1

Sitter och väntar på att få köra ombord på färjan till Göteborg. Har varit i Danmark sen i onsdags.
När vi körde från färjan vid midnatt i onsdags slog jag på lyset och helljus. Men efter någon mil slocknade alla ljus framåt. Flippade lite med spakar och strömbrytaren till ljusen och fick igång lyset igen. Sen blev det likadant ett par gånger innan vi var framme. Något är alltså glapp. Vet inte var. Antingen i strömbrytaren till lyset, eller kanske i tändningslåset (som väl är känt för att spöka.)
Hursomhelst, dagen efter testade jag lite på campingens parkering. Det är glapp nånstans som gör att lysen, fläkt och cigguttag dör.
Nu löste jag det tillfälligt genom att koppla bort strömbrytaren till lyset och koppla en sladd med en extern strömbrytare mellan två anslutningar. Det funkar, men man får manuellt slå av och på strömmen till lysen, fläkt och cigguttag.
Någon som har några idéer?

2

x-reläet styr dessa saker om jag inte mins fel ,problem med reläet eller som är vanligt på gamla vw själva hållaren o kontakterna

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Har nu googlat runt lite och hittat ett par forumtrådar med liknande problem.

t.ex.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=20

Efter att ha bytt ett antal omkopplare och reläer utan resultat slutar den tråden med att det var tändningslås-kontakten som var problemet.
Eftersom den verkar vara ett vanligt problem börjar jag med den.

4

Det är tändningslåset  ICQ/ag
billigt & enkelt men beställ två & lägg en i handskfacket...  ICQ/ad

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

5

Har kollat runt lite på nätet efter tändningslåskontakt. Den är hyfsat billig, men antingen så kommer man inte upp i minimigränsen för att få beställa eller så är frakten dyr.

Någon som har tips på fysiska butiker i Göteborg som kan tänkas sälja den?
Jag kollade med Din Bil, dom ville ha 600:- så det går bort.

6

Classicvw ..... 79 i frakt & 97 för kontakten.
Dom har ju en klpgräns på 100 så antingen beställer du två eller så ringer du & så löser dom å skicka en ändå  ICQ/ag
Dom är alltid smidiga å ha å göra med ! / Edströms

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

7

Hittade och classicvw, men fastnade på köpgränsen ICQ/ac
Det känns inte som att jag behöver två. Men man kanske kan höra av sig direkt till dom.

8

Hej,

Jag finns också i Göteborg, och har en kontakt liggande. Du får gärna låna den och prova med, och skulle du behöva den så löser vi nog det också.

Om du skickar mig ett mail vi mailfunktionen här, så kan vi höras om du är intresserad.

9

Tack för erbjudandet johan r, men nu har jag beställt en kontakt från justkampers. (Blev ca 200:- med frakt.)

Mailade classic VW igår, men har inte fått svar och jag är lite otålig så jag orkade inte vänta.

10

Om du är smart så kopplar du in ett relä och endast styrströmmen går över tändningslåset. Alltså allt lyse går över relä. Gör du det så slipper du det här problemet för all framtid

11 Senaste redigerad av brorgustav (2016-05-23 07:08:52)

Uppdatering:
Nu har jag bytt tändningslåskontakten, tog ungefär 30 minuter. Nu fungerar allt som det ska igen!

Edit: Rensat och startat en ny tråd