1

Hej

Var och hämtade mig min första fläktkylda folkvagn förra helgen. Det blev en lagomt sliten Bubbla 1500 -68.
Har börjat gå igenom motorn lite snabbt och gjord lite enkla justeringar som ventilspel, tändning, fixat choken osv.
Då jag inte lyckats justera till förgasaren(30pict-2) som jag vill pga läcker från spjällaxeln och är allmänt bråkig så gjorde jag en beställning av en ny Brosol 30/31pict från paruzzi. Beställde samtidigt ett 135 huvudmunstycke pga då jag öppnade min nuvarande förgasare så såg jag att det satt ett 120H, det känns rimligt att gå upp lite i storlek då det sitter ormbo på bilen.

Mejlade Paruzzi som jag beställde förgasaren i från för att höra vad den kommer med för munstycken och fick detta som svar:
"bestyckad enligt 1300 motorn"
  Huvudmunstycke: 120
  Stationair bensin 55
  Extra bensin 50
  Emulsionsrör 175 z

Vid första anblicken och min obefintliga erfarenhet av fläktis boxrar så låter det som att den är bestyckad sjukt snålt.
Enligt okända internet källor så ska min motor original ha 120 huvudmunstycke 125z emulsionsmunstycke(luftmunstycke)  tomgångsmunstycke: 55 och power fuel jet: 65

Vad jag ser det så även om jag byter mot mitt 135 huvudmunstycke så lär det snåla ut bränsleluft blandningen jävligt mycket på högre varv med ett så pass stort luftmunstycke. sen antar jag att det dom menar med "extra bensin" är power fuel jet(högfartsmunstycke) och det är också galet litet.

Min fråga är alltså hur tycker ni att jag ska bestycka min 1500 med nya förgasaren ? förstår jag får testa mig fram en del, men det hade varit trevligt att utgå från nå hyfsat.
ska jag ta emulsionsmunstycket från gamla förgasaren, 135 huvudmunstycke och resten som den kommer med?

nån som har köpt en ny Brosol H30/31pict och har erfarenhet hur ni gjorde med bestyckningen?

2

Du jag fick gå upp på 150:s munstycke innan jag fick jäntans 1500
besiktningsmotor att gå som folk igen även den utrustad med ett
ormbo dock så hade den också ett s.k.sportluftfilter. Prova 140-145
åtminstone.

3

Monterade nya förgasaren med 125z luftmunstycke, 65 tomgång,  60 högfart och 135 huvudmunstycke.
Den går som en gud. Ska kolla stift i veckan,  men efter två dagars bruk  av bilen så känns bestyckning spontant jävligt bra.

4

Går fint förutom att stiften är svarta.. 
När den är kall så går den alldeles för fett och vill dö när man släpper ner den på tomgång ibland. Har justerat chocken hur mycket som helst och det blir inte bra. 

Antar att det är för att den går fett.
Bestyckade ner tomgångs munstycket först till 60 och sedan 50 utan bättre resultat...  Konstigt. 

Har i samband med förgasar bytet också monterat ett beggat oljebads filter.  Har tvättat det med bromsrengöring innan montering.  Brukar dessa filter kunna stocka inne i själva huset med all stålull?

Eller har nån någon annan idé varför bilen går fett?