1

Jag har under alla år haft två olika loctite-flaskor. En som jag klassar som medelstark som jag använder om det finns en chans att jag kommer behöva lossa fästelementet eller om den sitter på ett ej så utsatt ställe. Den andra klassar jag som som "Stark" för ställen som man vet vibrerar mycket, eller som kan skapa en riktigt dålig dag om det släpper (bromsar tex.)

Nu när jag städade ur garaget så hittade jag ett gäng gamla flaskor varav det visade sig att jag hade köpt en gäng olika modeller av loctite (olika nummer).  just nu har jag loctite 243 resp 2701. båda dessa är snart slut så min fråga är vilka bör jag köpa? det är en hel djungel av nummer...

2 Senaste redigerad av Wompa (2016-04-26 14:22:09)

Vad ska du låsa?  Och vart?

Vissa är oljebedtändiga, andra klarar högre temperaturer... Andra är för lager eller cylindrisk fastsättning

Min standard loctite jag alltid använder när det ska behövas är 243 (medelstark)

Enkel att få tag i, inte dyr och gör sitt jobb.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

3

Jag vet inte vad eller vart. Jag är ute efter "kan-allt"-flarra, dvs den man kan i 90% av fallen sträcka sig efter.

Så medelstark verkar det vara 243 men om man vill ha lite bättre bit? troligen vill jag ha oljetålig då dessa är oftast motorrelaterade bultar och muttrar...

4

Hallå.
Jag tycker 243 och 270 är bra grejor, det brukar duga hemma i garaget. Finns ju ännu "värre" om man vill det.
På jobbet som industrimekaniker så har vi sådana som är omöjliga att få i tu utan att värma eller deformera skruvförbanden.
En guide http://www.loctite.se/ses/content_data/ … SE_WEB.pdf
Vi har den på jobbet fast i affisch storlek, första delar handlar om gänglåsning.  ICQ/ab

5

Alltså... Man får ju tänka på vart det ska sitta, och är det nödvändigt?

Ett skruvförband som är rätt åtdraget samt loctitet... det är lite som hängslen och livrem om nu inte en ingenjör nämnt att det kan behövas.

Min Corrado har ett fabrikationsfel på drivaxlarna, där gängorna till 12kantsmuttern är "dåliga" och muttern kan släppa...
Där ska man ha gänglåsning, men står inte vilken så jag använder medelstark vilket kanske ändå är overkill.

Men 243, 245, 248 är medelstarka och oljebeständiga.
Det lär täcka 95% av behovet.
Sen kan du köpa en 270... den är Stark och sitter utav bara FAN!

Dessa två varianter är nog precis vad du kan behöva.

Men tänk också på att gänglåsning har ett utgångsdatum... så det kan innebära att din medelstarka inte härdar ordentligt och inte gör någon nytta.

Bäst är att köpa dom stora tuberna, 50ml som har ett munstycke man kan stänga och sen sätta på korken på.
Dom håller längre än dom små med bara kork.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

6

På välsorterade ställen finns även Staloc, vilket är en "kopia" på loctite.
Om jag förstått det rätt är det en av grundarna till loctite som äger Staloc.
Dom har samma nummer på flaskor (bara ett S inlagt, dvs Loctite 243 = Staloc 2S43)

Nytt mob nr...

7

Hade en kund som använde 270 på alla bultorna på en Suzuki GS750 motor, sedan fick han oljelekkasje på cylinderfotspakningen.

Han köpte en annan motor...

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

8

Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Skulle byta pinnskruvar i en racetopp för att få dit pautervippor. Någon har fyllt hela hålet med grön Loctite. Tog 8värmningar och ett otal svordommar +8timmar att få ut den sista pinnskruven. Om inte 2,5 cm håller kvar pinnskruven i hålet så är det något annat fel som bör åtgärdas tex skippa k800 fjädrar och kolla hur långt från coilbind du är. Loctite i min värld är idiotens variant när man inte har rätt konstruktion. Rätt moment och rätt skruv funkar alltid bättre. Hade en kund som hällt hela hålet för svänghjulsbulten fullt med grön Loctite. Vid demontering blev både bulten och veven förstörd. Loctite skall användas i kombination med sunt förnuft dvs du kanske behöver ta isär nån gång och det är kanske inte lämpligt att värma som ett svin tex i anslutning till ventilfjädrar då härdningen går ur. Det känns ju lite B att kvadda en competition eliminator topp bara för att någon inte kunde lösa uppgiften utan en deciliter Loctite. Så mitt råd är tänk efter före innan du häller gängpaj i hålet. En svänghjulsbult skall ej ha Loctite utan skall smörjas in med fett så att den glider lätt och önskat moment uppnås med ett minimum av friktion.