1

Jag är ute efter den billigaste bilen som finns tillgänglig i Sverige då jag kommer få pendla till ett nytt jobb.

Jag bryr mig inte om säkerhet eller bekvämlighet. Det ska vara den billigaste bilen.

Mina tankar går åt skattefria alternativ som Caddy mk 1 (en pickup skulle jag ha nytta av på min fritid), eller trecylindriga minibilar som Smartcar.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/20041020_1303_1539-VW_Golf1-Caddy.jpg

Jag kan laga många saker själv, men vill så klart ha en pålitlig tjänare. Jag har andra bilar att tillgå ifall denna skulle vara trasig nån vecka.

Vilka är era erfarenheter kring billiga bilar? Vilken är den billigaste bilen att bruka i Sverige?

2 Senaste redigerad av michaelth (2016-04-30 12:24:32)

inom vilken inköps prisklass vill du vara??
skillnad på billigt inköp och billiga mil..
samt hur lång sträcka till jobb/dag.. elbil? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

inom vilken inköps prisklass vill du vara??
skillnad på billigt inköp och billiga mil..
samt hur lång sträcka till jobb/dag.. elbil? ICQ/ad

Jag tänker mig max 50 000 kr, men gärna betydligt billigare.

Jo, man kan köpa en snål, modern bil, men då kostar värdeminskningen istället... Finns leasingalternativ som verkar billiga, men jag tror man lurar sig själv där.

8 mil pendling och okända mil i tjänsten.

Med 2000 mil om året och ett bensinpris på 13 kr/litern blir varje 0,1 l/mil i förbrukning värd 2600 kr/år.

4

Toyota Aygo, eller motsvarande franska kusiner. Allt är billigt, däck, försäkring, bränsle.

Ja, den är bullrig och motorn behöver varvas, men den har mycket småbilscharm. Vi hade en sådan 2007-2012. Inte ett fel under den tiden!

Insta: @tob_356

5

Intressant ämne. Själv pendlar jag ca 15 mil dagligen (3500 mil/år) till och från jobbet och har gjort det i snart 3år. Finns ju många olika tankegångar när man väljer bil, men alla nya bilar förlorar i värde och det går i princip aldrig att räkna hem värdeminskningen i lägre soppaförbrukning. Men när man spenderar en hel del tid i bilen dagligen så är komfort och säkerhet en annan aspekt som inte är att förakta.

Min filosofi är att köpa en välutrustad 6-10år gammal bil av erkänd kvalité (gärna slutet av en tillverkningsserie där alla barnsjukdomar är bortjobbade), som gått få mil för sin ålder, är väl omhändertagen och som haft större delen av sin värdeminskning så den hamnar i bottenträsket där bilarna typ står sig om dom bara är fungerande och inte rostat bort, dvs runt 30-50k.

Jag kör med en Ford Mondeo mk3 -06 2.0 som är så gott som fullutrustad och hade gått strax över 15000mil när jag köpte den. Bilen drar 0.7X landsväg, stadskörning är hyfsat ointressant för mig som har 2-1 väg i princip hela vägen till jobbet. Kalkylen blir helt ok då bilen kostade mig 35k, skatten är inte allt för saftig och försäkringen förhållandevis billig om jag som ungdom jämför Forden mot en Volvo eller tysk vagn). Bilen är så pass gammal att jag ser ingen vinning i att lämna iväg den på service, så servar bilen själv med jämna mellanrum och ser till att byta slitdelarna allt eftersom.

För mitt pendlande skulle jag aldrig köpa en bil utan AC, farthållare eller bra stereo. Till min nästa bil skulle jag vilja få adaptiv farthållare, automat och dieselvärmare. Men jag sitter lugnt i båten till 2017/2018 och väntar med spänning på vad elbilsmarknaden hittar på. Med en bränslekostnad på 1,50kr/milen så kan en elbil bli intressant framöver och med nya teslan som ska leverera 35mil per laddning och kostnad på 350-400k så kan det bli ett nybilsköp.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

6

Hyundai Getz CRDI! Billig i skatt, försäkring och service. Har kamkedja! Och ändå helt ok att åka i. Vår 07:a har gått över 25 tusen nu utan nåt förutom vanlig service och lite bromsdelar.

Martin A

7

Stanna i familjen, Audi A2 helt Alu ingen rost, sista året 2005 finns från 50 000 och nedåt flera motor alternativ. Toppen bil att köra, lasta och åka säkert i. Lupo 3L men de börjar ta slut och de flesta har gått för mycket.

8

I "min värld" är en ny privatleasad elbil typ Renault Zoe den allra billigaste bilen att äga/köra om man klarar sig med räckvidden den erbjuder. Den kostar från 2500 kr till 3000 kr per månad inklusive allt, dvs service, försäkring, skatt mm. Den laddade elen är jättebillig jf med alla andra bränslen. Plus att man får en sprillans ny bil med alla fördelar det innebär ICQ/ab Vi har numera två st Zoe och en Outlander Phev laddhybrid  i familjen. Pluss alla bussar förståss  ICQ/ae

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

9

Om du har funderat på caddy mk1 skulle jag säga att det är svårt att hitta bra exemplar...

Golf mk1 är lättare. Det kör jag till vardags. Turbodiesel som ligger runt 0,55 milen och går som ett troll. Dock är ju säkerhet och komfort noll. Samt att allt är slitet så man vet ju aldrig när något pajar.... Brukar hända att jag tar bubblan rätt ofta...

Men billig, lätt att laga och kul att köra.

Jag hade satsat på äldre dieselbil iaf. Antigen skattefritt eller med "låg" skatt. Tex Golf 1, Golf 2, Caddy mk2/mk3, Lupo 3L .

Dock kör jag bara 5 mil om dagen i ca 90-100 km/h på tomma vägar

10

Elbilar har inte bara fördelar, det här manar till eftertanke:

http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elb … miljobomb/

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

Stefan F skrev:

Elbilar har inte bara fördelar, det här manar till eftertanke:

http://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elb … miljobomb/

En nyhet från 2011?  ICQ/ae  Kom igen

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

12

Såvida det inte har gjorts några nya jättefyndigheter av Litium och de andra ämnena som nämns i artikeln är den i högsta grad aktuell.

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

13 Senaste redigerad av HejHejCF (2016-05-05 11:37:08)

Har räknat lite på VW Lupo. Verkar som dieselvarianten är lite billigare än bensinaren trots högre inköpspris. Kanske samma gäller Getz.

En Polo diesel känns mest intressant just nu, då inköpspriset är lägre än för en lupo.

14

Som sagt var, jag hade satsat på en getz alla dar i veckan.
Bästa bilen vi haft! Och det är många genom åren!

Martin A

15

HejHejCF skrev:

En Polo diesel känns mest intressant just nu, då inköpspriset är lägre än för en lupo.

Kolla även hur det är med partikelfilter, de är INTE billiga att byta på en lite äldre diesel...  ICQ/ac

16

Jag har kört en 60:a bubbla 9 mil om dagen året runt. Det fungerade perfekt för mig och värdet stiger hela tiden. Ingen skatt, låg försäkring, drar 0,7 och man är alltid kung på parkeringen. I år bytte jag upp mig till en 73:a bubbla med bättre ljus och lite högre bränsleförbrukning men värdet fortsätter att stiga och varje resa är glädjefylld.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

17

Stefan F skrev:

Såvida det inte har gjorts några nya jättefyndigheter av Litium och de andra ämnena som nämns i artikeln är den i högsta grad aktuell.

Testa undersöker väl i dagsläget ställa att plocka litium då det börjar bli en bristvara.
Sen i Sverige har vi snart ingen stabil elproduktion kvar så när å vart ska man ladda elbilen...

Mera känd som jb...