1

Köpte förra året en bussmotor på Tradera som visade sig ha en bränd avgasventil. När jag plockade bort toppen så sitter det ett stålshims mellan topp och cylinder. Tycker att jag läst att shimsen brukar sitta mellan block och cylinder.
Någon som kan sprida lite ljus över detta? Motorn verkar vara fabriksrenoverade någon gång då motornumret är ersatt med en nitad rostfri plåt. Den har uttag på insuget för servobromsar.

Typ1 -65 1200
Beach Buggy -65(eg-70) 1300

2

Blocket är säkert deckat och för att original insug ska passa monterades shims med samma tjocklek.. Så var det på en 1500:a jag hade iaf.

3

Är det en T1 eller T2/T4 motor?
De senare kan ha "tätningar" mellan topp och cyl.

Kan ju även vara utshimsat av någon anledning

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

4

Maggel skrev:

Köpte förra året en bussmotor på Tradera som visade sig ha en bränd avgasventil. När jag plockade bort toppen så sitter det ett stålshims mellan topp och cylinder. Tycker att jag läst att shimsen brukar sitta mellan block och cylinder.
Någon som kan sprida lite ljus över detta? Motorn verkar vara fabriksrenoverade någon gång då motornumret är ersatt med en nitad rostfri plåt. Den har uttag på insuget för servobromsar.

Om det sitter en bricka över motor nr så är den renoverad här i landet av någon motor renoverare  ( det är ingen vw renoverad motor)
Om du mäter cylindrar så kommer det vara konstiga mått /kan vara 1641 som ett exp
Ibland så har dom konstiga lager diametrar också  som man vara att få tag i dag
shimsen är för att kompensera höjden på dina cylindrar  för man svarvade av dom innan borrning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Aha tack för infon. Det är en t1 dubbelport (troligen 1600) med bulthål för bussbalk. Jag har inte mätt cyl dia ännu men det var 2,5mm kvar av cyl ovan kolvtopp vid ÖD. Kan man skippa shimsen om motorn fortfarande går runt. Borde bli som en typ av topplocksplaning. Jag har även en gammal 2,1 WB liggandes. Vipparmarna är väl utväxlade på dessa. Läste någonstans på forumet att planing och nya vipparmar var ett billigt och enkelt sätt att få lite mer flås, med betoning på lite. ICQ/af

Typ1 -65 1200
Beach Buggy -65(eg-70) 1300

6

Maggel skrev:

Aha tack för infon. Det är en t1 dubbelport (troligen 1600) med bulthål för bussbalk. Jag har inte mätt cyl dia ännu men det var 2,5mm kvar av cyl ovan kolvtopp vid ÖD. Kan man skippa shimsen om motorn fortfarande går runt. Borde bli som en typ av topplocksplaning. Jag har även en gammal 2,1 WB liggandes. Vipparmarna är väl utväxlade på dessa. Läste någonstans på forumet att planing och nya vipparmar var ett billigt och enkelt sätt att få lite mer flås, med betoning på lite. ICQ/af

I vissa WBX är det sådana vippor Man gjorde om kamen på senare och körde 1,1
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke