1

Jag har en typ 1 med org. 1200cc motor. När bilen får stå mer än 3 dagar så är filtret tomt (filtret sitter mellan ledningen från tank innan bensinpump) Jag får känslan av att soppan "rinner tillbaka" pga av min hotrod rake(?) Jag får höja bilen i fronten en aning med domkraft varpå (soppan rinner till) den spottar igång!

Har ngn tips om universal soppafilter med backventil?

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

2

har samma problem här med, men endast om den stått ~3 veckor eller mer...ger den då en dusch startspray så funkar det.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

3

Så tycker jag det har varit med nästan alla mina vw:s. man har vant sej. Stått mer än 1 vecka - ja då är det bara till att hälla en skvätt i förgasarn innan man börjar. I värsta fall måste man dela ut flera supar innan de varit igång.
Kanske är ett tecken på dåliga ledningar som inte klarar av att hålla kvar vacuum.

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

4

Hollywood Vampire skrev:

Jag har en typ 1 med org. 1200cc motor. När bilen får stå mer än 3 dagar så är filtret tomt (filtret sitter mellan ledningen från tank innan bensinpump) Jag får känslan av att soppan "rinner tillbaka" pga av min hotrod rake(?) Jag får höja bilen i fronten en aning med domkraft varpå (soppan rinner till) den spottar igång!

Har ngn tips om universal soppafilter med backventil?

Om du har den gammla typen  av soppa pump kan du göra rent backventilen 
Tag bort membramet  så ser du två kulor som är fjäderlastade som funkar som backventil
Till 99% är det lite skit ellér rost där gör rent så brukar det funka
Ps montera ett bränsle filter med pappers filter före pumpen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack för råd & rön! Hittade universal back-ventil, så jag ska peta dit det under morgondagen, köra lite, låta den stå... För att se att det funkar(?) Återkommer efter test session!

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005