Höger golv klart och punktat i förstyvningsplåten som tidigare. Eftersom detta egentligen är en kass konstruktion rostmässigt får man ju se till att få in penetrerande rostskyddsolja mellan plåtarna sen.
Fortsatte med att fixa till tidigare ägares slarv. Förarsätets bältesinfästning var bytt till lite tjockare plåt i golvet men ingen förstärkningsbricka under på denna sida. (På andra sidan var den bortrostad till hälften...) Gjorde därför en ny men lät den gamla lagningen vara kvar då svetsarna iallafall var solida om än lite överdrivet tjocka.
Så här ser "brickan" ut i hjulhuset, använde andra sidans kvarlevor som mall, antar att det är nära original...
Fyra rejäla punktsvetsar i 10mm hål, hoppas ingen någonsin behöver ta isär detta igen i framtiden. Viktigt att kontinuerligt spruta rostskydd här mellan plåtar tänker jag, aldrig gjort tidigare verkar det som
Blev några smålagningar av hjulhuskanter också där det var hål igenom. Fler dåliga ställen men inget genomrostat så begränsar insatsen i nuläget då målet är att få ut bussen på vägen innan sommaren
Främre kant förarsidan, endast fragment kvar men lyckades bygga upp det, samma sak här begränsa uppkapningarna är min strategi.
Även bakre hjulhuskanter får sig en första hjälpen lagning för att hålla ihop 
Fråga, måste man ha förstärkningsplåten? Jag hade precis samma rosthål på min buss, men ville inte sätta tillbaka förstärkningsplåten utan lagade bara golvet. Om jag behöver den tänkte jag flytta ner förstärkningen så jag får luft mellan plåtarna. Vad tror du? Mvh Michael
Byte av insidan nödvändigt också för att få ihop det, tar en bit i taget för att inte tappa helhetsformen. Då har man linjerna kvar i plåtvecken.
Och när man trodde att man var klar med all håligheter så kollade jag en extra gång under... Såg svullet ut i tvärbalkarna men inga hål...innan jag drämde till med rosthackan alltså
Det får bli nästa helgs jobb, förhoppningsvis det sista denna vinter...
Bra jobbat, önskar jag hade den orken...
Var ju såklart lika på andra sidan och i alla fyra balkar av denna typ av ihopsvetsade plåtar, typ U-balk, ingen bra lösning för vägverkets saltlösning (bussen har troligen rullat en tid på fastlandet innan den blev ö-kulturminne)
Nu är det slut på bilder från vuxendagiset för den här gången.
Fråga, måste man ha förstärkningsplåten? Jag hade precis samma rosthål på min buss, men ville inte sätta tillbaka förstärkningsplåten utan lagade bara golvet. Om jag behöver den tänkte jag flytta ner förstärkningen så jag får luft mellan plåtarna. Vad tror du? Mvh Michael
Hej, ingen aning men den styvar ju upp rejält. Jag tänker att det är lika bra att bygga upp det som det var från början.
Men borde ju funka lika bra att sätta den under balkarna förutom att det kommer samlas skit där då...men det gör det uppe också:)
Idag blev det till att kapa ur alla de fyra balkarna. Golvet är tidigare lagat med plan plåt av en smed i Bunge. Lite klumpigt men helsvetsat överallt så det får vara kvar. Yttre balkbiten redan bytt med egentillverkad T-profil av samma smed. Längre bak är också domkraftsfäste utbytt mot balkkonstruktion av smeden. Stabilt
och friskt så det får vara kvar tillsvidare.
Valde att bygga vidare på smedens lösning... Svetsade ihop en T-profil av 2mm plåt med pinne, helsvetsat från båda sidor. Sparade frisk plåt på originalbalkarna högst upp mot golvet. Stack upp T-profilen mellan och helsvetsade från båda sidor. På så viss slapp jag skära upp golvet vilket jag inte hinner just nu. Valde den enklaste lösningen för att hinna få ut bussen på vägen innan sommarn förhoppningsvis...Nu är alla balkarna klara och hittar inget mer akut under bussen, puhhh
Sen blev det att färdigställa skärmkanten höger bak. Sista hålet! Ska möjligen se över den vertikala karosskarven på vänster sida också längs ner bakom bakre hjulhuset, lite svullet dör men inget hål så kanske släpper det till nästa vinter.
Snart dags att montera kofångare bak som jag hittade i det höga gräset på fyndplatsen en bit ifrån. Fästen saknades men fick tag i begagnade från en skrotad -79. Kommer denna sommar att köra med nuvarande solblekt sumatragrön och väderbiten rostskyddsprimer. Får se vad det blir framöver...
Hann med lite skruvande på motorn också som omväxling. Nya stötstångsrör med nya tätningar. Fick ett tips att de ljusgröna ringarna (glömt fabrikat) är de bästa. Beställde från Kanada, enda återförsäljare jag hittade. Hoppas det blir tätt nu... Gjorde rent anliggningsytorna mycket noggrant denna gång till skillnad från tidigare vid uppstart. Var en del beläggningar som jag fick bort med svinto (mycket enkelt och bra) blåste rent med "brakeclean" och tryckluft efter.
Ny termostat också som jag köpte av en snubbe i USA som tillverkar nya. Supertrevlig och inga problem med frakt, kom på två veckor. Nästa vecka blir det ventiljustering och provtur:)
Söker värmekammare båda sidor (typ 4, 1700) om någon har bättre begagnade så hör gärna av er!
Snyggt jobbat 
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar
Tack! Ska bli kul att fixa lite annat än rost nu:)
Bra jobbat!
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Sökt bättre begagnade värmekammare då mina rätt slut i bakändan. Men inget napp så det blev till att ful-laga. Gick ända helt OK utan att ta allt för lång tid.
Fick däremot tag i en bättre begagnad djupdämpare på ön, tack VisbyNicklas! Den var kanonbra!
Nu sitter bakre kofångaren åter på plats efter 20år dold i högt gräs:) Känns skönt att allt på farkosten nu sitter där det ska då. Ful-lackade de utbytta plåtsektionerna med en matt grön som jag hittade hos en graffitifärgförsäljare i Visby. Matchade den solblekta orginalkulören helt OK, lite kalkdamm på det så...Bussen är dammig i övrigt efter allt rostjobb men torkar man rent så funkade färgen helt OK i sin slitna helhet:). Grundade med rostskyddsfärg men skippade spacklet i nuläget. Planen är att få ut bussen på vägen så finliret får vänta tills nästa vinter.
