1

Tjena.
Har satt på dropspindlar på bussen och behöver hårdare dämpare fram.
Vad rekommenderar ni?
Har tittat på coilovers från Classic VW och undrar om dessa är ok?

Post's attachments

100215.202358.jpg, 179.4 kb, 550 x 497
100215.202358.jpg 179.4 kb, 216 downloads since 2014-03-03 

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

2

Jag satte på såna på min Bay men sålde den innan jag hann åka med bilen  ICQ/ad
Osäker hur mycket köparen åkte med den innan den gick till Holland nyligen.. men sen har jag nått svagt minne av att Demian hade såna på Modo dubbelhytten och att dom vek sig  Default/hmm men kommer som sagt inte riktigt ihåg  ICQ/ab
Edit:

Emil skrev:

http://i.imgur.com/XBpbRkS.jpg
Hoppsan den måste gått hårt i guppen i höstas...

3

Ojdå det såg ju bra ut  ICQ/ad
Vad kan man ha istället?
Som det är nu så fjädrar den så hjulen tar i så hårt i golvet att bussen svänger när jag har en passagerare med ICQ/an
Har monterat Saab oljedämpare från Biltema in till vidare..

Janne Lindgren Åmål/Oslo

4

JanneT3 skrev:

Vad kan man ha istället?
Som det är nu så fjädrar den så hjulen tar i så hårt i golvet att bussen svänger när jag har en passagerare med ICQ/an
Har monterat Saab oljedämpare från Biltema in till vidare..

Jag kör med 3,5" droppade spindlar, 18 x 8,5 " fälgar. Stötdämpare från KYB (Via England). Däcken tar bara i hjulhusen, i de värsta guppen.
Fungerar alltså hyffsat. Ska till kommande säsong endast svetsa om lite i hjulhusen precis innanför skärmkanten så blir det nog bra.
Det är nog lite olika på olika bilar, fjädrarnas kondition skiftar nog från bil till bil.

Tror att kvaliteten på de visade coiloverdämparna är bristfällig.

\\Peter

Vw-57. Karmann Ghia-66. Transporter EH - 77. Early Bay - 71.

5

Jag hade Transporterhaus spindlar och kunde inte ha en passagerare över ca 60pannor, då skrapa däcken i hjulhusen vid minsta sväng  ICQ/ae

6

JanneT3 skrev:

Vad kan man ha istället?

Dämparna var ett par gamla Mcdämpare. Jag körde dom många mil då jag hade dom på en annan dubbelhytt med droppade spindlar. Det var en bra kombo.
Sedan satte jag dom på Modon och då verkar dom inte ha hållit så många mil. Men den hade inga sänkspindlar så det kan ha blivit fel "arbetsområde" för dämpare. Bottnar en coilover så är det nog lätt hänt att den viker sig.

Men det kan ju vara många olika faktorer som bidrog till att dom vek sig. Dels att dom hade många mil på nacken, var gamla och att det var fel längd på dom och att det var för vekt med MC dämpare. Eller rent av att de bottnade.

Klart du ska prova med coilovers.

7

Vet att det beror på många faktorer, men behöver man verkligen något annat än original?
Jag har en 90mm kortad Frankeframvagn som skall monteras i kombination med droppade spindlar och hade bara tänkt flytta över originaldämparna.

Nu hänger ju det hela på hur låg man väljer att ha sin set-up, dvs hur mycket fjädringsväg man har innan däcken tar i taket på hjulhuset (och vilka däck man väljer förståss), men i och med kortningen av torsionsstavarna så blir de ju ganska mycket styvare vilket också torde spela en i händerna när man sänker.

Nu skrev ju inte JanneT3 om han har en kortad framvagn, men frågar ändå då jag är nyfiken ICQ/ad

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8

Peter S skrev:

Vet att det beror på många faktorer, men behöver man verkligen något annat än original?
Jag har en 90mm kortad Frankeframvagn som skall monteras i kombination med droppade spindlar och hade bara tänkt flytta över originaldämparna.

Nu hänger ju det hela på hur låg man väljer att ha sin set-up, dvs hur mycket fjädringsväg man har innan däcken tar i taket på hjulhuset (och vilka däck man väljer förståss), men i och med kortningen av torsionsstavarna så blir de ju ganska mycket styvare vilket också torde spela en i händerna när man sänker.

Nu skrev ju inte JanneT3 om han har en kortad framvagn, men frågar ändå då jag är nyfiken ICQ/ad

Framvagnen är inte kortat.
Tror nog att torsionsstavarna är lite små trötta efter några mil ICQ/ad
Fjädrings vägen är ca 4-5 cm, inte mycket alltså, hoppar jag in i bilen blir det betydligt mindre, med passagerare så skrapar det hela tiden.

Janne Lindgren Åmål/Oslo

9

Vare nån som kom fram till nå vettigt här? Sittr i samma sits behöver hårdare dämpare i fram för att de inte ska skrapa i. Funderar på classics coilovers.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

10

Är inte problemet med de coiloverserna att de blir för långa?

11

Har ni som stöter på sånt problem både sänksatser och sänkspindlar eller vad handlar det här om?
Jag har sänkspindlar och har aldrig slagit i skärmen fullastad med passagerare Default/yikes

12

Kjellgren skrev:

Är inte problemet med de coiloverserna att de blir för långa?

Jag satte på coilovers från Classic innan jag sålde och då kunde till och med 100 pannor skåning åka med utan att det skrapa i...fast den blev lite för hög också...  ICQ/ae

Abdullah skrev:

Har ni som stöter på sånt problem både sänksatser och sänkspindlar eller vad handlar det här om?
Jag har sänkspindlar och har aldrig slagit i skärmen fullastad med passagerare Default/yikes

Jo det gäller nog när man kombinerar  ICQ/ab

13

Jag kör med empi coilovers från classicvw runt om på min bay, med sänkspindlar, kortad framvagn och sänksatser. Är som att köra en vanlig bil i komfort 160cm till droplist och bekvämt att åka slår inte igenom trots att man är lite större personer fram, får precis in handflatan mellan däck och hjulhus.

14

Kan någon förklara för mig varför man ska ha coilovers på en gammal folkvagn? Det är ju torisionsfjädring varför ska man då ha ännu en fjäder? Och hur funkar det med justeringen på den? För att det ska göra någon skillnad på höjden så måste väl den "bära" bilen istället för originalfjädringen?

15

Da Squirrel skrev:

Kan någon förklara för mig varför man ska ha coilovers på en gammal folkvagn? Det är ju torisionsfjädring varför ska man då ha ännu en fjäder? Och hur funkar det med justeringen på den? För att det ska göra någon skillnad på höjden så måste väl den "bära" bilen istället för originalfjädringen?

Kan bara förklara att man kan åka två 100kg+ fram med 160cm till droplist, precis så man får in handflatan mellan däck och hjulhus. Sänksatserna är ungefär i mitten och inget är i botten om man sätter sig in i bussen två personer fram så sjunker bussen ca 2cm eller så. Hade jag bara haft stötdämpare hade det inte gått att köra så då det hade varit för mjuk fjädring. Nu kan jag åka i större gupp utan att det tar i hjulhuset, t om min Subaru är stötigare än vad min buss är. Fjädringen i coilovern är inte så mkt, det enda ställbara är hårdheten på fjädringen. Det fungerar bra för mig iaf.