jag som inte alls är insatt i bussvärlden önskar mej en förklaring. Har förstått att det är svårast att åka riktigt lågt i bak men fram borde det väll inte vara så fruktansvärt svårt. Om man vill bli onödigt låg så har jag förstått att man måste flytta upp hjulhusen. Men varför byter man inte till en splittframvagn med spindeltappar i stället för kulbultar? Är det dyrt eller är det bara besvärligt?
Förlåt om jag ställer lite dumma frågor men man vill ju vara varför ibland. 
Kee: På min bild så hänger motorn ner minst 1-2cm mer än normalt då jag körde med fel motorkuddar vid fototillfället.
Bussen står även parkerad i nedförsbacke, så det ger inte riktigt en ärlig bild av verkligheten.
Grop: Jag gissar på att många ser en sådan konvertering som ett nerköp i och med att framvagnen är av en äldre konstruktion.
Det kryllar väl inte heller av framvagnar som är till salu så det kan ju också var en av anledningarna.
Jag tycker inte att en länkpinnekonvertering är speciellt besvärlig, men om man jämför med att bara byta spindlar så är det ju stor skillnad på arbetsinsats.
28 2011-07-21 14:19:10 Senaste redigerad av kee (2011-07-21 14:21:01)
Kee: På min bild så hänger motorn ner minst 1-2cm mer än normalt då jag körde med fel motorkuddar vid fototillfället.
Bussen står även parkerad i nedförsbacke, så det ger inte riktigt en ärlig bild av verkligheten.Grop: Jag gissar på att många ser en sådan konvertering som ett nerköp i och med att framvagnen är av en äldre konstruktion.
Det kryllar väl inte heller av framvagnar som är till salu så det kan ju också var en av anledningarna.Jag tycker inte att en länkpinnekonvertering är speciellt besvärlig, men om man jämför med att bara byta spindlar så är det ju stor skillnad på arbetsinsats.
Fel motorkuddar? Jaså, ja då kanske det inte är så illa ändå.
Jag håller med, två aspekter, dels hitta en framvagn, dels är kulbultarn en helt otrolig konstruktion som, rätt inställd, medför god komfort i höga hastigheter. Fast efter att ha utrett detta börjar jag fundera igen, med en 69 som min, är ju splittens framvagn bara att bulta dit... 
Och jag som har lilla femman blir det ännu mer jobb att byta till splitt framvagn
Sänkgurun Demian kommer nog komma in med lite åsikter men vad jag förstod av honom så ska inte kulbultarna bottna innan stötdämparna bottnar om man kör med orginal dämpare
Jag ska nog hålla utkik efter droppade 
Och jag som har lilla femman blir det ännu mer jobb att byta till splitt framvagn
Hurdå?
Vaddå?
GB skrev:Och jag som har lilla femman blir det ännu mer jobb att byta till splitt framvagn
Hurdå?
Vaddå?
ja jag vill ju inte köra olika bultmönster fram och bak 
Jag pratade med GB om det här idag.
Det är ganska lätt att kolla.
På de framvagnarna som jag har mätt på, så bottnar kulbultarna då det är 265mm c-c mellan övre och nedre stötdämparfästet.
Det är ju bara att plocka bort stötdämparen och mäta den då den är ihoptryckt. Är måttet mer än 265mm, så är det ju ingen risk att man slår loss kulbultarna.
Den stora anledningen till att jag kör med splitframvagn i bay, är för att kunna åka lågt, utan att riskera att det nedre framvagnsröret slår i asfalten. Det nedre röret sitter mycket längre upp på en split.
Då jag körde med droppspindlar, så kunde t o m framvagnen slå i backen på motorvägen. Iofs hade jag kunnat höjt den 3-4 cm, så hade jag sluppit problemet, men jag var nöjd med looken....
läser och begrundar... e ju tråkigt om man rullar lågt men fastnar i underredet.. med ev skador.
ingen här i svedala som funderat på mcperson ben.. såg någon engelsk kvinna som hade Porsche 911 ben och tror jag 944 bakvagn. och en 3.3liter subba maskin i bay.
både bra bromsar och omey väghållning .. den var iofs inte superlåg... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Går det att byta spindlarna hemma bara, eller måste man ha en press?
Spindlarna går väl att byta, eller? Det är väl själva spindelleden man måste ha press för, eller får man inte väck spindeln från leden utan press heller?
Jodå, spindlarna får man isär hemma. Kan vara bra med en isärtagare som typ feltema säljer. Spindellederna däremot behövs det ordentliga doningar för att byta. Bara att få ur en gammal var ett rent helvete, sedan fick det pressas satan för att få in en ny igen.
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
37 2011-07-22 17:37:05 Senaste redigerad av kee (2011-07-22 17:37:43)
Jag har nog, iom denna tråden ytterligare en anledning att jaga fatt på en splittframvagn. Verkar som det får bli ledbults-alternativet trots allt för min del. Vad av bromsgrejerna skiljer mellan en sen splitt och tidig bay? Allt ut från stomme till spindel skiljer, så långt är jag med, men hur mycket av bromsgrejerna kan man återanvända? Mina bromsar är ju inte så gamla och det brukar ju snarast vara standard att man måste byta dessa pryttlar på en gammal framvagn. Styrstagen skiljer väl också antar jag?
-Kee, du skrev lite längre upp att du ville åka i samma höjd som GB, så räcker det ju gott och väl med sänksatser. Det har ju han. Jag pratade med GB igår och hans hade slagit igenom nån enstaka gång, men har man en stötdämpare som bottnar strax före kulbulten, så är det ju lugnt.
Jag personligen skulle aldrig lägga det jobbet och pengarna till att byta till en splitframvagn och köra med den höjden. Då kommer den ju inte till sin rätt. Det är ju ändå en del jobb.
Annars, så är det exakt samma bromsprylar till bay och sena split. Du kan använda alla bayens styrstag om du brotschar upp konan till en större storlek i spindlarna.
Då måste jag missförstått ngt, förstod det som att de flesta hade problem med bottnande kulleder, får läsa allt igen i lugn och ro framöver. Det har ju inte bara med bottnande av kulleder att göra utan även markfrigång, men som sagt. Jag ska ta mig en funderare på detta. Det är mycket som ska göras på bussen och jag vill nog prioritera att få till en tvålitrare och det är ju en bra start, eller hur? 
40 2011-07-24 23:27:26 Senaste redigerad av edda (2011-07-24 23:28:20)
Löns det att satsa på wagenswests eller transporterhaus spindlar? Ww är billigare, men sänker 1" mindre?
http://www.wagenswest.com/partstore/ind … ndles.html
http://transporterhaus.de/index.php?opt … ;Itemid=65
Jeg "Kører" med Transporterhaus´s droppede spindler + 4" kortet og justerbar beam.
Jeg får helt sikker IKKE noget problem med kugleled som "bottnar"
Det eneste problem er at jeg ligger lidt nær vejen, med juster beslagende hendholdsvis i midt og top!

MVH
C
PS.
Excuse my Svansk 
Då måste jag missförstått ngt, förstod det som att de flesta hade problem med bottnande kulleder, får läsa allt igen i lugn och ro framöver. Det har ju inte bara med bottnande av kulleder att göra utan även markfrigång, men som sagt. Jag ska ta mig en funderare på detta. Det är mycket som ska göras på bussen och jag vill nog prioritera att få till en tvålitrare och det är ju en bra start, eller hur?
Att GB kan åka lågt utan att det bottnar, beror nog till stor del på att framvagnen är kortad. Den blir ju bra mycket hårdare i fjädringen. Så om man kör okortat kan ju lösningen vara att köra med coilovers, eller kanske gasdämpare, eller att förspänna det ena fjäderpaketet.
Hej, hur får man loss:
vad det nu kallas? "spindelns armar" typ 
Det är bara att skruva bort de bultarna som syns på bilden och dra dem rakt utåt.
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Okej, tack men hur är det när övre bullten lossnar bara muttern på, och skruven lämnar kvar?
I toppen på bulten är det insexfattning. Gör rent så ser du.
...Och eftersom skruven kan sitta väldigt hårt är det viktigt att du kommer ner med insex-verktyget ordentligt i hålet. Gör rent ordentligt så spar du massa problem. Lite lättflytande smörjolja känns alltid bra att spraya dit också.
