Sporten går ut på att åka karträtt väg enligt de körbesked och kartklipp som man får vid varje tävlingssträcka och anses vara en av de mest jämlika sporter som finns. En VW är ju det ultimata fordonet för glada styrstångsekvilibrister i denna gren inom Bilsportförbundet, det är en rolig och billig motorsport som ställer krav på samarbete mellan föraren och kartläsaren. Svenska mästare i bilorientering har korats årligen sedan 1961 men det startade redan under 30-talet.
http://www.bilorientering.se
Förare ska ha giltigt körkort och ha genomgått den korta teoriutbildning som sker i samband med tävling.
Kartläsare ska genomgå den korta teoriutbildningen och åldersgränsen är 13år men 9år om man är i målsmans sällskap.
Prova bilsport
Ingen licenskostnad om man tävlar utan tidtagning, man provar helt enkelt på en bilsport. Kravet är en kortare teoretisk utbildning som sker i samband med tävling på startplatsen. Utbildningen är obligatorisk om man tävlar i klassen Prova Bilsport. Åker du i Prova Bilsport krävs det dock att du har en egen giltig privat olycksfallsförsäkring.
Klass A, B, C
För att få en nationell tävlingslicens i klass C som förare eller kartläsare måste man ha genomgått en enklare teorikurs sen söker man medlemskap i en motorklubb och ansöker via densamma en Nationell tävlingslicens. För att klassa upp sig till licensklass B från klass C måste man placera sig väl vid flertalet tävlingar där tävlingsfältet är av en hyfsad storlek. Samma princip för att klassa upp sig till klass A från klass B.
http://sbf.se/Sportgrenar/Bilorientering/
Tävlingsformer
Bilorientering tävlar vi i Sverige i två former
typ A med numrerade kontroller
typ B med onumrerade kontroller.
En tävling består av orienteringssträckor och transportsträckor däremellan. En sträcka kan vara allt från ett par minuter upp till nån timme och en tävling kan pågå från totalt nån timme vid debutant-tävling till ett par timmar vid större tävlingar. Innan tävling är banans sträckning hemlig för de tävlande. Som banläggare går man in för att hitta kartor som har gamla vägar du ska åka på. Man letar helt enkelt efter vägrätningar och liknande vägavsnitt för att man som kartläsare ska sättas på svårare prov då det som sagt gäller att åka karträtt hela tiden.
Körorder
Längst upp på körorderns sida finns information om sträckan; vilken körorder det är, antal sidor, sträckans längd samt hur lång tid du har på dig att klara av sträckan. Resten av sidan består av en eller ett par kartklipp från olika kartor med varierande kartskala.
Tidsprick
Man bestraffas för de minuter och sekunder man kommer för sent i mål på en orienterings-sträcka i förhållande till idealtiden. Man får vara maximalt tio minuter före utsatt idealtid i mål på en sträcka eller transport. Bestraffning sker med tio minuter för en missad kontroll på vägen, tidsprick kan man även få om man kommer för sent till den startande tidskontrollen på en orienterings-sträcka efter en transportsträcka.
Kontrollerna
Finns i ett par varianter, normalt sett ska de vara av typen 25x35 centimeter stora och kodbokstäverna ska vara minst 12 cm höga. Tavlorna är normalt sett av modell blå botten med vita bokstäver. Även andra färgkombinationer kan förekomma exempelvis gul botten med svart text. Körs bilorientering typ A med numrerade kontroller, sitter det ett ordningsnummer i övre vänstra hörnet på tavlan. Tavlorna måste tas i rätt nummer/ordningsföljd enligt kontrollkortet. Man får alltså inte fylla i en senare tavla innan man tagit de som är innan i serien.
Tidskontroll, TK, enkel skylt i gul färg.
Ger dig start och måltider, lämnar körorder för sträckan till dig 30 sekunder innan din starttid.
Målgången på en sträcka kan vara obemannad och man sköter tidsstämpling själv.
För sen ankomst i förhållande till den idealtid som finns på en sträcka, ger motsvarande tidsprickar i resultaträkningen. Man får även tidsprickar om man kör för fort på en sträcka och åker in i en TK mer än 10 minuter före utsatt idealtid men det är liten risk att man gör det. Gäller ej på transportsträckor då maxhastighet gäller där, medelhastigheten är 40km/h på orienteringssträckor.
Orienteringskontroll, OK, en blå skylt.
En skylt som placeras parallellt med vägen på höger sida i färdriktningen. Placeringen kan vara en väg, gräns, milsten, bäck, hus eller annat orienteringsbart karttecken. Ska noteras i kontrollkortet, missad OK ger 10 minuters strafftid.
Passerkontroll, PK, blå skyltar.
Består av två tavlor, en blank vänstermarkering och en tavla till höger med den kodbokstav som ska antecknas i kontrollkortet, missad PK ger 10 minuters strafftid.
Bemannad passerkontroll, BPK, blå skyltar.
En person kliver fram vid kontrollen och stämplar första tomma rutan i ditt kontrollkort, missad BPK ger 10 minuters strafftid.
Informationskontroll, IK, en blå skylt.
Lämnar ytterligare information om vad som skett med vägen, till exempel att den inte är farbar. IK-beskedet lämnar i ett sådant fall information om hur du ska åka istället för vad som var tänkt från början, missad IK ger 10 minuters strafftid.
Stämpelpasserkontroll, SPK, blå skyltar.
En stämpel sitter fastsatt på den högra tavlan. I stället för kodbokstav eller bemanning stämplar du själv i rätt ruta på kontrollkortet. missad SPK ger 10 minuters strafftid.
Bilen
När man börjar med bilorientering behöver man inte särskilt avancerad bil eller utrustning. Bilen måste vara skattad och besiktigad, en mindre besiktning av bilen sker också i samband med tävling vid samlingsplatsen. Då ska det även finnas
förbandsutrustning, typ förbandskudde
två stycken godkända varningstrianglar, that's it.
Det finns inget krav på hjälm eller burbåge men används hjälm ska den dock uppfylla SBF:s krav för hjälmar.
Vid större mästerskapstävlingar föredrar de flesta att ha monterat på en hasplåt för att skydda bilen då de större tävlingarna kan exempelvis gå ömsom på vägen, på skogsvägar, på industritomter eller parkeringar. En tävling har inte tävlingssträckor i tätbebyggda områden utan man har transportsträckor mellan de olika orienteringssträckorna som oftast går på allmänna eller privata vägar.
Extraljus och backlampa kan underlätta men är inget krav.
Utrustning i bilen
Innerbelysning och förstoringsglas, t.ex. en kartläsarlampa att koppla in på eluttaget i bilen. En lupp eller liknande kan man också använda för att tyda kartorna lättare.
Pennor är ett måste, man får inte fylla i tidkorten med blyerts utan en vanlig bläckpenna gör jobbet. Linjaler är bra att ha för att kunna placera angivelserna och mäta på kartorna. Masonitskiva är bra att kunna lägga kartan på så att den ligger stadigt i knät på kartläsaren.
En trippmätare, ett klart plus är det om du kan nollställa den eftersom att det blir lättare att mäta med den då.
Tidtagarur eller klocka
Ficklampa eller en riktig handsökare, tävlingarna går ofta på kvällstid och då kan det bli svårt att se orienteringskontrollernas kodbokstäver i mörkret. En ficklampa duger utmärkt till en början.
Kommunikationsutrustning får finnas mellan kartläsare och förare i bilen. Totalt förbud mot extern användning av mobiltelefon eller kommunikationsradio under tävlingen. GPS får man använda som kompass men egna digitala eller analoga kartor är inte tillåtna i tävlingsbilen utöver de analoga man får av arrangören.
Hansskydd eller hybridskydd.
Hansskydd är av FHR modell som i första hand skyddar som frontalkollisioner. Hybridskydd av NHRS modell skyddar även mot sidokollisioner.
http://www.motorsportshop.nu/Personlig- … /Hansskydd
Olycksfallsförsäkring och dessutom en livförsäkring för efterlevande om det vill sej riktigt illa, ring och tala med något försäkringsbolag t.ex.
https://www.trygghansa.se/forsakringar/ … cgodpOAKkA

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
