05-28 

44

Nu har plattan fått två lager Jotun Conseal sidenmatt svart. Nästa steg är rostskydd och sedan går det ju faktiskt att börja skruva ihop grejerna. En skön milstolpe

45

Snyggt!

När jag svetsade min platta, passade jag på att "knäcka ramhuvudet", för att få mer caster....
Men jag planerade ju för dragracing....Min känns stabil i 180km/tim iallafall!

http://i.imgur.com/TSoRPOr.jpg

46

Ja, det är ett elegant sätt att fixa mer caster och smart med spännbanden. Jag har dock redan tillgång till en dragrace-buggy och tänkte behålla den jag nu håller på med hyfsat "original"  ICQ/ab

47

Engdahl skrev:

Ja, det är ett elegant sätt att fixa mer caster och smart med spännbanden. Jag har dock redan tillgång till en dragrace-buggy och tänkte behålla den jag nu håller på med hyfsat "original"  ICQ/ab

"Tillgång till"... !

Blanda in den oxå i tråden, för nu väcktes nyfikenheten.....   ICQ/ae

48

Här är bottenplattan lackerad, rostskyddad i alla hålrum och maskerad för sprutning av underredsmassa.

Post's attachments

63_Maskerad inför underredsmassa_kompr.jpg, 196.61 kb, 768 x 1024
63_Maskerad inför underredsmassa_kompr.jpg 196.61 kb, 54 downloads since 2016-06-03 

49

Det gick både fort och smidigt att spruta på underredsmassan. Jag använde en vanlig biltemaspruta för både hålrum och massa vilket fungerade kanon.

Jag vet att det finns delade åsikter om huruvida man ska spruta på detta kladd på en entusiastbil men jag gillar originalkänslan som det ger, plus att jag hoppas att tjäna på det i längden. En lackad bottenplatta är såklart mycket finare till en början, men brukar ganska snart bli lite risig när grus och sand gjort sitt.

Nu kommer bottenplattan att få vila ett tag så att massan hinner torka ordentligt.

Post's attachments

64_Färdig platta_kompr.jpg, 301.42 kb, 768 x 1024
64_Färdig platta_kompr.jpg 301.42 kb, 60 downloads since 2016-06-03 

66_Ramhuvud_kompr.jpg, 303.95 kb, 1024 x 768
66_Ramhuvud_kompr.jpg 303.95 kb, 54 downloads since 2016-06-03 

67_Gaffelben_kompr.jpg, 335.78 kb, 1024 x 768
67_Gaffelben_kompr.jpg 335.78 kb, 56 downloads since 2016-06-03 

50 Senaste redigerad av Engdahl (2016-06-03 22:43:02)

Och sedan ett svar på Mettis fråga om dragracebuggyn...

Den byggdes och kördes av Mikael Appell på den gamla goda tiden - ni vet då Ove/Frid och Mika Jansson krigade om snabbaste tid. Efter att ha stått i träda ett tag som naken kaross/bottenplatta köptes den av Fredrik Ström. Där någonstans började vi smida planer om att bygga en bil ihop som i första hand skulle hävda sig i div street race - lätt, hyffsat stark och med bra grepp på bakhjulen även på opreppad asfalt.

Efter att ha sett ett antal dyra motorras genom åren bestämde vi oss för att bygga motorn med fokus på hållbarhet, utan en massa exotiska delar men med en hel del tänk kring spec, mappning, etc. Motorn har levererat enligt förväntan och varit i stort sett problemfri trots en hel del repor på både bana och gata. Vi får se om det blir en tråd någon gång i framtiden om motorn.

Det enda egentliga felet vi har haft, var när vipparmsbryggan lossnade efter ett mekanikermisstag :-). Detta innebar i sin tur att vi krökte en vevstake, men eftersom vi kör med originalstakar var det ju bara att gå ut på baksidan och plocka från en av motorerna som låg där:-).
Växellådan har vi däremot fått jobba en del med vilket också är anledningen att den inte är körbar för närvarande.

I takt med åldern har även förståndet blivit bättre vilket innebär att vi numera håller oss till organiserade tävlingar på bana. Har man sett några krascher inser man värdet i att ha brandmän och sjukvårdare i närheten...

Vi har kört i olika gatbilsklasser. Målsättningen att nå mittentior (eller lägre) är ännu inte uppfyllt. Bästa tid hittills är 10.7s resp 205km/h (med gatdäck).

Post's attachments

DSC_4750.jpg, 35.21 kb, 600 x 402
DSC_4750.jpg 35.21 kb, 56 downloads since 2016-06-03