1

Har orginal vev o orginal kam. Har bytt till nya kamlager. När jag ska sätta ihop blockhalvorna så går dom inte ihop. Det blir en glipa när styrpinnarna runt blocket ska i. O om man försöker dra ner blocket med bultarna så blir veven stum. Antar att det kommer snätt o nyper. Men är det vanligt att styrpinnarna typ blir snea eller nått. För det är när dom ska i som det inte går mer. ??

2

Det låter som om lagerna till veven ligger fel. De har ju också styrpinnar. om de inte matchar hålet i lagret så blir det stumt.

Börja sen med att dra åt den lilla M8n som sitter närmast svänghjulet i höjd med kamaxeln. 

http://vwfiv.se/Repbok/2-Motorn.pdf (sida 23 bild 50)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

David, Luleå skrev:

Det låter som om lagerna till veven ligger fel. De har ju också styrpinnar. om de inte matchar hålet i lagret så blir det stumt.

Börja sen med att dra åt den lilla M8n som sitter närmast svänghjulet i höjd med kamaxeln. 

http://vwfiv.se/Repbok/2-Motorn.pdf (sida 23 bild 50)

Lagrena ligger rätt. Veven är ordentligt i lagrena.

4

Men har du fått i stiften som sitter i blocket i hålen i lagren ?

Anders

5

Kardinalfelet brukar vara att lager 1 missar stiftet. Om du lyfter ur vev och lager så ser du om så är fallet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ja stiftena är i lagrena Anders.    Och dedära första lagret höll ja på med länge innan de funka. Efter ett  tag så åkte lagret o veven ner i stiftet så lager 1 sitter också. Får testa igen. Har limmat blocket 2gånger o fått torka av med thinner. Fan va jobbigt. Ska testa o ta bort veven o kammen o se om blockhalvorna går ihop då. Om dom gör de är de något som inte kommer i rätt.

7

Har du mätt så att du fått rätt lager?

8

Kan du snurra på veven när den ligger i ena halvan?

9

Det är rätt kamlager jag har fått. På veven sitter dom gamla. Dom är ok. Så dom passar. ICQ/ab  ja vevaxeln snurra i ena halvan. Både frammåt o bakåt. O kammen hoppar inte ur när man snurrar. O om man tar ena vevaxellagret (det delade) och lägger på vevaxeln så glappar det inget.

10 Senaste redigerad av mettis (2016-04-19 23:07:02)

Har man under sina "försök" dragit ihop blockhalvorna med ett styrstift fel, är ramlagret oftast lite deformerat......

Och kärvar just i den punkten...

Men visst kan kamlager oxå kärva ibland, i synnerhet det bakom kamdrevet, kolla att bara dra ihop blocket med kammen i ?

Det är isåfall, menar jag, längdsgående(radiell) lagringen som är för tajt. Fila lite med fingradig fil på de nya kamlagrens sidor isåfall (har hänt mig...)

11

19alex91 skrev:

Det är rätt kamlager jag har fått. På veven sitter dom gamla. Dom är ok. Så dom passar. ICQ/ab  ja vevaxeln snurra i ena halvan. Både frammåt o bakåt. O kammen hoppar inte ur när man snurrar. O om man tar ena vevaxellagret (det delade) och lägger på vevaxeln så glappar det inget.

Har du slipat i kamlagret axielt  skall vara 0,05-0,10 spel
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

kolla att stiften inte är för långa (!), bottnar i lagerlägesstiftshålet i vevhuset
o dito i lagret o nyper därmed om veven. nånstans har jag mått o artikel i ämnet,
vet dock ej var  ICQ/ad

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

13

Vet ej om det stämmer i det här fallet men vissa h-block har stryrpinne i bägge halvorna för lagret innanför kamdrevet. Har man dragit ihop och veven nyper är det säkert något lager som har tagit stryk. Sen är det så att det går inte att dra ihop en motor som är uppslagen fast man sätter tillbaks lagren som satt där. Dom pressas inte ut och nyper istället runt veven, specielt det delade lagret.

14

kolla också att kamlagren har rätt dimension invändigt när dom sitter i tomt block som är draget
här fick polare brotscha upp till rätt mått . . . samma symptom

olja allt o provmontera utan att limma o se att det går runt lätt
får man till det då kan man ändå alltid få ett styrstift fel sen när man slutmonterar med klister . . .  ICQ/ad

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

15

Hvis du har gamla lager som är ok, ville jag inte byttat några lager.

Halvslitna lager är perfekt! ICQ/ad

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

16

Vilken halva är bäst när det gäller slitage. Den som ger oljetryck eller den som tar bort trycket?