Pickis och vespa.....SÅ jävla rätt.... 
1,251 2016-03-15 07:14:49
1,252 2016-03-15 18:01:56
Ser ut som om någon ätit mexikanskt och gjort ifrån sig på golvet
Stiligt garage, häftigt med fönstergluggarna! 
1,253 2016-05-08 23:07:12 Senaste redigerad av Michos Miche (2016-05-08 23:13:14)
Dags för en lätt uppdatering. Jag har räddat ett historiskt släp, byggd på typ 1 split med mekaniska bromsar. Träet är dåligt, men stommen går att rädda. Lätta fenderskirts, och kederlister runt skärmarna. Ett par smakfulla släta fälgar med kapslar, så kommer det att se riktigt fint ut. Hjulet på bild var bara räddningshjul. För att få ta detta släp, var jag tvungen att ersätta med ett annat. Ett lämpligt lik lämnades till skyltägaren, och varvid ett byte kunde göras. Perfekt för honom som beställt ny skylt med ny logga, som slapp göra jobbet att byta
Bara att svänga förbi med en låda öl som betalning för släpet nu
Planer för detta är att kunna använda som moppevagn efter barndooren. Men det får dröja, som alla andra fordonsprojekt just nu. Den är iaf räddad från saltstänket vid riksvägen.
Ena valvfönstret är nu färdigt. Lite skillnad mot i november
Det andra fönstret har någon timme kvar, sedan är det helt färdigt.
De små träfönsterna har vi börjat tillverka. Fungerar bra att göra nya fönster med cirkelsåg, klyvsåg och rikt och planhyvel
Hur gick det då med arbetsbänken? Den fick skjutas lite på, när jag fått serva bilar, gräsklippare, mopeder, cyklar etc, grejat med fönster och en massa andra grejer. Offerter på material från olika stålleverantörer har tagits, varvid den med bästa priset ska få en beställning imorgon.
Sedan är det bara att börja bygga när tillfälle ges. Förutom detta har jag och far budat hem ett större parti med virke som vi måste ta reda på snarast. Det stjäl mycket tid, men ger igen positivt när det ska byggas och materialet finns hemma. Sedan har jag bokat omgrävning i sommar av innergården med dränering och eldragning, samtidigt som avloppet till huset byts ut. Jag är inte direkt sysslolös när man inte är på jobbet
Så materialet till bänken ska hämtas när det finns hemma, sedan blir det byggstart när jag känner att tillfället är rätt. Ritning är färdig, och jag vet precis hur jag vill ha den.
Lite väl mycket olika saker i luften just nu. Men huvudsaken det är kul och går bra 
1,254 2016-05-09 14:23:45
Najs kärra
framvagnen pre mitten aug -49 
1,255 2016-05-10 22:15:58
Tack för identifiering
Jag ska ta och studera den lite bättre någon dag när jag får tillfälle och kika efter nummer på den. Bromstrummorna är real deal de också, med ett extra plåtbeslag runt bulthålen. Har en framvagn från en 50:a, och de trummorna har inte de beslagen.
Fälgarna är tidiga typ 3, och kulhandsken är från 1964. Så vi får väl förmoda att vagnen är byggd då. Frågan är bara vilken verkstad som har byggt den. Jag har gamla reg.numret, så det går att spåra bakåt. 
1,256 2016-05-11 09:46:10 Senaste redigerad av Jonas Burman (2016-05-11 09:50:49)
Volkswagenlogga samt Westfalia va?...bådar ju gott värre. Bra att den räddades 
Eller NU ser jag....haha, vilka fulingar! Bra lik Volkswagenloggan.''
Företaget verkar hur som helst fortfarande existera:
1,257 2016-05-11 21:36:25
Tack för identifiering
Jag ska ta och studera den lite bättre någon dag när jag får tillfälle och kika efter nummer på den. Bromstrummorna är real deal de också, med ett extra plåtbeslag runt bulthålen. Har en framvagn från en 50:a, och de trummorna har inte de beslagen.
Extra plåtbeslag?? (nu vaknade gubben här
) vad är det för beslag? BILDER
1,258 2016-05-11 21:46:16
Jäkla kul vagn det där, grattis !
Och på tal om kulhandske tänker man ju på denna klassiker.
https://www.youtube.com/watch?v=JGHsPHz7I2Y
1,259 2016-05-12 22:45:37 Senaste redigerad av Michos Miche (2016-05-12 22:46:20)
Jonas: Tänkte också Westy först, men så var det ju tyvärr inte 
Phileas: Haha, gamla godingar
Bäääängth:
Jag har med hjälp av Gurras instruktioner letat nummer. Det finns inget på armen för genomslagsgummi, men säker på byglarna som ska skruvas mot ramhuvudet. Men där sitter själva släpstommen skruvad, så det går inte att läsa. Enda numret jag får fram utan att meka isär släpet är på en övre bärarm: 121 1123.10 vill jag få för mig att det står. Kunde läsa klart och tydligt på plats, men det blev svårare på bilden
När man är för lat för att skriva på ett papper.
Det jag som hastigast på åkern tolkat som plåtbeslag, var i själva verket en kant som är gjuten. Tidigare har jag bara haft trummor som är släta i ytterradien runt trummans slitbana, men den här är liksom profilerad. Kanske ger lite mer klarhet? 
Såg genast mycket bättre ut med rätt typ av fälg. 16" vore såklart bäst, men 15" går det med 
-----
Syns lite dåligt, men på pickisflaket ligger det två stålskivor som är 5 mm tjocka och tar upp ett flak. 800 kg arbetsbänk ska väl vara nog att rikta ut lite knölig plåt mot
Nu är det bara att börja bygga bänk när tillfälle ges.
1,260 2016-05-13 08:14:02
Ja 5mm är trevligt har du någon som breddklipper plåtarna för dig eller blir bänkenn1m djup?
E så smidigt när man kan klipa plåten till rätt mått. innan kunde jag det på jobbet nu har vi en klenare klipp där jag ör.. Fast vi har en som klipper 12mm i en av systerfirmorna. Dunkar till gött... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,261 2016-05-13 09:34:35
Gött med en stadig bänk.. 
late,
in love,
and a little drunk..
1,262 2016-05-13 21:53:58
Nummret på framvagnsstommen sitter på armen för genomslagsgummit på höger sida, ibland är det ganska otydligt. Trummorna med den extra kanten härstammar från kdf tiden men var med till mitten -49 iaf. Mkt trevligt fynd 
1,263 2016-10-11 22:54:52
Hej!
Dags att visa lite livstecken igen. Egentligen hade jag tänkt att posta när jag fått något av sommarens delprojekt färdiga till verkstaden. Mycket har hänt, men inget har blivit helt färdigt. Anledningen till det, är att alla göromål på gården har fått prioriterats efter väder och klimat. Åtminstone två och en halv månaders arbete har fått ägnats åt andra delar på gården än verkstan. Stor gård som har varit i riktigt uselt skick tar många år att fixa. Man får ta bit för bit efter möjligheter. Bland annat har ett gigantiskt lager virke hämtats och lagrats upp, och mitt härbre har räddats till framtiden med ett tillfälligt plåttak, istället för hål rakt in och avruttnade takstolar.
Men jag kan åtminstone uppvisa vad som har hänt med verkstaden och vagnparken under den gångna sommaren. Planen var egentligen att gräva om gårdsplanen och byta avlopp till huset, men ingen av de tillfrågade entreprenörerna visade sig vara rätt för jobbet. Istället struntade jag i det hela, och sköt på det tills nästa år. Och det gör inte så mycket, för nu har jag fått tag på en egen grävmaskin att göra jobbet med. Klart billigare, och man kan göra jobbet i sin egen takt, utan att det står en massa betalda gubbar och tickar pengar om något skulle gå på tok. Sedan kan jag använda maskinen till dikning runt gården och liknande, som aldrig skulle ingå i den inhyrda planen. Så det känns jättebra 
Nåväl, lite bilder. Idag nöjer jag mig med fönster och senaste bilobjektet:
Då hela lokalen är ett custombygge, lär man fortsätta i samma stil. Att jag sedan varit nyfiken på finsnickeri ett ta gjorde inte saken sämre. Jag och farsgubben byggde nya från scratch. Han var med och hjälpte till med hyvling och klyvsåg, annars har jag gjort dem själv. Jag är klart nöjd som nybörjare på ämnet
Själva byggnationen med fönsterna gjordes i juni och juli, vilket rimmade perfekt med det dåliga vädret som var då. Det kändes inte alls dumt att stå i deras källare vid bandsågen när det ändå bara regnade ute.
Mock up
Bra med riktiga knektar och bra arbetsbord när det ska limmas fönster. 
Första inprovningen - Succé 
Fyra fönster och två karmar, redo för montering.
Nu har vi hoppat fram till september. Karmarna har det jobbats med till och från under augusti till september, och är nu helt färdiga så när på finlir att få dem att lira med väggarna på insidan. Det har jag sparat som innejobb tills nu när hösten och mörkret verkligen satt igång.
Fönsterna i sig är nu oljade, grundmålade och smådefekter (flisor, kvistar o dyl.) har jag spacklat ikväll. Nu är nästa steg att slipa spacklet, och sedan fixa mekanism att låsa fast dem i karmarna. Då de inte ska bli öppningsbara, blir det en speciallösning. Hur jag löser den får ni se
Efter det blir det finmålning, på med en fönsterbräda på de yttersta, i med glas (givetvis dubbel) och kit. Sedan monterat och klart 
------
Planen har hela tiden varit att göra i ordning min splitpickup, -66, som första objekt. Men de planerna ändrade sig i somras, då jag hade tur och få tag på en mycket trevligare 56:a genom Boxerville på fejjan:
I lördags åkte jag och farsgubben med bil och släp till östersundstrakten för hämtning.
Efter lite mek med de medhavda axlarna att få den rullbar, stod den äntligen på trailern 
Inspektion efter hemkomst:
Mycket bra front och hytt, förutom taket som är sopslut då den legat upp och ned.
Rostfri är den ju såklart inte. Men den är bra mycket bättre än 66:an där flaket och alla hjulhus är borta, så jag är klart nöjd
Den kommer istället att få släppa ifrån de delar som går att använda, då den å andra hållet är väldigt komplett. Vad som sedan händer med den är ännu höljt i dunkel.
Rätt motorlucka och en profilerad bakstötis vore såklart på sin plats, men det kan man få leta efter ett tag. Annars har jag det mesta, utom rep.plåt och mekaniska delar som ska införskaffas. Nu ser man ju verkligen fram emot att bygga bil när det är möjligt, efter alla år av förseningar med verkstan. Men det är väl sådant man får räkna med när man custombygger med ineffektiva metoder, och är lite petig på slutresultatet.
Någon kväll fram över blir det bilder på de egentillverkade portarna
Bis dann!
1,264 2016-10-11 23:11:51
trevligt med trä fönster... e lite pilligt att få allt tätt och bra.. men dina ser riktigt trevliga ut
Enkel hytten blir trevlig att följa som projekt
Klart det är drygt att pausa från bilarna, men med detta fantastiska garaget du byggt, måste det vara värt väntan 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,265 2016-10-12 08:32:27
Gillar fönstren,underbart att få göra själv så man får så man vill ha det,snyggt jobb! 
late,
in love,
and a little drunk..
1,266 2016-10-12 18:10:20
Alltid kul att läsa uppdateringar,väntar redan på nästa 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
1,267 2017-01-10 23:55:29
Hopla he! Dags att visa lite livstecken. Den utlovade uppdateringen med bilder på garageportarna har utgått. Men portarna är färdiga, så när som på att utvändiga stänkplåtar och kompletterande lås saknas. En kompis med tillgång till ordentliga klippmaskiner kommer att hjälpa mig med det i vår. Samma kompis hjälpte mig att klippa bänkskivorna i fem mm stålplåt.
På tal om bänken...
Nu är bygget äntligen igång! Varje ben vilar och svetsas fast på fem mm stålbitar, vilka sitter med tolv mm franska skruvar och plugg i golvet. Sammanlagt med alla ben blir det 22 st. Och det kommer även att skruvas i väggen, så det ska nog hålla min livstid 
Jag tillverkade en noggrant avvägd jigg för att kunna få benen exakt 90 grader mot stålskivorna de svetsas fast i. Nu är golvet gjutet med en felmarginal på +- en mm, och det märks skillnader mellan benen, särskilt in till väggen. Men då är det enkelt att väga in jiggen med att lägga sågblad under där det behövs. Eftersom det är sådan tyngd i grejerna, står de stabilt och man kan punkta fast benen i lugn och ro. 
Nu är samtliga av de bakre benen resta. Efter en del laborerande med olika vinkelslipar och skivor, kom jag fram till att man skär de rakaste snitten med en liten maskin med skivbredd på en mm. Först provade jag stora DeWalten med 230 mm skiva, men precisionen blev för dålig. En riktig rörkap vore såklart idealt, men nu är det här vad som erbjuds. Och det är ju kul att träna på att bli bättre med vinkelslipen.
Nu är det bara att fortsätta att ösa på.
Och portarna då? Det blir att fixa bilder och återkomma i den frågan. Det värsta är i alla fall gjort. 
1,268 2017-01-11 06:18:46
Alltid roligt att få ta del av vad som händer hos dig,blir bra! 
late,
in love,
and a little drunk..
1,269 2017-01-11 06:32:55
stabilt och bra!!
1,270 2017-01-11 08:50:19
Du hade sparat en hel del tid om du flyttat ut benen från väggen och sedan fäst långa fyrkantsprofiler i våg i väggen (som en "bärlina" för skivan). Då hade du kunnat grovkapa benen i samma längd och svetsat fast benen i dom liggande profilerna.
Gjorde så med min bänk, då garagegolvet lutar en hel del pga av en brunn.
Det blir nog bra ändå men det är ingen lek att kapa rör exakt med vinkelslip, ett varv med maskeringstejp som guide brukar dock underlätta.
Kör hårt!
1,271 2017-01-11 11:13:51
Helt underbart garage!
Mycket atmosfär i det samtidigt som det blir genomtänkt.
Nästan lite väl mycket kan jag tycka vad gäller benen till bänken. Kapa dem i en kall kap- alt om det skiljer någon mm sätter man de kortaste i mitten och låter svetsen fylla 1 mm... men Du har ribban högre än mig märker jag.
Jag bara drömmer om när jag får sätta igång och bygga. Förhoppningsvis till våren. Vi köpte marken ( ett par hektar) för 6 år sen och har vart tvungna att bearbeta kommun att stadsplanera och nu dealjplanera...snart så...om ag inte dör innan.
Över till min fråga: Vad är det för trevligt kompisen bygger till vänster i bild??
1,272 2017-01-18 00:30:32
Ja det blir väldigt bra
Franke: Det var ett bra tips, men problemet är att väggarna inte är raka. När vi byggde dem var vi tvungna att ta hänsyn till en avkapad tegelvägg, och diverse "malplacerade" bärande stockar ner till grunden. Så man kan säga att mitt hörn som ska vara 90 grader, är ett trubbigt hörn
Som det är nu har jag utgått från hörnet som "intet", och byggt bänken 90 grader ändå. Väggarna ska kläs med tjocka plåtar under uttagen, så man får helt enkelt gilla läget och trolla bort de felaktiga vinklarna med dem. Då kan man slänga upp en framvagn och fastna med en handske så den åker in i väggen utan att det gör något. Lika så blir det tätt mot väggen, ifall man sullar ut olja. Så slipper den rinna ner bakom. Jag är mr Masktejp
Använder det till nästan allt när jag bygger. Att ta upp hålbilder och dolda grejer och flytta över till en plåt är suveränt.
63: Har inte tillgång till kallkap, så det blir vinkelslip. Men nu har jag fått till snitsen, och det blir ändå justeringar med vattenpass som jag löser med mätande och jiggen. Anledningen att jag kör så grova balkar, är att de ska kompletteras med fästpunkter som man kan skruva fast dragstänger och olika anordningar, för att rikta deformerad plåt.
Det kommer även att bli färdiga jordpunkter man kan fästa jordklämman till svetsen i, och på så vis få skruvstädet/städen jordade utan en klämma som bara är i vägen. Det kommer att bli en del finesser, men de får ni se efter hand.
Lycka till med ditt bygge! Lägg gärna ut här 
Bilen som min kompis bygger vill han hålla någorlunda hemlig... men vi kan säga att allt är CAD-ritat och egentillverkat, stora delar av karossen är egendesignat, drivlinan blir en sekventiell låda och mittmonterad lämplig motor. Och den ska gå bra på både bana och gata 
Nu ser det inte ut som jag har kommit så långt, men det tar tid att bearbeta allt material manuellt, måtta och väga in. Rörpipan på de två benen i vänster i bild är bara snabb "mock up" innan jag gick in. Den biten blir lite kortare, så jag kan göra ett avrundat hörn som man slipper springa in i hela tiden. Nesligt nog hade jag lyckats sätta ett vägguttag precis bakom ett ben, därav den provisoriska upphängningen. Det ska ändå göras om med fler uttag under bänken till bandslip etc, och med en huvudbrytare på vägen man lätt kan slå av vid akut behov.
More to come 
1,273 2017-01-18 07:14:10
Blir riktigt bra garage det där du. Seriös arbetsbänk.
Jag tippar på att bilen din kompis bygger är en GT40. 
1,274 2017-01-18 18:14:38
Bra slöjdat 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
1,275 2017-01-18 18:43:27 Senaste redigerad av 63 Highlight (2017-01-20 10:21:49)
Jag TROR jag kan läst någon tråd Din kompis hade på sitt bygge för ett antal år sedan.
En väldigt händig/duktig kille som gjorde en drös med ritningar i cad och även designade karossen. SEn vart det tyst.
Antagligen kom det in annat i livet som tog tid med,,,Kan det ha vart Zatzy han hade tråden på kanske...
Det viktiga är att det rullar på för han och han håller på än.
Då har han och jag samma smak på bilar- Min är oxo "hemlig".... nästan i vart fall