Jag är ny på forumet och i bilrenoverings branschen. Har precis startat upp ett projekt med en Typ1 från -68. Det är nu dax att ta tag i motorn och det ligger bortom min egen kompetens och behöver någon som kan renovera motorn.

Jag har tänkt mig att motorn ska rivas, allt som behöver skall bytas, och sen sättas ihop. Nödvändig maskinbearbetning skall också givetvis göras. Skulle tro att motorn har 10-20 000 mil i sig men gick som den skulle när den stängdes av senast, för 20 år sedan. Jag levererar och hämtar motorn. Tiden är flexibel då jag har mycket karossarbeten innan det är dax för igångsättning.

Skälig betalning är en självklarhet.

Hugade spekulanter på dylikt jobb eller tips om sådana mottages med stor tacksamhet.

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

2 Senaste redigerad av michaelth (2016-05-09 13:40:44)

Hans landelius på forumet/stockholm renoverar vw motorer.. Men det finns ju fler..
Men det e ju inte lätt att veta var du vill ha hjälpen, då du inte fyllt i var du bor i din profil..i detta avlånga land
När en vw motor gått så långt så är en helrenovering av nöden.. En kostnad på ca 15k.och uppåt..beroende på vad som behöver göras iordning....skall det trimmas  så blir det dyrare

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

Tack michaelth. Som sagt ny på forumet. Ska genast komplettera profilen. Vaxholm kommer det att stå där ICQ/ab Landelius har jag fått tips om tidigare. Ska kontakta honom. "men det finns fler.." Har du möjlighet att nämna några är jag tacksam. De stora namnen är emellan åt ganska upptagna.

Jag förstår att kostnaden är svår att förutse innan motorn är isär plockad. Men du menar att det hela börjar på 15k och sedan får man lägga till allt som behöver bytas och bearbetas?

Kan det löna sig att byta ut hela härligheten. Inbytesmotorer finns det?

4

Som du säger, man måste kolla vad man har, sedan vet man bättre kostnaden.. ICQ/ad
Motorer som står kan förfalla pga olika saker.bla förvaringen.. dessa motorer byggdes inte för att hålla mer än ca 10000 mil innan renovering..
Det kan vara lockande att handla en "billig" motor från tex Brasilien eller USA, betänka dock att  att många  till och med dom flesta reservdelar/motorer är kina tillverkade. med varierande kvalite så att då anlita en svensk firma borgar för säkerheten att dom inte gör sig oanträffbara vid ev fel eller brister..

om tex Landelius har/kan lev utbytesmotorer.. tja fråga.
Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

15K för arborrning, slipa in ventiler och nya lager, kolvar, fjädrar m.m lät väl ändå i överkant? Kolvar och cylindrar nytt kostar under 3k. Ventilfjädrar 500 kr. Arborr allt från 500-uppåt? Slipa ventiler samma där. Sen lite diverse som stötstångsrör lager m.m ca 2k
Man behöver ju inte byta ut precis allt om det fungerar såsom remskivor, förgasare och generator samt kåpor

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

6

Om man skall betala någon för att renovera en motor så är arbetstiden en stor del av kostnaden. Och det är ju inte så dumt att passa på att göra den lite bättre än den var från fabrik.
Man behöver inte trimma men att vikta stakar, kolvar, balansera mäta förbränningsrum ev plana lite och se till att motorn får ett riktigt oljefilter mm är inte så dumt när man ändå håller på.
Det tar en del tid och tid kostar.
Vi får nog vara glada att det finns några få som vi kan betala för att få hjälp med våra gamla vw motorer.

Jag skulle inte spara på de tusenlapparna på en motorrenovering. Det är inte så dyrt för en renovering men man skall ju ha dem. Det är ju oftast ett hobbyfordon så det är inte alltid så lätt att prioritera pengarna dit.
Hasse Landelius kan ha några färdiga motorer på hyllan så om man har bråttom kan man slå honom en signal.

Min trimmotor har jag hållt på att spara pengar till och samlat delar till i fem år, men nu är det nära..........

Bubbla -62

Va ni kan grabbar eller tjejer. Jag suger i mig som en svamp. Det låter klokt att inte spara de sista tusenlapparna när motorn är isär. Trimning och finliret är dock inte min grej. Jag hoppas på en renovering av god kvalitet tillbaka till orginalprestanda. I 25-års åldern var jag som de flesta och ville att det skulle gå så fort som möjligt. Men jag har nu passerat punkten när det gärna får gå lite långsammare. 70 är en bra fart, 90 om jag känner mig lite Wild and crazy  ICQ/ab  Den jag hoppas kan hjälpa mig är någon som ser arbetet som någonting mellan förvärv och hobby. Budgeten tillåter inte en renovering på rent kommersiella villkor. Detta är mitt första bygge och jag ska växa till mig lite innan jag ger mig på det GB63VW62 är inne på.

Jag har redan fått några värdefulla kontakter men är fortfarande öppen fär flera tips och kontakter.

Än en gång tack alla.

8

Hej, denna firma hjälpte oss (frun och mig) i vintras med byggnation av motor.

http://logmech.se/

Ring och snacka med Göran

9

Jag har skickat ett PM till dig.

10

Att någon som tydligen aldrig renoverat en motor vet vad en arborrning skall kosta är väldigt intressant. De flesta här på forumet har säkert ett jobb där arbetsgivaren betalar 350-500 i timmen för en anstäld med sociala avgifter och tjänstepension. Det betyder att den som kostar 350 i timmen och skall göra en arborrning så tjänar firman 150 sek minus 25% moms dvs 120 kronor.  En seriös renovering av en VW-motor tar ca 40tim så 15000 är bara arbetskostnad en term som verkar vara helt främmande för folk på detta forum. Kan man läsa en prislista från svenska firmor och vet vad som skall bytas i en nyrenoverad motor så hamnar summan runt 17-20000 beroende på hur dålig den inlämnade motorn är. Tex är det billigare att köpa nya toppar när flera av pinnskruvarna till avgas är avdragna. I en trimmad motor är det arbetskostnaden som höjer priset och timmarna är ofta de dubbla mot en standardmotor. Läste ett inlägg här för några år sen där någon påstod att vilken mekanisk firma som helst kunde arborra ett VW-block och ville endast ha en wienerlängd som betalning. Med inställningen att det skall kosta 15000 att renovera en VW-motor kommer det med all säkerhet inte finnas några företag som gör dessa jobb om ett antal år. Jag har meckat VW sen 1971 och vet vad som gäller när man renoverar en motor till originalskick men jag går snart i pension så då blir det att förlita sig på folk som meckar på sin fritid. De flesta lämnar in sin bruksbil till en verkstad och betalar mellan 6-8 tusen för byte av kamrem utan att blinka. Byte tar på sin höjd 4-5 timmar. Överför den kostnaden på 40 tim så blir kostnaden för motorn runt 60000. Sen tillkommer även momsen. Sug på den karamellen.

Jag har genom den här tråden fått kontakt med en kunnig herre som är villig att hjälpa mig. Ett bekant namn på forumet. Jag ska visa upp motorn för en bedömning. Sen hoppas jag att vi kan komma överens om hur kompensationen ska se ut.

Jag har stor respekt för de som har denna typ av arbeten som förvärv och förstår att det måste gå runt. Jag hoppas att det fortsättnings kommer finnas en marknad för riktiga mekaniker. Jag blir inte lika imponerad när jag lämnar in bruksbilen på servise och möter en kille i fläckfria arbetskläder med en laptop under armen. "Det är fel på fönster hissen, vi byter dörren...."

Men som någon skrev, projektet är en hobby och det är inte alltid man kan avsätta de resurser som behövs för alternativ A1. Kompromisser är nödvändiga. Jag konkurrerar med en häst och det kan jag avslöja är en tuff match. Hästen måste ju äta, det behöver inte din bubbla. Vad ska man säga.

En dag kanske jag blir så duckig att ja törs ta mig an en motor själv  ICQ/ab

Trevlig helg, tack till var och en av er för era insikter.

Post's attachments

image.jpeg, 127.46 kb, 800 x 450
image.jpeg 127.46 kb, 235 downloads since 2016-05-15 

12

Hans Landelius skrev:

Att någon som tydligen aldrig renoverat en motor vet vad en arborrning skall kosta är väldigt intressant. De flesta här på forumet har säkert ett jobb där arbetsgivaren betalar 350-500 i timmen för en anstäld med sociala avgifter och tjänstepension. Det betyder att den som kostar 350 i timmen och skall göra en arborrning så tjänar firman 150 sek minus 25% moms dvs 120 kronor.  En seriös renovering av en VW-motor tar ca 40tim så 15000 är bara arbetskostnad en term som verkar vara helt främmande för folk på detta forum. Kan man läsa en prislista från svenska firmor och vet vad som skall bytas i en nyrenoverad motor så hamnar summan runt 17-20000 beroende på hur dålig den inlämnade motorn är. Tex är det billigare att köpa nya toppar när flera av pinnskruvarna till avgas är avdragna. I en trimmad motor är det arbetskostnaden som höjer priset och timmarna är ofta de dubbla mot en standardmotor. Läste ett inlägg här för några år sen där någon påstod att vilken mekanisk firma som helst kunde arborra ett VW-block och ville endast ha en wienerlängd som betalning. Med inställningen att det skall kosta 15000 att renovera en VW-motor kommer det med all säkerhet inte finnas några företag som gör dessa jobb om ett antal år. Jag har meckat VW sen 1971 och vet vad som gäller när man renoverar en motor till originalskick men jag går snart i pension så då blir det att förlita sig på folk som meckar på sin fritid. De flesta lämnar in sin bruksbil till en verkstad och betalar mellan 6-8 tusen för byte av kamrem utan att blinka. Byte tar på sin höjd 4-5 timmar. Överför den kostnaden på 40 tim så blir kostnaden för motorn runt 60000. Sen tillkommer även momsen. Sug på den karamellen.

Alla har sin vinkling på hobbyn. Visst, vissa vill bara åka på träffar så bekymmerslöst som möjligt och betalar gärna för en bra motor. För andra är den sociala biten viktig. Att hjälpa varandra, byta/köpa/sälja delar, frakta delar. Allt ursäkter för att få träffa likasinnade ICQ/ab ... visst måste våra bilar få kosta, men det är inte alltid den snabbaste vägen till en renoverad motor är den roligaste ICQ/ab

Jag önskar Ulf all lycka till med sitt projekt!

13

Kan bara tillägga : Beställde div ren.delar nu till en 356B motor -62 .. Ramlagren (4 stk) 5000:-   ICQ/ab
Under 15 000:- för et avgassystem likt org. kan du bara glömma !!! Börjar bli en "hobby" for de förmögna  ICQ/ab 

Mvh
erich

JETech , S. Halland