1 Senaste redigerad av malle03 (2016-04-25 07:19:49)

En fråga kan motorn låta lite illa av och till medan man kör in den?

Motorn har nu gått knapp 100 mil och när jag kom hem efter en körning på 17 mil lät den lite illa, den går jämt och fint.

Håller på att bli tokig och tappa intresset för vw snart för det bara strular.

Magnus

Vw 1300 1966

2

Det beror väl på hur den är renoverad.. ICQ/ad

3

Hur menar du nu Stickan

Vw 1300 1966

4

Har du kollat ventilspelen, de kan ändras ganska mycket i början.

5

malle03 skrev:

Hur menar du nu Stickan

Vad är gjort åt motorn menade jag?

6

Det du kör in från början är ju kamaxeln, sen kan det ju ta lie tid innan kolvringarna sätter sig, men som nämnts så kolla ventilspelet.

Anders

7

Det är byt det mesta i blocket enda som jag återanvänt var vevaxeln

Arborrat av dig stickan nya lyftare,kam ,oljepump,vevstakar.kolvar.cylindrar.toppar.

Vw 1300 1966

8

hur låter det då? börja med att kolla ventilspel och "coil bind" dvs hur utrymme du har mellan spiraler på ventilfjäder vid fullt lyft (tror iofs det skulle låta hela tiden).

topplock? ventilsäte som sitter löst när det blir varmt?

9

malle03 skrev:

Det är byt det mesta i blocket enda som jag återanvänt var vevaxeln

Arborrat av dig stickan nya lyftare,kam ,oljepump,vevstakar.kolvar.cylindrar.toppar.

Ok, då är jag med! Har du kollat om du har "metallglitter" i oljan? Har du inte det så är det förmodligen ventilerna som låter.

10

Svårt att beskriva nästan som det var något som skavde. Nu när jag startade upp den på morgonen kall lät inget alls

Vw 1300 1966

11

Ladda gärna upp en snutt på Youtube så vi får lyssna hur det låter.

12

TobiasL skrev:

Ladda gärna upp en snutt på Youtube så vi får lyssna hur det låter.

Ska försöka göra det när jag varit ute och kört

Vw 1300 1966

13

Det är inte den inre bakre kylplåten som skaver emot remskivan då? Det gör den ibland på min bussmotor och det låter ganska illa.

14

MrPete skrev:

Det är inte den inre bakre kylplåten som skaver emot remskivan då? Det gör den ibland på min bussmotor och det låter ganska illa.

Ska kolla upp tack för tipset

Vw 1300 1966

15

Så var det även på min, slipade lite så var det problemet ur världen.
Jag hade även ett magiskt läckage mellan topp och cylinder på trean, som lät konstigt.

16

Tack för alla tips
Har varit ute nu i snöovädret och kört men det ljudet finns inte kvar tänkte om det kom bara då man kört långt körde 17 mil igår efter det så lät det.

En annan fråga som säkert varit upp flera gånger hur varm blir motorn tänkte mer oljan

Vw 1300 1966

17

malle03 skrev:

Tack för alla tips
Har varit ute nu i snöovädret och kört men det ljudet finns inte kvar tänkte om det kom bara då man kört långt körde 17 mil igår efter det så lät det.

En annan fråga som säkert varit upp flera gånger hur varm blir motorn tänkte mer oljan

Du skall kunna ta ett hårt grepp med fingrarna runt oljestickan och kunna hålla minst ett par sekunder. Bränner du dig direkt går den för varmt. Kan du hålla hur länge som helst så är den inte riktigt genomvarm.

Bygger givetvis på att du har en oljesticka som går ned i oljan som på en originalmotor (såg någon tidigare diskussion om det).

18

Hej jo jag fyllde olja 2.5 liter och det syns precis ovanför nedre sträcket så den stickan går ju inte helgvägen ner men den är ju i oljan så borde funka att känna på den oljestickan.

Vw 1300 1966

19

Varje grad över 80 ökar slitaget på motorn, 90-95 grader är inga problem.. men över 100 är definitivt inte bra.

Fyll upp olja till strax under övre strecket.. med externt filter och lite slang till det ökar volymen så det är inte säkert att 2,5liter är vad du ska ha.

20

Det låter som det är något som ligger väldigt nära när motorn är kall och med värmeutvidgning tar i någon plåt. Titta bakom remskivan om fliken som sticker ut går emot remskivan när motorn blir varm.

21

Ska ta mig en kollapsplåten bakom remskivan. det komne riste nr jag kört kortare sträckor ytan när jag kört längre så det kan ju vara något som utvidgar sig av värmen på längre tid

Vw 1300 1966