1 Senaste redigerad av LifeCanBeSoSimple (2016-05-16 15:50:20)

Hej.
Haft problem med hög bensinförbrukning sedan bussen köptes.
Ligger stadigt på mellan 1,4 till 1,6.

Jag kör väldigt lugnt o fint, oftast mellan 70-80 som fortast.
Motor-rummet är jättefint och kan kanske tänkas att motor e utbytt nån gång.
Bilen är för övrigt rätt fin utv också, i princip rostfri bl.a.

Problemet är den höga förbrukningen!

Just nu har jag bott i bussen typ en månad och befinner mig längst ned i vårt land men tänkte ta o fortsätta ned mot nåt sydligare ställe.
Tänk om man kunde lösa detta problem själv, vilken jäkla grej det skulle vara och vad glad både jag och Baloo (bussen) skulle bli.

Tillägger att jag köpte en repsats till förgasaren och bytte bl.a nålventilen då nån här sa att de brukar va felet men det var nog inte så fallet var.

Tack o bock, hej o hå

2 Senaste redigerad av LifeCanBeSoSimple (2016-05-16 15:42:39)

Just det, sorry!!
Detta är alltså en T3 från -84 med en vätskekyld, förgasarmotor på 1,9 liter.
Ciao

3

Tänkte lägga ut bild på den men vet fan inte hur man gör om ja ska va ärlig?

4

Börja med att se så att förgasare inte flödar.

5

Nej den är helt okej.

6

Tänker mig att en förgasarinställning kan vara vad som kan behövas kanske. Utöver det har jag inga direkt smarta svar.

Har ett stort takräcke på med endel prylar monterat på men borde inte göra så farliga skillnader i så låga hastigheter.

7

Och den drog förresten lika mkt innan jag satte på takräcket och lika mkt innan jag repade förgasaren.

8

Har du kollat bränsle trycket med en tillförlitlig mätare. eller har någon annan gjort det??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9 Senaste redigerad av LifeCanBeSoSimple (2016-05-16 18:32:24)

Tyvärr så långt har jag inte kommit. Och just nu on The road så har man inte tillgång till så mkt grejer heller.

Jag undrar ifall det finns nån duktig vw pulare här nere tro..

10

var är här nere??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Längst ned i svea, just nu utanför Vellinge.

12

Inga andra förslag man enkelt kan undersöka? Tack

13

Too bad

14

Är det så att dessa kanske inte blir så mycket snålare? Jag har ingen erfarenhet av förgasarmotor men min 2.1 insprutare som iof är ganska sliten dra 1.2-1.3 med högtak.

15

Här är lite statistik som jag samlade ihop för några år sedan. En 1,9-litare ligger någonstans mellan 9,48 och 1,4 l/milen och det flesta går med packning eller annan form av last. De flesta kör också betydligt fortare än vad du gör så jag tycker definitivt att du borde vara under litern.

K-sprit och förgasarrengöring i tanken. Byta munstycken och justera förgasaren. Justera tändningen och ha bra tänddelar (stift, fördelare, kablar).
Byta tändningen mot en Hot-Spark gör underverk på tändningen, en liten kostnad i sammanhanget.

To get a l/100 km-value out of an MPG, divide the value with 235.22 (235.22/25 mpg = 9.41 l/100 km)

http://3.bp.blogspot.com/-wlEJLIGji5k/UEOvEq7301I/AAAAAAAABkI/9GHryiufeZU/s1600/vw%2Bmpg%2Blineplot-710076.png

16

Körde 250mil på semestern me frugans buss ,
drar 1,4l/mil fullastad & kittad som på bilden..
http://forumbilder.se/F9RMA/art-1433832472411.jpeg
Så du borde kunna komma ner mer.
Börja me tänddelar & förgasarjustering.

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

17

Det här med förgasarjustering är inget man kan ge sig på själv med rätt info antar jag. Jag får iaf kolla lite på alla de här sakerna, känns som det lär bli när man är tillbaka där man känner lite folk med verkstad dock. Lite nya tänd delar kan jag iofs byta nu på vägen.

18

Eller skall man svänga in i Tyskland och åtgärda nåt, kanske billigt där eller inte?