1

Tjena!

Jag hade tänkt byta h-munstycke på förgasaren som sitter på 1500an (Motornr. H....) för att kompensera för ormboet. När jag nu börjar kika närmare så ser jag att det sitter en 30PICT-2 förgasare, men enligt verkstadshandboken bör det sitta en 30PICT-1 på den. Jag har kikat och ser att det sitter 120s h-munstycke i förgasaren så det stämmer ju med vad det satt i 30PICT-2 förgasaren original. Hur fungerar denna förgasaren som sitter i med 1500an? Min tanke var att jag skulle gå upp 2 storlekar på h-munstycket för att kompensera för ormboet, men nu vet jag inte alls hur jag ska göra med det.

Motorn går lite sådär när den är kall, rycker väldigt mycket - så det är till stor del detta jag vill få bort. Gjorde en grundlig tändinställning igår så det bör inte vara problemet.

Har ni några förslag kring detta?

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-05-05 10:02:34)

skall försöka att förklara
På vänster (förarsidan =vänster sida ) sidan av flotörhuset sitter en plugg som skall skruvas loss med en 10mm nyckel
när du har fått bort pluggen  så behöver du en skruvmejsel  stick in skruvmejlsen i hålet då känner du H munstycket  skruva låss munstycket
repetera bakvägen med det nya munstycket
Ps en länk hur det ser ut
http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
Ps 2 nålventilen som stänger flotören håller cirka 3000-4000 mil mellan bytena om soppan är ren
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jåå tack Micke! Huvudmunstycker är hittat. Hur bör förgasaren bestyckas för att motorn ska gå bra med ormboet och dagens soppa?

4

två steg upp
Om du har som STD bestyckning typ 120 så sätter du in 130-132
Om du skall ha bra förgasar prylar vänder du dig till Misab (dom har jobbat med förgasare sen 50talet )
Dom har kvalitets delar länk  http://www.misab.se/kategorier.php?kid=4-544-550-620
Dom upplevs som dyra men att köpa samma sak två gånger blir dyrare
Som nålventiler som är kopior från kina som läcker som ett såll (hur jag vet det  Tyvärr har köpt sådana ICQ/ac )
Ps en nålventil håller mellan 3-4000 mil sen läcker den  ICQ/ac
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av volvson (2016-05-05 21:25:11)

Great! Då ska jag ta och beställa både nålventil och munstycke från Misab. Två snabba frågor till då:

Behöver jag bry mig om storlek på något annat munstycke, typ emulsions?

Vad är skillnaden mellan 30PICT-1 och 30PICT-2?  ICQ/ab

6

volvson skrev:

Great! Då ska jag ta och beställa både nålventil och munstycke från Misab. Två snabba frågor till då:

Behöver jag bry mig om storlek på något annat munstycke, typ emulsions?

Vad är skillnaden mellan 30PICT-1 och 30PICT-2?  ICQ/ab

Nä du behöver bara byta H munstycket  ICQ/ab  ICQ/ab
Grund förgasaren är lika  men det är modiferingar  mellan modellena  som är små
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Brabra, då har jag ju stenkoll. Återigen, tack Micke   ICQ/af

8 Senaste redigerad av FlashTec (2016-05-09 17:35:27)

Är det någon skillnad mellan en Solex och en Euromax förgasare om båda två heter 30-pict1? Eller kan man köpa munstycken och grejer anpassade till solex och sätta i en 30-pict1?

Är det någon märkning på grejerna som talar om vilken storlek det är på grejerna?

Jisses min svenska är bedrövlig för tillfället men vad mera kan man begära när man har hjärnan full med snor :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

9

FlashTec skrev:

Är det någon skillnad mellan en Solex och en Euromax förgasare om båda två heter 30-pict1? Eller kan man köpa munstycken och grejer anpassade till solex och sätta i en 30-pict1?

Är det någon märkning på grejerna som talar om vilken storlek det är på grejerna?

Jisses min svenska är bedrövlig för tillfället men vad mera kan man begära när man har hjärnan full med snor :-)

Är det inte en kopia på solex
Det står ofta instansat nr (typ 130 på munstycket)
Om du tar kontakt med Misab (finns länk högre upp ) så kan dom säkert hjälpa dig
Ps det är bra att veta vilken gänga som du har på munstycket om dom frågar  eller så tar du testar fån en gammal förgasare om det är samma
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
FlashTec skrev:

Är det inte en kopia på solex
Det står ofta instansat nr (typ 130 på munstycket)
Om du tar kontakt med Misab (finns länk högre upp ) så kan dom säkert hjälpa dig
Ps det är bra att veta vilken gänga som du har på munstycket om dom frågar  eller så tar du testar fån en gammal förgasare om det är samma
/// Micke

Antar att det ska vara någon form av kopia, det verkar ju vara det märket som företag säljer som STD förgasare nu för tiden. Har iofs en orginal Solex ligger på hyllan så får kanske ta någon dag när huvudet mår lite och skruva bort saker och kolla. Rullar ju även jag med 1500 med ormbo så antar att jag lär leka charkuterist och stycka om lite :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

11 Senaste redigerad av FlashTec (2016-05-10 20:39:17)

Sitter och kollar på Misabs hemsida och funderade på några saker.

Först angående nålventilen, i och med att förgasaren är spritt ny finns det egentligen någon anledning att byta nålventilen?

Sen några frågor om själva huvudmunstycket, måste man verkligen skruva sönder halva förgasaren för att få dit den nya?
Om man nu måste göra det, är det någon packning eller nåt som måste bytas när man ska skruva ihop den?
När man skruvar dit det nya munstycket, finns det något visst läge den måste hamna på?

12 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2016-05-11 06:53:02)

Huvudmunstycke;
-Då tar man bort botten pluggen på flotörhuset (soppan rinner ut så ha något litet att samla upp det i, dl-mått kanske) sedan tittar du in och ser munstycket där inne. Detta skruvar du ur med en spårmejsel, genom hålet, dit med det nya som dras i bott. Dit med botten pluggen och tätningsbrickan igen. Klart.
Tidsåtgång 0<5 min.

Nålventilen/flotörventil;
-Den borde vara ok, men det beror ju på kvalitén på den som tillverkade den.
Misabs håller säkert högre kvalitet, men du kan kanske ta bort den du har och kolla så du inte har en massa skräp där, borrspån mm från bearbetning vid tillverkning av förgasare kanske kan förekomma.

13

H.Sundqvist skrev:

Huvudmunstycke;
-Då tar man bort botten pluggen på flotörhuset (soppan rinner ut så ha något litet att samla upp det i, dl-mått kanske) sedan tittar du in och ser munstycket där inne. Detta skruvar du ur med en spårmejsel, genom hålet, dit med det nya som dras i bott. Dit med botten pluggen och tätningsbrickan igen. Klart.
Tidsåtgång 0<5 min.

Nålventilen;
-Den borde vara ok, men det beror ju på kvalitén på den som tillverkade den.
Misabs håller säkert högre kvalitet, men du kan kanske ta bort den du har och kolla så du inte har en massa skräp där, borrspån mm från bearbetning vid tillverkning av förgasare kanske kan förekomma.

Ok jag fattade av någon anledning det som att huvudmunstycket skulle skruvas i inifrån. Vet inte vart jag fick det ifrån, då vart det ju mycket enklare.

Har nålventilen något annat namn? Såg en sprängskiss över förgasaren med alla delar numrerade men ingenstans tyckte jag det stod nålventil

14

Den heter egentligen flotörventil tror jag, det kanske var det du såg.  ICQ/ab

15

H.Sundqvist skrev:

Den heter egentligen flotörventil tror jag, det kanske var det du såg.  ICQ/ab

Så heter det enligt skissen :-)

Såg dock ut att vara lite mera jobb för att byta den