Besiktigade bubblan igår men fick tyvärr 2:a på hög co-halt.
9,3 låg den på och gränsen är som ni vet 4,5.
Vi justerade på plats men den svarade inte alls på justeringen.
Förgasaren är en 32 PICT 3 på en 1300 från -67.
Några idéer?
Martin A
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Hög co-halt
Du måste logga in eller registrera för att svara
Besiktigade bubblan igår men fick tyvärr 2:a på hög co-halt.
9,3 låg den på och gränsen är som ni vet 4,5.
Vi justerade på plats men den svarade inte alls på justeringen.
Förgasaren är en 32 PICT 3 på en 1300 från -67.
Några idéer?
Martin A
Hej
skulle tro att ditt problem är en läckande nålventil till flotören (mellan 3500-5000 mil skall den bytas)
Då får man för hög nivå då är dom omöjliga att få till
Om du tar bort luftrenaren när motorn går kommer det droppa soppa från spridaren ( den snabelen som sitter i mitten på förgasaren )
det brukar oxå vara fuktigt vid spjäll axelen
Om du har bytt soppa pump kan det vara den som ger förhögt tryck då funkar inte din nålventil
/// Micke
Låter ju rimligt. Men pumpen kan man ju inte göra mkt åt. Den ger ju ett givet tryck.
Provar nog en renovering av förgasaren så hoppas vi att det hjälper.
Martin A
Det går att sänka trycket från pumpen med fler packningar under den, så den blir upp shimsad.
Om det är något som löser ditt problem vet jag inte, på video mäter de in trycket.
https://m.youtube.com/watch?v=mrdo6b1Ax7g
Nu har jag beställt packningsats från VW up north. Hoppas det ger resultat med rengöring och ny nålventil.
Martin A
Då är förgasaren renoverad. Den går fint nu men tvekar ändå på gaspådrag på högre växlar i lite fart. Känns liksom trött. Satte ett filter mellan pump och förgasare och i det ser jag att det bubblar en del luft från pumpen. Kan det va så att pumpen är för dålig?
Sen tycker jag den svarar väldigt dåligt på blandningsskruven. Kan skruva hur som helst utan att det händer så mkt.
Så nu är jag verkligen i behov av tips!
Martin A
Ja då läcker antagligen membranet i bränslepumpen, sedan är det bättre att sätta filtret innan pumpen, då hindrar detta smuts att hamna i pumpen. Sedan kan det vara så att bränslefiltret inte tål trycket från pumpen, och ha läckande bränsle under tryck är typ väldigt obra.
Blandningsskruven kan ju vara väldigt okänslig i vissa förgasare, har jag märkt. Du passade väl på att låsa ur förgasarens alla munstycken och kanaler innan du monterade ihop den igen?
Då är förgasaren renoverad. Den går fint nu men tvekar ändå på gaspådrag på högre växlar i lite fart. Känns liksom trött. Satte ett filter mellan pump och förgasare och i det ser jag att det bubblar en del luft från pumpen. Kan det va så att pumpen är för dålig?
Sen tycker jag den svarar väldigt dåligt på blandningsskruven. Kan skruva hur som helst utan att det händer så mkt.
Så nu är jag verkligen i behov av tips!Martin A
Soppan är inte som den var på 70talet (nu med 10% etanol
) så dom brukar gå försnålt
Då är dom trötta efter 60 % trottel ( är tändstiften vita vid elektråden )
Jag rekomonderar att gå upp i H munstycke (om du har 120 gå till minst 125 )
Blandnings skruven hjälper bara blandningen på tomgång o lågfart
/// Micke
Att förgasaren är ren är jag helt säker på men börjar misstänka pumpen.
Bränslet kan vi utesluta för jag har 100 oktanig blyad soppa i tanken.
Såg nu att oljenivån i motorn gått upp så den måste spätt ut oljan med bränsle. Skulle nog va bra att mäta upp bränsletrycket.
Har läst förut om att dom bara vill ha Bosch tändstift för att gå bra, jag har NGK. Kan det verkligen ha nån betydelse?
Martin A
Blir tokig på det här! Kan det va så att pumpen är kass och läcker ner i vevhuset och späder oljan?
Martin A
Om man schimsar pumpen så minskar man flödet, rätt väg är att montera en bränsletrycksregulator, gärna en filterking då för man även ett bra filter på köpet.
Den här är förjusterad till 0,13 barg, men jag använder den inte själv pga glaskoppen, för ska man åka på strippen är det inte godkänt.
http://www.misab.se/mobil/artikel.php?k … mp;id=2495
Så jag kör med 0,2barg varianten och justerar ner den til 0,15 barg
http://www.misab.se/mobil/artikel.php?k … mp;id=2497
Anders
Har den funkat utan regulator sen -67 så borde det väl gå att få den att funka nu med.
Martin A
Om du byter pump kommer du med största sannolikhet få för högt tryck, sn kan dt ju vara så att din nya nålventil läcker ändå
Anders
Blir tokig på det här! Kan det va så att pumpen är kass och läcker ner i vevhuset och späder oljan?
Martin A
Ja!
Lukta på oljan, den skall inte alls lukta bensin.
Oljans viskositet förändras ju med bensininbkandning också.
Det är aldrig fel med en ny bränslepump.
Borde väl kunna trycksätta pumpen och se om den läcker igenom?
Såg att det är blött runt foten på pumpen så nu börjar jag tro att det är den som strular.
Martin A
Om Pumpen läcker bensin, så borde nivån på oljestickan stiga.
Plus att den blir jättetunn och luktar bensin.
Hände mig på en V8 som hade tre stift som inte funkade.
Och jag körde den några hundra meter varje gång jag mekade med den, annars hade jag märkt det mycket fortare än jag gjorde :-)
Jag skulle kolla på stiften missfärgning.
Vi hade en Cheva V8 som knackade, men det försvann när vi vakade tändningen, sen kom det tillbaka.
Det var ett vevlager som gett upp.
Så åtgärden man gör behöver inte påverka grundorsaken
Ligger pölar med bensin under bränslepumpen så membranet måste ju va kass.
Det måste ju va förklaringen till den utspädda oljan och även att jag inte får motorn att gå som den ska?!
Martin A
Då är pumpen renoverad och oljan bytt.
Startar och går fint men tvekar vid gaspådrag. Det enda jag har kvar är att byta tändstift.
Sitter NGK i nu som ser fina ut men jag har ju läst om att dom bara går bra på Bosch stift.
Har köpt 4 nya så jag får väl dra i dom och testa det med.
Sen verkar den va Svårstartad när den är varm. Kall slår den igång direkt men varm då får man nöta en stund innan den tänder igång.
Nån som har fler bra tips?
Martin A
Köp stift typ NGK BP5HS eller Denso W22FP-U, den har "Powertip", dvs elektroden längre inn i forbrenningsrummet. Det ger bättre förbrenning 
Denso e det stift jag håller högst, dock kör jag iridium, köpes lämpligen från sparkplug.uk bra priser, ngk e sopor enligt mig.
Anders
Får nog ge mig på en ventiljustering med. Kan det va så att jag har nån läckande ventil eller fler när den blir varm och det ger startproblemen och det dåliga draget i motorn?
Får testa!
Martin A
Start problem med varm motor kan tyda på en dålig tändsoole eller feljusterad tändning.
Anders
Känns som jag gjort allt nu men får den ändå inte att gå riktigt bra.
Ventiljustering
Renoverad förgasare
Renoverad bränslepump
Nya stift, kondensator och brytare
Ny bensin
Allt justerat enligt konstens alla regler
Och ändå tvekar den vid gaspådrag och känns trött. Tändspolen borde väl inte kunna ge såna fenomen?
Vad gör jag nu?
Martin A
Du kan ha en spricka mellan insugningsrör och värmerör. Det rostar ofta sönder där. Det kan även vara igensatt mellan insugningsrör och värmerör. Nya tändstift har ingen betydelse i det här fallet.
Är CO-halten ok nu? Är den original med avseende på luftfilter och avgassystem?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Hög co-halt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.