26

Johe skrev:

Hej nej motorn är inte riven så någon sådan kontroll är inte gjord. Så du tror mer på på blocket än på toppen ? när man lyssnar så tycker jag det låter väldigt lika som om det vore dåligt ställda ventiler.
Dvs slamret är högt upp

Bara en ide. Det är väldigt svårt att lokalisera ljud från en motor eftersom det låter som det kan komma från olika platser..Hoppas att det löser sig..

27

Ska väl också sägas att jag har startat upp den med 10/30 olja för att tappa ur och den och sätta i 20/50 men det ska väl inte ha så jätte stor betydelse

28

ett gammalt knep för att lokalisera missljud är att använda en slang som man sätter på olika ställen och lyssnar.. läst att man kan använda en stålstång med plåtburk i änden med.. har inte provat själv och kan tänka mig att det ändå inte är helt enkelt.

29

Johe skrev:

Hej orginal vippor men hat faktiskt bytt till nya ventilkåpor med skruv. Men tror det är gott om plats

Lyft bort dem och kolla.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

30

om inte bottendelen är renoverad så är den här gissningsleken helt omotiverad.  Vevlagerknack eller ramlagerhaveri .

31

Johe skrev:

Leverantören är paruzzi  och som ni säger så har dom flesta jag sett haft pilar. sedan är ju frågan vad har det för betydelse det blir jag inte klok på.

32 Senaste redigerad av road222 (2016-05-03 12:18:15)

Kolvbulten är förskjuten för när bränsleblandningen antänds och det höga arbetstrycket uppstår, skall vevstaken befinna sig i en gynnsam linje ner mot vevtappen. Om kolven är vänd åt fel håll så uppstår en snedbelastning på kolven som orsakar ett knackande ljud.
P.s Jag är ny här på sidan men man har skrivit om mig på boxerville för några år sedan. Kolla: V6 motor med adapter
av Sami/B