En guide på hur man enligt mig monterar Öob´s matta på ett fiffigt sätt i bubblan. Förhoppningsvis tydligt beskrivet, men ni bör använda huvudet och måttbandet mer än en gång innan ni klipper i mattan.

Steg 1. Köp 2 rullar 80x350cm. Svart och grå verkar finnas på alla ÖoB, brun verka lite svårare att hitta. De kostar 299kr/st

Steg 2
Mät ut mitten på en av mattorna, klipp den enligt "kardantunnelns" längd med några cm överskott bak mot baksätet och mot främre väggen. Vill minnas att jag gjorde den ca 45-50 cm bred.

Steg 3
Skär ut för växelspak och handbroms mm och placera den så att du har lite överskott både fram och bak. Mattan måste vara bred nog för att nå ner till golvet med några cm över.

Steg 4
Skär av den andra mattan så att du får en bit som går från främre väggen till batteriet/baksätet. Du får ut två st av dessa på en 350cm bit.
Steg 5.
Placera den färdigkantade delen mot främre väggen och längs tunneln. Detta är då själva golvmattan. Du behöver skära ut för stolskenorna, gaspedel mm.. Vik mattan efter värmekanalen. Kanske bäst att limma ihop vecket.

Steg 6.
Limma fast golvmattan mot tunneln och mot värmekanalerna/dörröppningen.
Steg 7.
Klipp av bägge ändarna från steg 1 (ca 50cm lång bitar). Dessa ska monteras mot den främre väggen. Limma dem med kontaktlim mot väggen och se till att den utgår från mitten. 80cm kommer att räcka till ungefär samma position som orginalmattan har mot sidorna. Jag limmade bara överdelen lite lätt först för att kunna passa in bitarna. Självklart behöver man klippa ur för rattstång mm.. Låt överskottet gå ner under golvmattan.

Steg 8.
Repetera på andra sidan, vik som sagt in golvbiten så att den bildar en vinkel efter värmekanalen. Notera att de två 80cm bitarna möts på mitten. (detta är inte helt enligt orginalreceptet, men å andra sidan sålde ÖoB bara försvarsutrustning på 60-talet och inte mattan Utö.)
Klipp av mot tunneln med överskott och vik in detta bakåt mot framkanten, då blir det en fin kant. Kanske behöver du klippa några flikar för att kunna följa formen.
Den skarpögda noterar även att sista biten på min värmekanal inte är 100% enligt fabriksspecifikationen just nu, så jag har sparat en del tyg till att kunna justera det senare.

Klart!

*lagat länkar*
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV