1

....Nu finns det så jäääävla snygga tyget till dessa vagnar att köpa. Blev så glad i morse då jag blev varse detta.
Wagenmanufaktur i Düskland som tillhandahåller. Oftast är det ju endast själva tyget som behöver bytas efter 60 år av solljus
och annan skit.

https://www.facebook.com/WagenmanufakturHO/?fref=ts

(scrolla ner en bit på deras FB-sida så hittar ni bild på tyger. 210 Euro för tyg till en bil är inte mycket att snacka om tycker jag)

2

Finns det nån möjlighet för oss utan facebook att se dessa grejer? Har en 59:a med sopsluta stolar nämligen så detta är högaktuellt, behöver iofs vinylen i rätt kulör också...

3 Senaste redigerad av Splitboy (2016-04-01 13:57:07)

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ton=Search

Samma kille - Beetlekey  på thesamba

4

Grymt! Tack!

5

Hej Totoob.
Vilken färg på inredning har du?

6 Senaste redigerad av Totoob (2016-04-04 07:26:29)

Röd brun / Grå, bilen är Granatröd. Dörrsidorna är i renoverbart skick, lite slitage på förarsidan där folk har vilat benet genom tiderna tror jag, men det stör inte så mycket. Jag har gjort rent dörrsidorna med Meguiars All Purpose Cleaner som jag kan rekommendera starkt (man ska dock se till att rengöra med ordentligt med vatten efteråt då det är ganska starkt).

Stolarna är det stora problemet, tidigare ägare har tyvärr förstört vinylen genom att göra hål och helt sonika dra fast dom med buntband i underredet, och tyget på sitsarna har mer eller mindre pulvriserats.

West Coast Classic restorations gör nya överdrag med originalfärg, men de kostar 820 USD plus frakt och ev. moms, så om man kunde sy upp i sverige kanske man kunde komma undan lite billigare?

Så här ska inredningen se ut original, fast i europa hade vi tyg på sitsen, inte vinyl:

http://www.classicvws.com/interiors/59coral-6.jpg

7 Senaste redigerad av Jonas Burman (2016-04-13 10:17:20)

Halloj...sorry för sent svar. Har en bekant med en sådan inredning liggandes i sitt garage. Kan ju höra efter vad han vill ha för den.
Har för mig att vinylen ser bra ut om du nu är ute efter att byta. Dessutom finns det en poäng med att behålla vinylen då det inte (vad jag vet) finns någon med varken exakt rätt kulör samt textur. Och tyget....så jävla snyggt!
Har för övrigt lagt in en beställning på det gröna tyget (3 meter) vilket kostar 227 euro inkl. frakt.

8

Har du kontaktat någon som kan sy upp en ny inredning? Satt och funderade på om det finns nån lokal (sverige) som är att rekommendera, tänkte mest jämföra pris med WCCR, de tar 820USD för nya överdrag, men sen tillkommer ju frakt och moms och tull om man har otur, vilket jag nästan alltid har.... ICQ/ab

Du får gärna höra med din bekanta, om vinylen är fin så är det ju definitivt värt att undersöka om man bara kan få tyget utbytt.

9 Senaste redigerad av Jonas Burman (2016-04-18 12:07:37)

Har inte kontaktat någon ännu men hunken Jonas Fransson i Varberg hade ju någon kontakt som kunde sy upp nämnde han  ICQ/ae
Är själv ointresserad av en helt ny inredning då jag anser att mycket av bilens själ sitter just där. Vill gärna behålla så mycket original
det bara går. Kollar min bekant och ser om vad den rostbruna skulle kosta.
En intressant grej som jag precis blev varse är att man tydligen hade olika mattor beroende på var de satt i bilen. En kring kickpanelerna och trösklar
samt en ljusare där bak.
Kolla denna provkarta som Veterania-Micke skickade till mig.

Post's attachments

672220.jpg, 305.15 kb, 960 x 1280
672220.jpg 305.15 kb, 291 downloads since 2016-04-18 

10

Hehe tyvärr är min bils själ helt söndervittrad, svart och smutsig så jag har inte så mycket till val..! Men det hade i alla fall varit roligare att få en ny uppsydd i sverige om möjligheten finns.

Får undersöka detta vidare, så tack för förslag på namn!

11

Kan ju även passa på att fråga om han även har dörrsidorna (de kan ju vara i bättre skick än dina menar jag)

12

Det är bara förarsidans dörrpanel som är lite sliten på min, de andra rengjorde jag så att de blev som nya. Förarsidans grå vinyl med diamantmönster är sliten där någon har haft knät emot så där är mönstret helt borta. Men det vore kanon om du kollade, har man tur så är den bättre än min ialla fall!

Intressant att man hade olika matta i bilen, hade inte sett det förrut, tack för det

13

Jag har en glaciärblå -58:a och här  syns det att det är olika mattor fram och bak.

Post's attachments

IMG_4999[1].JPG, 128.63 kb, 573 x 352
IMG_4999[1].JPG 128.63 kb, 288 downloads since 2016-04-19 

IMG_5003[1].JPG, 104.18 kb, 653 x 490
IMG_5003[1].JPG 104.18 kb, 314 downloads since 2016-04-19 

[

14

Verkligen både knasigt och intressant detta. Kollade min 58:a i morse (lightbronze L245) och samma sak där. Mellan vilka år körde man med detta kan man undra och gällde det kanske enbart de bilar med metalliclack?

15

Hmmm...enligt Wolfsburgs Wests "colorchart" så verkar detta faktum gälla samtliga 58-59:or. De var ju de sista kvarlevarna (den stora rutan till trots) av 50-talsgenerationen och man ville kanske "lyxa" till dem helt enkelt. Sedan kom 60-talarna men en massa nytänk och väck var de läckra metalicklackerna och pastellfärgerna kom in.

16

Jag hade en svart 1958 och den hade ljus matta bakom baksätet och en mörkare på golvet.

17

Är olika färger på mattor på jade green bubbla från 60 också har jag lärt mig.

18

Coolt...lär sig alltid något nytt tydligen. Jadegrön...en av de coolaste kulörerna god damn!
Hämtade ut tyget på posten igår.

Motsvarade alla förväntningar (och de var höga). Heeeeelt jävla perfekt i färg, mönster och kvalité. Kan inte göra annat än att starkeligen rekommendera
detta om ni går i funderingar kring att renovera inredningen på eran 58-59:a. Går inte att jämföra detta med en tråkig TMI inredning.
Kostade exakt 2000:- för tyget (inkl.porto) till framstolar och baksäte. Har ju funderingar kring att behålla originalvinylen men måste lösa problemet med den i sånafall "dubbelperforerade" vinylen. Just nu funderar jag om man eventuellt kan limma på en remsa med tunn (och stark) vinyl just där sömmen träffar. Får snacka med en sadelmakare om detta. Det bästa vore ju att hitta en vinyl som matchar. Fast då jag är extremt petig med såna här saker så vetefan om jag lyckas hitta något som lever upp till kraven...:-)

19

Jag har en inredning till en blå -59:a som är i nära nyskick. Inte 100%, men inte långt ifrån

Fram och baksäten, dörrsidor fram och bak. Framsätena har bäddbeslag.

Kan tänka mig att skiljas från dessa i byte mot en bunt tusingar eller en hygglig inredning till -50:a

bugnbus.se

20

PM till Bosse.

[