Hej! Någon därute som kan lösa följande, buss från -72, tvåliters insprutning går att bogsera igång men startar inte när man provar med startmotorn,
spänning till tändspole finns men ingen gnista.
2 2016-04-16 17:57:38 Senaste redigerad av Björn J. (2016-04-16 17:58:52)
Troligtvis är batteriet dåligt.
Hur hög (låg?) är spänningen till tändspolen under startförsöken?
Startmotorer drar väldigt mycket ström, när den går blir det ingen ström över till tändspole och till stiften om batteriet är dåligt eller dåligt laddat.
När du bogserar igång den räcker batteriets ström till för att skapa gnistor, då startmotorn inte behöver nån ström.
Köp ett nytt bra batteri och en modern intelligent batteriladdare.
Det kan också vara så att tändspolen är slut, dessa förbrukas snabbt i varna motorrum som i våra volkwagnar.
På min är tändningslåset slitet. Vrider jag nyckeln i botten så försvinner spänningen till tändningen men startmotorn fortsätter jobba. Mät på spolen samtidigt som någon kör på starten så ser du om du har samma lurighet i tändninslåset som jag.. Lycka till!
Batteri ok, har bara kollat att jag har ström på spolen när startmotorn kopplas in, har även testad med annan spole. hur hög ska spänningen vara till spolen ?
På min är tändningslåset slitet. Vrider jag nyckeln i botten så försvinner spänningen till tändningen men startmotorn fortsätter jobba. Mät på spolen samtidigt som någon kör på starten så ser du om du har samma lurighet i tändninslåset som jag.. Lycka till!
X2 på den väldigt vanligt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Om du har spänning på spolen men ingen gnista när startmotorn arbetar så är ju antagligen spolen dålig eller som du skriver, spänningen kanske för låg. Kan ju tänka mig att det inte ska vara mycket under 12v när du försöker starta. Går startmotorn tungt?
Räkna med att ha nedåt 9Volt på Spolen vid start.
Jag skulle provisoriskt koppla en lös kabel från batteriet till tändspolen.
då utesluter man problem med tändsystemet.
8 2016-04-17 15:40:11 Senaste redigerad av Björn J. (2016-04-17 15:47:05)
Om det är problem med tändningslåset, så har du säkert märkt det tidigare, då det kan glappa, man kan ibland se att kontrollamporna slocknar när man vrider över i startläge, alltså redan innan startmotorn kopplas in.
Ett obelastat fulladdat batteri skall ge 12,7 volt över polerna, det kallas för vilospännng.
Om vilospänningen endast är 11,4 volt är batteriet urladdat, lägre spänning än så, så är det troligtvis skadat.

Om du har sexvoltssystem dividerar du alla värden ovan med två.
