1

Hej
Ett tändstift sköts ur en av cylindrarna och tog gängorna med sig, det satt ngk stift i motorn när jag köpte bilen men jag bytte till Bosch och det har fungerat bra i ett par år tills för nån vecka sedan på premiärturen. Nu står bussen i garaget och jag överväger att sälja eller försöka laga det, med lite tur så hinner jag göra det lagom till nästa istid. Någon som har erfarenhet av lagningar av tändstiftsgängor med lösgängor som hylsa (såg det fanns på biltema) ? Eller byta toppen, kanske är enklare och inte så dyrt?

Alternativt köpa en helrenoverad komplett motor och veta att allt är sjysst men då är beslutet taget för att behålla och då ser jag det som en investering snarare än en utgift, men var kan man köpa en sådan?

2 Senaste redigerad av Torpa (2016-05-29 20:15:36)

Köp inte biltemas gängrenoverare för tändstift den är helt kass, provade en sån på en skrottopp men verktyget skär inte utan kletar mest ut materialet.
Så för mig funkade det inte, men det finns andra märken typ V-coil, Helicoil m.m som har riktiga skärande gängtappar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Jag har använt Biltemas tändstifts sats i en 68 pickis för 10 år sen.
Det funkade kanon och jag monterade det med motorn i bilen, det tog väl ca 20 min totalt ICQ/ab
Den motorn gick 4-5 somrar till, med nått tändstiftsbyte.
När jag sen rev motorn, för att jag tappade kamdrevet... så såg det bra ut i toppen där insatsgängan satt.

Så jag är positiv till Biltemas gängsats. Det finns säkert många bättre modeller men den fick jobbet gjort den gången jag behövde det.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Köp Heli-Coil alternativt V-Coil är mitt tips.

Har både Biltema och Heli-Coil / V-Coil och det är sån skillnad på arbetssättet och slutresultatet.

Biltema fungerar, absolut! Men med dyrare grejer så får man bättre resultat också.

Ett köp räcker nog en livstid.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

5

Den gängrepsatsen jag köpte ifrån Biltema verkar inte finnas kvar längre så den kanske var en dålig modell.
Så den som finns nu vet jag inget om.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

viktigt när man vill borra eller skära gänga i aluminium, smörjer man med T-röd då går det jättebra!!!
Man blir förbluffad hur mycket bättre det blir!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

viktigt när man vill borra eller skära gänga i aluminium, smörjer man med T-röd då går det jättebra!!!
Man blir förbluffad hur mycket bättre det blir!!

Tack! Ska testa detta!

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

8

Det stämmer använde T-röd till ett av stifthålen och tog med nåt special skärvätska för alu ifrån jobbet till andra hålet.
Men skären på mitt verktyg var dåliga och säkerligen därför det har utgått ur sortimentet tror inte det kostade mer än nån hundring och man får ju vad man betalar för  ICQ/ae

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

lasslo skrev:

Jag har använt Biltemas tändstifts sats i en 68 pickis för 10 år sen.
Det funkade kanon och jag monterade det med motorn i bilen, det tog väl ca 20 min totalt ICQ/ab
Den motorn gick 4-5 somrar till, med nått tändstiftsbyte.
När jag sen rev motorn, för att jag tappade kamdrevet... så såg det bra ut i toppen där insatsgängan satt.

Så jag är positiv till Biltemas gängsats. Det finns säkert många bättre modeller men den fick jobbet gjort den gången jag behövde det.

Gjorde du det med motorn på plats?, i mitt fall så är det cylindern längst in på batterisidan. Har svårt att se hur man ska kunna borra och sedan göra en fin gänga, hur gjorde du med spån osv?

10

Att plocka ut en 1600motor är enklare än att försöka sig på en dylik övning med motorn på plats..då går ju även andra problemområdenbatt identifiera.. Betänk att dessa motorer är gammla, om den inte renoverats i nutid, så behöver det säkerligen göras... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

michaelth skrev:

Att plocka ut en 1600motor är enklare än att försöka sig på en dylik övning med motorn på plats..då går ju även andra problemområdenbatt identifiera.. Betänk att dessa motorer är gammla, om den inte renoverats i nutid, så behöver det säkerligen göras... ICQ/ad

Jo nog skulle en renovering behövas men om jag ska göra det så är det nog lika bra att köpa något färdigrenoverat, var kan man köpa en renoverad/ny 1600 bussmotor?

12

tex hos Hans Landelius ..södertälje
han finns här på forumet..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

utbys skrev:
lasslo skrev:

Jag har använt Biltemas tändstifts sats i en 68 pickis för 10 år sen.
Det funkade kanon och jag monterade det med motorn i bilen, det tog väl ca 20 min totalt ICQ/ab
Den motorn gick 4-5 somrar till, med nått tändstiftsbyte.
När jag sen rev motorn, för att jag tappade kamdrevet... så såg det bra ut i toppen där insatsgängan satt.

Så jag är positiv till Biltemas gängsats. Det finns säkert många bättre modeller men den fick jobbet gjort den gången jag behövde det.

Gjorde du det med motorn på plats?, i mitt fall så är det cylindern längst in på batterisidan. Har svårt att se hur man ska kunna borra och sedan göra en fin gänga, hur gjorde du med spån osv?

Ja, jag gjorde det med motorn i. Det var ett bakre stift och en 1600 enkelport, så det var lite bättre med plats än en dubbelport.
Jag kollade så insugsventilen var stängd och när jag gängat klart så blåste jag rent med tryckluft. De spån som inte kom ut då fick gå ur med avgaserna ICQ/ab det är ju mjuk metall i toppen, så det förstör inte mycket.

Jag är inte helt analfabet på motorer, och jag fattar att det finns bättre sätt att göra det på, men det passade mig bra när jag hade dåligt med tid. Och det funkade som sagt kanon ICQ/ab

Testa, går det bra så är det bara att åka, går det dåligt så får du riva... Alternativet är att riva utan att testa, men då får man inte veta om genvägen funkat ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

14

Jag måste bara få ge en till röst i tråden och även jag gjorde det med Biltemas billiga verktyg och blev förvånad över att ens funkade! Som total novis på området och med dessa billiga grejer kändes det som att jag inte hade ngt att förlora och det gick vägen. Min motor var dock urmonterad vid tillfället och det är väl värt ansatsen. Såklart hade jag lärt mig tipset om t-sprit och det är väl värt att ta fasta på. Jag var inte så noga som "lasslo" dock så jag hade koll på hur ventilerna stod, men jag klarade mig utan blessyrer den gången.

Nu har jag en annan motor som står på lut med gängsallad i ett hål och den dagen tiden är mogen för montering i buss kommer jag att göra om samma procedur igen och känner mig förvissad om att det kommer lyckas. Noggrannhet, tid och tålamod bör du dock ha bunkrat upp med också.

Lycka till! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't