Har en gammal folka 1500 där jag ska ge lite kärlek som den inte har upplevt på 20 år av föregående ägare. Nu är det oljebyte och luftfilter kvar. Vilken olja ska användas och hur gör jag rent bladfiltret? Det filtret mår inte så bra.. Bättre att köpa nytt men går det att få isär det något?
filtert skall tvättas med avfettning och själv torkas om man kör med tryckluft förstör man filtert
Man kan använda varmluft pistol men ta det försiktigt så det inte börjar brinna
En bra 20-50 brukar funka
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ok!! Tack så mycket! Ska testa det!
4 2016-03-23 23:46:25 Senaste redigerad av Kjell Roar (2016-03-23 23:54:20)
Föredrar 10W40 olja (även 10W30 kan fint brukas här nord), 20W50 har sämre fløde, kyler därför lagrarna i motoren sämre och ger høgre olje/motortemperatur i en standard motor (fordi oljetrycket styr temperaturen i motoren via oljekylaren, oljekylaren blir bypassed vid høgt oljetryck).
VW konstruerade motoren för tynn olja, typ 10 om vinter och 20 eller 30 om sommaren.
Om jag inte är helt ute och cyklar så konstruerade VW aldrig någon motor på 120-130 hästar. När man höjer effekten höjs även värmen och oljan tappar sin viskositet. 20-50 har inte sämre flöde när tempen ligger mellan 95-100 grader men jag håller med om vad du säger angående typ 30hk -34hk. Så fort du trimmar bör du hålla koll på oljan så att värmen inte förvandlar oljan till kattpiss.
Tagit tid o så men nu ska jag slå i 10W40. Sen så ska jag bara fixa så att den inte dör för mej när den blir varm.