Intressant ämne. Själv pendlar jag ca 15 mil dagligen (3500 mil/år) till och från jobbet och har gjort det i snart 3år. Finns ju många olika tankegångar när man väljer bil, men alla nya bilar förlorar i värde och det går i princip aldrig att räkna hem värdeminskningen i lägre soppaförbrukning. Men när man spenderar en hel del tid i bilen dagligen så är komfort och säkerhet en annan aspekt som inte är att förakta.
Min filosofi är att köpa en välutrustad 6-10år gammal bil av erkänd kvalité (gärna slutet av en tillverkningsserie där alla barnsjukdomar är bortjobbade), som gått få mil för sin ålder, är väl omhändertagen och som haft större delen av sin värdeminskning så den hamnar i bottenträsket där bilarna typ står sig om dom bara är fungerande och inte rostat bort, dvs runt 30-50k.
Jag kör med en Ford Mondeo mk3 -06 2.0 som är så gott som fullutrustad och hade gått strax över 15000mil när jag köpte den. Bilen drar 0.7X landsväg, stadskörning är hyfsat ointressant för mig som har 2-1 väg i princip hela vägen till jobbet. Kalkylen blir helt ok då bilen kostade mig 35k, skatten är inte allt för saftig och försäkringen förhållandevis billig om jag som ungdom jämför Forden mot en Volvo eller tysk vagn). Bilen är så pass gammal att jag ser ingen vinning i att lämna iväg den på service, så servar bilen själv med jämna mellanrum och ser till att byta slitdelarna allt eftersom.
För mitt pendlande skulle jag aldrig köpa en bil utan AC, farthållare eller bra stereo. Till min nästa bil skulle jag vilja få adaptiv farthållare, automat och dieselvärmare. Men jag sitter lugnt i båten till 2017/2018 och väntar med spänning på vad elbilsmarknaden hittar på. Med en bränslekostnad på 1,50kr/milen så kan en elbil bli intressant framöver och med nya teslan som ska leverera 35mil per laddning och kostnad på 350-400k så kan det bli ett nybilsköp.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬