Snyggt! Men skjortar kostan?
Fanns tydligen en varvräknare som ska passa Typ3 Ghia och 411/412 men mycket sällsynt....en sån skulle suttit fint...8.000rpm räcker gott...
Lars S

914 -72
412 -73
Behövs nog ingen varvräknare i 411, bättre med en klocka!
279 2016-02-02 13:10:37 Senaste redigerad av Hackhans (2016-02-02 21:49:35)
Säger jag som min gamla kompis Bachman mä' överväxeln...
280 2016-03-02 14:28:06 Senaste redigerad av juggas (2016-03-02 14:28:34)
Har en del plåt över från en helt urkapad 412'a om ngn är intresserad av ngn del.
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition
281 2016-03-05 23:46:13 Senaste redigerad av gonzo74 (2016-03-05 23:49:24)
Har en del plåt över från en helt urkapad 412'a om ngn är intresserad av ngn del.
Hur lika är 412 och en -73 fastback i plåten i dom nedre regionerna mellan b-stolpen och hjulhusen bak? Hoppas du förstår vad jag menar
Ev om du kan knäppa någon bild på motsvarande del så man kan se skillnaden.
Hur lika är 412 och en -73 fastback i plåten i dom nedre regionerna mellan b-stolpen och hjulhusen bak? Hoppas du förstår vad jag menar
Ev om du kan knäppa någon bild på motsvarande del så man kan se skillnaden.
Känner inte till att dessa bitar ska skilja (om båda bilarna är 2 eller 4dörrars förstås)
Har dock ingen katalog så att det kan bekräftas.
Känt rostställe detta
...jag fick låta göra en klipp-och-klistra-reparation just där i höstas.
/Lars S



914 -72
412 -73
vilken snygg lagning syns knappt 
juggas skrev:Har en del plåt över från en helt urkapad 412'a om ngn är intresserad av ngn del.
Hur lika är 412 och en -73 fastback i plåten i dom nedre regionerna mellan b-stolpen och hjulhusen bak? Hoppas du förstår vad jag menar
Ev om du kan knäppa någon bild på motsvarande del så man kan se skillnaden.
Jag har ingen plåt till just det stället, utan allt som är urkapat är innaför trösklarna så att säga, innanför ytterskalet på bilen, sorry.
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition
Ok, tackar ändå, för alla svar !
Tjena!
Vet någon vart start relät sitter i 411:orna?
Sitter det på startmotorn? 
Yup sitter på startmotorn!
/Lars S
914 -72
412 -73
Hum. Kanske ska vi på tekniktråden.
Har kollat startmotorn å den funkar,men
den klickar bara när den är monterad.
Taskigt batteri eller?
Några idéer?
Standard-ideer är:
-Halv eller helkasst batteri
-Dålig jord från växellåda tillkaross (jordflätan)
-Dåliga/oxiderade anslutningar på grova kablarna vid batteri (ink jordflätan) och vid startmotorn
-Tändningslåset trött
-Solenoiden (startrelät) ovanpå startmotorn trött
-Startmotorn trött (orkar snurra fritt men inte vid belastning)
När du vrider nyckeln till startläge och startmotorn "klickar" dör all el i bilen (tex innerbelysningen) då?
/Lars S
914 -72
412 -73
Tack Lars!
Många bra tips där
Har tyvärr lagt ner för idag, får kolla de där med
belysningen senare å återkomma i fallet 
Någon som har monterat andra bromsok än orginal på sin Typ4, vad använde ni isåfall som passade hyffsat ?
/Juggas
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition
Har du svårt att få tag i std ok eller vill du ha bättre bromsar?
Oken är ju samma som på 914 där en del monterar BMW 320 ok...borde väl gå även på 411/412.
http://www.pelicanparts.com/techarticle … lipers.htm
Lars S
914 -72
412 -73
Tjena Juggas!
Har du ingen bild på bilarna du kan
lägga upp?
Race och street edition låter ju
asgrymma 
Tjena Juggas!
Har du inte någon bild på bilarna du kan lägga upp?
Race och street edition låter ju asgrymma 
Har du svårt att få tag i std ok eller vill du ha bättre bromsar?
Oken är ju samma som på 914 där en del monterar BMW 320 ok...borde väl gå även på 411/412.http://www.pelicanparts.com/techarticle … lipers.htm
Lars S
Problem att få tag i standard ok, har ett par på renovering nu iofs men kollar ändå efter andra möjligheter i ett parallellspår så att säga.
Bättre bromsar är ju aldrig fel heller.
Bra länk du hade, den hade jag inte hittat tidigare och om man på Porsche sidan pratar om att 914 hade dåliga bromsar så borde det ju gälla
412 oxå för viktmässigt borde väl en 412'a vara tyngre.
Det pratas i artikeln om tidiga och sena 914 och att BMW oken i vissa fall måste fräsas av för att få rätt avstånd från fästet till centrum på oket, hur det mappar in på en 412'a måste ju kollas.
Skall försöka få tag på Bmw ok och testa :-)
Tack för infon !
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition
Tjena Juggas!
Har du inte någon bild på bilarna du kan lägga upp?
Race och street edition låter ju asgrymma
Hehe.......den ena hittar du en projekttråd på här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35708
Den andra har jag inte bestämt om jag vill dela med mig av ännu 
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition
297 2016-04-16 07:32:23 Senaste redigerad av Larss (2016-04-16 07:35:37)
Om du kollar efter 914 ok tror jag du ska hitta std ok i USA åtminstone.
412 som ju oftast har bromsservo i Sverige kan ha ganska bra bromsar med standardgrejerna...inte racebromsar men helt ok för normalkörning. Beror bl.a. lite på hur hårda klossar man sätter i...tror jag satte Biltema sist och med nya backar bak, nya cylindrar bak plus renoverad huvudcyl och ordentlig luftning så fick min 412a en helt ny känsla i pedalen,...påminner om en modernare bil lite faktiskt.
Lars S
914 -72
412 -73
Om nu 914 passar så borde det vara lika som 72-73 variant men det är ju olika. 411 ska ju ha samma vad jag hittat. Om det nu är samma modell som 72-73 typ3 variant så finns ju renoveringskit.
Det är ju samma belägg på 412 som på Volvo 740 bak.
Kan de oken passa? 
Ok finns det gott om...håll bara rätt på om det är tidig eller sen modell.
http://m.ebay.de/sch/i.html?_nkw=Vw412+ … remssattel
Lars S
914 -72
412 -73
