1

När jag köpte min bubbla så låg bromsen på ganska ordentligt höger fram. Förra ägaren trodde det berodde på bromsslangen.
Bytte samtliga bromsslangar, men insåg under arbetet att bromsen låg på även utan bromsslang så jag tog isär oket och kontrollerade det utan att hitta något direkt fel.
När jag skulle återmontera lade jag märke till att luftnippeln satt neråt, det gjorde den även på vänster sida så jag bytte helt sonika plats på dem.

Nu när jag har luftat bromsarna ligger höger fram på igen! Och nu alltså med bromsoket som tidigare var ok.
Det är en-krets huvudcylinder, bromsslangen är ny och bromsröret är bra ut (relativt nytt och inga skarpa böjar eller knäckar på det).
Bromsen ligger på även efter jag öppnat luftnippeln.

Tips på felkällor?

2

Det skall vara ett spel på en dryg mm på tryckstången mellan pedal- huvudcylinder. Har du inte det så ligger det öbönhörligen på då vätskan inte kan gå tillbaka tillbehållaren.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

3

ypzilon skrev:

När jag köpte min bubbla så låg bromsen på ganska ordentligt höger fram. Förra ägaren trodde det berodde på bromsslangen.
Bytte samtliga bromsslangar, men insåg under arbetet att bromsen låg på även utan bromsslang så jag tog isär oket och kontrollerade det utan att hitta något direkt fel.
När jag skulle återmontera lade jag märke till att luftnippeln satt neråt, det gjorde den även på vänster sida så jag bytte helt sonika plats på dem.

Nu när jag har luftat bromsarna ligger höger fram på igen! Och nu alltså med bromsoket som tidigare var ok.
Det är en-krets huvudcylinder, bromsslangen är ny och bromsröret är bra ut (relativt nytt och inga skarpa böjar eller knäckar på det).
Bromsen ligger på även efter jag öppnat luftnippeln.

Tips på felkällor?

Fel typ av HC  skall inte var en krets till skivbromsar 
Om man annvänder en En krets som är för trumbromsar ( det brukar inte bli bra med skivor  för det skall bli baksug i HCn )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av ypzilon (2016-05-17 15:18:48)

Tack för svaren.

Funkar denna:
http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … ts_id/4048
20,6mm eller ska jag leta efter en större?

Kan jag fuska lite (under denna säsongen) och plugga en anslutning och låta bakbromsarna dela på en utgång?

5

Det är nog bromsoken som är dåliga eftersom bromsen ligger på även efter du har öppnat luftnippeln.

Om inte bromsbeläggen kärvar i oket

Dela på ok är aldrig så bra

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6

Nicklas: Det är inte det öppnade oket som bråkar, det är det andra.
Men varför skulle det vara dåligt att öppna ett ok?

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-05-17 20:25:43)

ypzilon skrev:

Tack för svaren.

Funkar denna:
http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … ts_id/4048
20,6mm eller ska jag leta efter en större?

Kan jag fuska lite (under denna säsongen) och plugga en anslutning och låta bakbromsarna dela på en utgång?

Om du skall ha den HCn som skall sitta där som std så är den 19,05 då skall hjulcylindrana vara 17,46 mm (bak )
När man bygger om till skivor runt om måste man tänka på vilket hydraltryck ( hur stora kolvar som sitter i oken )
Det kan vara knepigt om man inte har koll på detta om man skall få till det
En annan sak är att om man byter fabrikat på bromsvätskan kan gummit svullna så kolvana går trökt  Då får man byta packningar
  PS Jag vet hur det kan bli om man inte har koll på vätskans fabrikat
Satt i en banracing bil(M3 med M5 V8) under ett lång lopp på Anderstorp  när jag pumpade 7 gången efter rakan och det inte tog (packningana var upplösta)
Man är inte stor i 280kmt och det inte finns några bromsar på grund av man har klantat sig att byta fabrikat på bromsvätskan
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

Jag har skivor runt om, två-kolvs fram på 40mm och en-kolvs bak på ca 31mm.

Kanske är det så att bromsvätskan bråkar med packningarna, även på detta oket satt ena kolven som bara den. Men när jag fick ut kolven så både kolv och lopp helt ok ut.

9

ypzilon skrev:

Jag har skivor runt om, två-kolvs fram på 40mm och en-kolvs bak på ca 31mm.

Kanske är det så att bromsvätskan bråkar med packningarna, även på detta oket satt ena kolven som bara den. Men när jag fick ut kolven så både kolv och lopp helt ok ut.

Om jag var dig skulle jag byta packningar 
Är det std vw ok  (har sådana Nos rep satser på hyllan)

/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Eftersom problemet inte föjde med oket då de bytes höger/vänster, skulle jag avfärda problem med oket. Det kan vara hyvudcylindern eller rentav blockerat bromsrör. Bromsslangarna var väl redan bytta. Skulle själv byta huvudcylinder och byta bromsrör fram. Den du föreslår borde vara bra. Jag har själv liknande i en 1302 med Talbot 48mm ok framme och Golf 37mm bak. Inget problem med att pedalen skulle gå i botten.

11

Hur kan det vara huvudcylindern eller rör när han har öppnat luftskruven och det fortfarande kärvar

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

12

Nicklas skrev:

Hur kan det vara huvudcylindern eller rör när han har öppnat luftskruven och det fortfarande kärvar

Det är dessutom en enkrets-HC så det är inte så värst troligt att det bara skulle påverka ett hjul då.

Nä det är något med oket som bråkar. Som någon skrev kolla så att inte beläggen kärvar i oket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

VW1302S skrev:

Eftersom problemet inte föjde med oket då de bytes höger/vänster, skulle jag avfärda problem med oket. Det kan vara hyvudcylindern eller rentav blockerat bromsrör. Bromsslangarna var väl redan bytta. Skulle själv byta huvudcylinder och byta bromsrör fram. Den du föreslår borde vara bra. Jag har själv liknande i en 1302 med Talbot 48mm ok framme och Golf 37mm bak. Inget problem med att pedalen skulle gå i botten.

Du måste ha ett mycket högt hydraltryck  om du kör med STD HC
Har du mätt så dina ok inte gäspar (man mäter ytter kant på oket hur mycket det expanderar under tryck )
Jag skulle tro dom gäspar 1-3 tiondelar  ICQ/ac
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

Som jag skrev i inlägg åtta, så satt yttre kolven kolven helt fast. Kanske har den satt sig under vintern, eller har förra ägaren inte bromsat tillräckligt.  ICQ/ab
Jag börjar med att putsa av de små beläggningar som finns på kolvarna och putsar loppen en aning och ser om det räcker så, men HBCn vill jag byta oavsett.

Micke: Vilken hbc rekommenderar du? Som sagt 2-kolvs fram på 40mm och 1-kolvs bak på ca 31mm.

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-05-19 10:05:40)

En snabb uträkning det skall vara hjulcylindrar som har ett borr på 17,46  bak och dom går åt båda hållet  total kolv är  34,92
Du har borr på 31mm
Hc från 67 o framåt är för skivor  som har borr på 40mm x 2
Borret på Hc är 19,05
Länk   http://www.vwcustomspeed.com/product.as … 13611015BD
beläggningen på kolvana när från gummit som Bromsvätskan  kan vara förgammal eller från två fabrikat då blir det så sen blir gummit som smör
Byt packningar ????   Ps packningar kostar så lite
Länk till en av typena av ok
http://www.vwcustomspeed.com/product.as … =111698471
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Håller med, 19.05 borde vara optimalt. Har som sagt denna med lite större ok utan problem. Större HC medför bara onödigt hård bromspedal.

17

Kanon, lika bra att beställa två rep.satser och en hbc. Default/smile

Micke: Du lyckades pricka in exakt det oket jag har.