1

Hej behöver lite råd då jag fick hjärnsläpp och glömde kolla pilarna när jag satt in nya kolvar.
Hur viktigt är det ? tycker motorn knackar lite på tomgång men bara på en sida när den blir varm fast ventilerna är rätt justerade.
Är det bara riva ut motorn eller vad får det för konsekvenser ?
Tacksam för ett råd.

2

Tja, är det jobbigt att riva ?

Vet man att knackandet beror på detta?

Kolvarna (och vevstakarna) är väl mera anpassade för rätt slitage (?) eller vad vet jag ?

Köper man trim cyl-sats och vevstakar finns iallafall inte denna sidoförskjutning som original VW hade.....

3

Nu blev jag lite fundersam menar du att på en trimsats så finns inte detta att man ska ha kolven rätt vända . Har satt in 1679 cc.
Sedan kan jag som sagt inte säga att det kommer från kolvarna utan gissade bara.
Så har du någon ide vad som gör att den knackar

4

Kolvar har alltid en pil som skall vändas mot svänghjulet. VW-originalstakar har en vårta på ovansidan som vänds uppåt. Eftermarknadsstakar vänder man med låstapparna på vevlagren neråt. Om kolven sitter fel får du ett knackande missljud när kolven vänder och åker utåt. Gör om och gör rätt.

5

Tack för era svar för att ytterligare röra till det han jag ju med att maila leverantören av kolvarna så fick detta svar.
Hur ska man tolka felaktigt eller rätt

Big bore piston/cylinder kit 1679 cc
Hej Svaret jag fick är att det på denna modell inte spelar roll åt vilket håll kolven är vänd.
Med vänlig hälsning
Kan det vara så att detta gäller bara orginal kolvar ?

6

Det är pilar på alla kolvar och dom skall vara vända mot svänghjulet.

Anders

7

Nyfiken på vilken leverantör du använder dig av

8

jag har använt i stort sett alla märken av kolvar Cofab Kolbenschmitt Mahle euromax och aa och alla har haft en pil mot svänghjulet. Om dom kan vändas åt bägge hållen och kolvbulten ej är förskjuten så kan det vara anledningen till att det låter illa.

9

Ja, alla kolvar jag sett har haft en pil!

10

Leverantören är paruzzi  och som ni säger så har dom flesta jag sett haft pilar. sedan är ju frågan vad har det för betydelse det blir jag inte klok på.

11

Som jag skrev tidigare så sitter inte kolvbulten mitt i kolven för att kompensera brytningen när kolven vänder.

12

Monterade ett 1679 förra veckan från samma lev, det finns pilar på dessa.
Jag har min motor i stället och har startat upp den och justerat en del, om jag lyser in i tändstifthålet så ser jag att alla pilar sitter rätt. Det kan vara trångt om du har den i bilen kanske, men en bubbla motor rycker man ju ur fort ICQ/ab

13

Låna en inspektionkamera typ Snakeye så kanske du kan kolla med motorn i. De har ju ofta belysning också  ICQ/ab

14

mettis skrev:

Tja, är det jobbigt att riva ?

Vet man att knackandet beror på detta?

Kolvarna (och vevstakarna) är väl mera anpassade för rätt slitage (?) eller vad vet jag ?

Köper man trim cyl-sats och vevstakar finns iallafall inte denna sidoförskjutning som original VW hade.....

Tja sitter man och skriver inlägg vid midnatt kan man ju få göra någon tankevurpa...(?)

Visst, alla eftermarknadskolvar har väl "pil", dessutom brukar det på Mahle-kolvarna vara en liten "klack" på undersidan av kolvbultshålet på samma sida (mot svänghjulet) som pil (ifall man nu bearbetat bort denna).

Det där med att man vänder låsklackarna nedåt på H-stakar visste jag inte Hasse - skall göra så hädanefter ,-)

15

Tack för alla svar så nu är det bata att riva igen
Som någon sa gör om gör rätt

16

Hej igen behöver ha lite mer råd motorn är fixad med kolvarna rättvända  men knackningarna förvann inte.
Det knackar i motor på vänster sida. Kommer efter en ca 1 min efter start och det är på tomgången.
Så någon som har något tips.
Har lite glapp i ventilstyrningen på 3an men inget anmärkningsvärt stort. har fler ventillyftare något man skall prova med ? tacksam för tips

17

Har du tillräckligt spel mellan kolvtopp och topplocket. Motorn växer ju när den blir varm... Kanske dumm tanke men när det kommer efter en stund... Rätt lagerspel överallt?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Johe skrev:

Hej igen behöver ha lite mer råd motorn är fixad med kolvarna rättvända  men knackningarna förvann inte.
Det knackar i motor på vänster sida. Kommer efter en ca 1 min efter start och det är på tomgången.
Så någon som har något tips.
Har lite glapp i ventilstyrningen på 3an men inget anmärkningsvärt stort. har fler ventillyftare något man skall prova med ? tacksam för tips

Hur menar du här? Ventilstyrningarna och ventillyftarna har ju inget med varandra att göra..

19

Jag gissar att det är två, av varandra, skilda frågor.. eller förslag, och inte relaterat till varandra.. eller?

20

Nej dessa har inget med varandra att göra. Är väl mer frågan var sitter felet i toppen eller i själva motorn tror ni.
Så man har något att gå på.

21

Har du org kam och vippor?
Min 1835 började knacka nu när bilen togs fram för säsongen, det enda jag gjort i vinter var att byta till 1:1,4 vippor. Det visade sig att justerskruvarna slår i ventilkåpan ICQ/ab

Ett ganska enkelt fel när man väl kommer på det.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

22

Hej orginal vippor men hat faktiskt bytt till nya ventilkåpor med skruv. Men tror det är gott om plats

23

Har du rivit hela motorn? Och i så fall kollade du lyftarhålen i blocket så att de inte var ovala?

24

Hej nej motorn är inte riven så någon sådan kontroll är inte gjord. Så du tror mer på på blocket än på toppen ? när man lyssnar så tycker jag det låter väldigt lika som om det vore dåligt ställda ventiler.
Dvs slamret är högt upp

25

Johe skrev:

Hej orginal vippor men hat faktiskt bytt till nya ventilkåpor med skruv. Men tror det är gott om plats

Har du original kåpor att testa med..för du har synat så dom inte slår i.. ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(