1

Halloj.
Skall byta koppling på Gonzo och har börjat märka upp kablar å viseversa. Även kikat lite allmänt runt motor å vxllåda. Har tidigare plockat ur motor på våran notch men nu sitter det balk i bakkant på denna motorn. Så har lite frågor angående lättaste tillvägagångssätt.

1. Har dragkrok på bilen som ligger rätt så nära avgassystemet, behöver man plocka av draget för att kunna dra bak motorn. Är ca 5 cm till dragkroken.

2. Hur mycket behöver man lyfta bilen över marken ungefär för att få ur motorn?

3. Är de lättast att plocka balken i M14/M16 bultarna vid motorkuddarna eller M8 bultarna?

Kommer säkert mer frågor under tiden!

Mvh Koppen

Typ3 Notchback -65 | Dr Gonzo DH -76 |

2 Senaste redigerad av Mange (2016-04-13 21:31:12)

Jag tar ner lådan samtidigt, då kan man i princip sänka allt rakt ner. Bara man håller koll på tappen som ansluter till växellänkaget. Jag har en bay -72 där detta går mycket smidigt. Har också drag som ej behöver tas bort. Jag tar M8:orna vid fästena, man kan bryta lite med en liten kofot så kommer balken ur snällt  ICQ/ag Kommer inte ihåg hur högt jag pallade bilen men försök mäta hur hög motorn är + ev domkraft den ska vila på, sen bara palla den så du har motsvarande utrymme.

3

Okej. Hur mycket behöver man lossa för att få ner lådan?

Typ3 Notchback -65 | Dr Gonzo DH -76 |

4

Drivaxlarna och växellådelänkaget i stort sett.

5

Precis, lossa axlarna och häng upp dom med ex. små spännband. Lossa länkaget, det elektriska, (startmotorns elanslutningar) övre motorfästen, motorbalk och växellådsfästet. Värmeslangar om du har dessa samt vajrar för värmen. Kopplingsvajer. Kommer gå skitbra  ICQ/ab

6

busenkelt, tjöba!  ICQ/ag

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "