1

Behöver nytt bromsok fram på bubblan, det är en -57a så oken kommer från en nyare, men tror att det är standard.

ClassicVW har för 649:- och 1249:-
Custom Speed Parts tar 995:-
Dalhems tar 695:- (Empi)

Är det någon som har koll på skillnaden, bör man ta de dyraste eller gör de billiga samma jobb?
Har tänkt måla dem innan montering så om det bara är ytbehandlingen som skiljer så är det ju sak samma.

2

Så här ser befintligt ok ut (det är "vanligt" eller):

http://i64.tinypic.com/334i0b9.jpg

3

Billigt ok  Man får vad man betalar för
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/IMG_20151207_1817461.jpg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Renovera det ok du har? Tyskt renoverat brukar vara bättre än nytt kinesiskt.

5

Oket har legat i fosforsyra inatt och idag har jag köpt fettnipplar M10x1. Ska se om jag kan få ut kolvarna.

6 Senaste redigerad av ypzilon (2016-04-20 19:27:20)

Någon som vet var man kan få tag på 40mm ATE-kolvar som är urfrästa på undersidan?

http://i67.tinypic.com/htczkl.jpg

7

Ser inte värre ut än att du kan sätta upp kolven (-arna) i svarven och putsa av kolven med smärgel, (som för mig inte är det avgörande problemet). Om inte; svarva nya kolvar.
Vad är problemet?
Kolvtätningen tätar i oket, dvs. "cylinderloppet" i oket, och skall vara "rent"utan porer/håligheter".
De som renoverar bromsok (nu pratar vi inte ett "vanligt Typ 1 OK"), sätter rostfria hylsor i OK:en.
Hur mycket tid du vill lägga på en renovering är klart upp till dig, men överväg kostnaden mot att köpa nya/fabriksrenoverade OK.
(OK brukar man inte dela. Renoveringssatser brukar inte innehålla tätningar mellan halvorna.)

8 Senaste redigerad av ypzilon (2016-04-20 21:07:50)

Ungefär en tredjedel av kanten på kolvarna är ju ca en mm lägre än resten, vad fyller det för funktion?
Det jag tror är största problemet med kolvarna är nämligen att anliggningsytan på beläggen ser inte plan ut, men kan kan ta ner dem lite i svarven så är ju även det löst.
Får väl be kollegan sätta dem i svarven, saknas i mitt garage.

9

Dom skall inte vara plana mot klossen...det är för att rotationen skall trycka bort dom när du bromsatklart. så det blir frigång mot skivan... dom skall även sitta på ett visst sätt i broms oket..olika h/v sida..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Tack.   ICQ/ab

11

Alla gummidetaljer såg OK ut så jag putsade kolvarna och loppen och återmonterade allt. Får bli en riktig renovering till vintern (om det ens kommer behövas).

Dock lade jag märke till att luftnippeln sitter nertill på båda framoken, måste väl vara någon tidigare ägare som förväxlat dem eller?
(För det är väl bara britterna som kan komma på tanken att sätta nipplarna nertill?)

12

Byt plats på H och V ok så blir det ju rätt  ICQ/ad

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P