Hej!
Har någon koll på kamremsinställning, eller sitter på en fin manual/video om hur man nollar osv?
Samtidigt, hur hårt ska bultarna till toppen dras? I vilken ordning.
tacksam för svar
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Kamrems inställning 1.6 TD Någon som har koll?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej!
Har någon koll på kamremsinställning, eller sitter på en fin manual/video om hur man nollar osv?
Samtidigt, hur hårt ska bultarna till toppen dras? I vilken ordning.
tacksam för svar
Har du inte verktygen så blire jobbigt att ställa pumpen.
Du behöver låsverktygen för att sätta den rätt och sen mätklocka för finjusteringen, även om jag själv kör med digitalt skjutmått så är det finlir.
Kamnockarna på första pekandes rätt upp.
Vevaxel i ÖD, har du inte hittat ÖD måste du mäta dig fram.
Pumpen låst med låspinne.
Efterjustering med mätklocka bakifrån på pumpen.
Dra en topp gör man alltid från mitten och utåt, oavsett motor.
10 4 2 6 8
7 5 1 3 9
Montera stegvis.
Dra till 30 Nm enligt mönster.
Dra till 60 Nm enligt mönster
Sist 90 Nm (någon med en Haynes eller Bentley får gärna verifiera den här siffran, men jag är rätt säker).
Efterdra efter 1000-1500 km UTAN att släppa på dem, enbart dra hårdare.
Sen finns det en del som kör egna lösningar med kvartsdragning över spec och varmkörning men det är inte enligt manualen.
Har du köpt sträckbultar drar man annorlunda. Då dras de till angivet moment och sen 1/4 varv till. De efterdras inte.
okej, men behöver pumpen ställas egentligen?
Tack för bra svar
Jag har bytt kamrem ett otal gånger och aldrig ställt någon pump. Och inte heller lossar jag på kamdrevet. Du har ett spår i ändan på kamaxeln där du kan lägga lämpligt verktyg, jag använder mig av ett skjutmått + utfyllnad med bladmått. Med det låser du kamaxeln. Sen behöver du bara en rörstump med diam. 15-16 mm för att låsa pumpen
okej, men behöver pumpen ställas egentligen?
Tack för bra svar
Har toppen varit loss så bör du justera den. Jag mäter med digitalt skjutmått så du behöver inte ha mätklocka.
Hur vet jag vilka mått pumpen ska stå i och när du säger digitalt skjutmått, är det ett vanligt skjutmått för att tex mäta diameter på ett rör? Hur mäter du isåfall?
Har du inte verktygen så blire jobbigt att ställa pumpen.
Du behöver låsverktygen för att sätta den rätt och sen mätklocka för finjusteringen, även om jag själv kör med digitalt skjutmått så är det finlir.Kamnockarna på första pekandes rätt upp.
Vevaxel i ÖD, har du inte hittat ÖD måste du mäta dig fram.
Pumpen låst med låspinne.
Efterjustering med mätklocka bakifrån på pumpen.Dra en topp gör man alltid från mitten och utåt, oavsett motor.
10 4 2 6 8
7 5 1 3 9
Montera stegvis.
Dra till 30 Nm enligt mönster.
Dra till 60 Nm enligt mönster
Sist 90 Nm (någon med en Haynes eller Bentley får gärna verifiera den här siffran, men jag är rätt säker).
Efterdra efter 1000-1500 km UTAN att släppa på dem, enbart dra hårdare.Sen finns det en del som kör egna lösningar med kvartsdragning över spec och varmkörning men det är inte enligt manualen.
Har du köpt sträckbultar drar man annorlunda. Då dras de till angivet moment och sen 1/4 varv till. De efterdras inte.
Är det inte sträckbultar till en TD motor? Elring närmare bestämt? Är de även specifikt för vilken motor bultarna ska dras? Det är nämligen ingen JX som är i längre utan en 1V, från en golf -90-92
Är det inte sträckbultar till en TD motor? Elring närmare bestämt? Är de även specifikt för vilken motor bultarna ska dras? Det är nämligen ingen JX som är i längre utan en 1V, från en golf -90-92
Det kunde du ju ha kläckt ur dig från början...
JX hade inte sträckbultar men en del firmor säljer sträckbultar nu, så man behöver hålla koll när man köper dem.
Vad du har köpt vet ju liksom ingen annan än du, kolla där du beställde dem om du är osäker. Men TD -90 och framåt är sträckbult. De har olika sekvens så kolla där du köpte dem. Om man ska följa monteringsschemat på de jag har använt så är det 40 Nm på alla sen 60 Nm på alla sen 90 grader på alla sen 90 grader på alla sen varmkörning och 90 till och ytterligare 90 efter 100 mils körning. Men det förutsätter ju att du har köpt samma skruvar som jag...
Vita blixten skrev:Är det inte sträckbultar till en TD motor? Elring närmare bestämt? Är de även specifikt för vilken motor bultarna ska dras? Det är nämligen ingen JX som är i längre utan en 1V, från en golf -90-92
Det kunde du ju ha kläckt ur dig från början...
JX hade inte sträckbultar men en del firmor säljer sträckbultar nu, så man behöver hålla koll när man köper dem.Vad du har köpt vet ju liksom ingen annan än du, kolla där du beställde dem om du är osäker. Men TD -90 och framåt är sträckbult. De har olika sekvens så kolla där du köpte dem. Om man ska följa monteringsschemat på de jag har använt så är det 40 Nm på alla sen 60 Nm på alla sen 90 grader på alla sen 90 grader på alla sen varmkörning och 90 till och ytterligare 90 efter 100 mils körning. Men det förutsätter ju att du har köpt samma skruvar som jag...
Ledsen att ja inte kläckte ur mig de från början. Jag frågar för att jag inte riktigt har koll.
Men tack för svar
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » Kamrems inställning 1.6 TD Någon som har koll?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.