1 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-21 12:21:37)

Hej,

Surfade runt lite och försökte hitta info om motorkoden på bilden men lyckas inte hitta den. Någon som vet?

http://s16.postimg.org/acifd2adh/20160410_121635.jpg

Sen en fundering på fördelare,  vad ska den ha för modellnummer?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2

Motorn verkar vara en 1500. Ser ut som en utbytes?

3

Mange skrev:

Motorn verkar vara en 1500. Ser ut som en utbytes?

Det är det säkerligen, alldeles för ren för att vara en orginal ;-)

Har nämligen ett mindre problem. Försöker justera tändningen på den men vrider jag till TDC på vevaxel och kollar hur rotor på fördelare står, sätter tillbaka fördelarlocket startar motor, stänger av motor, vrider till TDC och kollar hur rotorn står så står den inte likadant som innan.  Känns inte det väldigt märkligt, ett varv på vevaxel borde väl vara ett varv i fördelaren?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

4

Motorn snurrar två varv på ett fördelarvarv Tänk fyrtakt:
1. kolv går ned, suger in
2. Kolv går upp bygger upp komp
3 tändning och kolv går ned
4. Kolv går upp petar ut avgas

5 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-10 12:22:06)

TobiasL skrev:

Motorn snurrar två varv på ett fördelarvarv Tänk fyrtakt:
1. kolv går ned, suger in
2. Kolv går upp bygger upp komp
3 tändning och kolv går ned
4. Kolv går upp petar ut avgas

Smart där, så långt tänkte ju inte jag.  Då stämmer det :-)

Då till nästa problem, om jag vrider till TDC så om jag läst rätt så borde rotorn peka på det "urjackade" märket i fördelaren men min ser ut som på bilden under.

http://s14.postimg.org/9r9rr76ip/20160410_131139.jpg

Rätt eller fel och om det är fel hur rättar man till det? För om jag fattat det rätt så borde rotorn stå riktad typ mot förarsidan som den gör men mera framåt

Sorry för alla nybörjar frågor men jag är just det. Dock så försöker jag alltid hitta svaret själv först :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

6 Senaste redigerad av TobiasL (2016-04-10 13:38:50)

Normalt brukar man referera till TDC för ettans cylinder, som är på bilens högra sida (se siffrorna på cylinderkåporna). För att vara säker: Peta av ventilkåpan på högra sidan. Följ takterna och tänk. När insugsventilen stängts skall motorn bygga upp komp och när kolven är i topp nästa gång så har du TDC!

Om man är nybörjare så är internet både himmel och helvete. Man vet inte det man inte vet, alltså kan det vara svårt att söka information när man inte vet vad man kan tänkas kunna hitta. Jag rekommenderar  John Muirs bok, som heter något i stil med "How to keep your Volkswagen alive - a guide for the complete idiot". Den ENDA bok jag känner till som inte förutsätter förkunskaper och en verkstad full av verktyg. Läs den pärm till pärm. 30 minuter varje dag innan du går och lägger dig. Lycka till!

7 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-10 14:27:47)

TobiasL skrev:

Normalt brukar man referera till TDC för ettans cylinder, som är på bilens högra sida (se siffrorna på cylinderkåporna). För att vara säker: Peta av ventilkåpan på högra sidan. Följ takterna och tänk. När insugsventilen stängts skall motorn bygga upp komp och när kolven är i topp nästa gång så har du TDC!

Om man är nybörjare så är internet både himmel och helvete. Man vet inte det man inte vet, alltså kan det vara svårt att söka information när man inte vet vad man kan tänkas kunna hitta. Jag rekommenderar  John Muirs bok, som heter något i stil med "How to keep your Volkswagen alive - a guide for the complete idiot". Den ENDA bok jag känner till som inte förutsätter förkunskaper och en verkstad full av verktyg. Läs den pärm till pärm. 30 minuter varje dag innan du går och lägger dig. Lycka till!

Kollade på en video på Youtube nu och insåg att jag fattat fel,  är en mindre urjackning på andra sidan också,  så vred in TDC igen men med rotorn pekandes 180 grader mot hur den är på bilden. Sen vred jag fördelaren så att den blev i linje med rotorn,  satte på locket och kollade ordningen på tändkablarna så att dom sitter rätt vilket dom verkar göra. Bilen startar och försöker gå jämnt men förra ägaren gav mig en hint om att choken på förgasaren är ur funktion så kanske kan vara den som ställer till en massa oreda också. Motorn baktänder lite smått ibland, kan det bero på förgasaren eller är det fortfarande tändningen som behöver finjusteras?

Ska ta och kolla upp den där boken men skulle gärna haft bilen körbar till den 23e :-)

Ska det synligt stå någon volt märkning på choke elementet?  Ser bara namnet Solex på mitt element. Tänkte om det är så att det sitter ett6 volt element i som nu matas med 12 volt, antar att det blir fel då

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

8

Tror du behöver finlira tändningen om du inte gjort det. Googla hur den skall stå i förhållande till TDC på en H-motor och skaffa ett sätt att mäta upp det (Muirs bok visar enkla trick tex)

9

TobiasL skrev:

Tror du behöver finlira tändningen om du inte gjort det. Googla hur den skall stå i förhållande till TDC på en H-motor och skaffa ett sätt att mäta upp det (Muirs bok visar enkla trick tex)

Tack för tipset.

Den är ju bara grovt inställd på ett ungefär nu. Tänkte köpa en sån där strobelampa, då ingen i min vänkrets tycks ha en.

Sen ska jag ta och köpa ett renoveringskit till förgasaren. Dock tycks jag inte hitta några choke element för solex 28 pict, hittar bara för 30 och uppåt. Så om någon vet vart man köper så skulle jag vara tacksam för ett tips.

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

10

Börja med att skaffa rätt förgasare. En 1500cc skall inte ha en 28 utan en 30.

11 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-10 17:43:20)

TobiasL skrev:

Börja med att skaffa rätt förgasare. En 1500cc skall inte ha en 28 utan en 30.

Ja där kan vi ju också ha ett problem då alltså,  har misstänkt det lite efter en del läsning.  Även ställt frågan här men inte fått något svar vad jag sett hittills så.  Vad är skillnaden mellan en 28 och en 30, som jag fattat det så är 28 gjord för mindre maskiner. Så riktigt intressant information, tack :-)

Spelar det någon roll vilket nummer det står sist,  brukar ju stå 30 pict- och sen en siffra

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

12

måttet anger diameter på gasspjäll. 30pict tycker jag är den bästa förgasaren till enkelportsmotor. den sista siffran är väl bara generation av förgasarmodellen. tex har vissa nyare uttagbar halsringar medan tidiga är fast i huset.

13

När misstänker den? Tomgång, gas pådrag eller vid "avsläpp/motorbroms"?
Du har en vakuum klocka där också som skall ställa om fördelaren efter hur du kör.
Du kan testa ett suga i slangen till den och kolla om det rör sig något inuti fördelare, så har du uteslutit den.

14

Apropå det så är det skillnad på hur man ställer tändning mellan olika fördelare.. Dem med fjädrar och centrifugalvikter och vakuum skall oftast ställas med vakuum ur.. de med enbart vakuum oftast med vakuum ikopplad.. men det finns avvikelser.. står i thorsells rephandbok vad som gäller vilken fördelare.

15

H.Sundqvist skrev:

När misstänker den? Tomgång, gas pådrag eller vid "avsläpp/motorbroms"?
Du har en vakuum klocka där också som skall ställa om fördelaren efter hur du kör.
Du kan testa ett suga i slangen till den och kolla om det rör sig något inuti fördelare, så har du uteslutit den.

På en rak arms fundering så tror jag det va vid gaspådrag. Men efter en del vridande på fördelaren och lite skruvande på förgasaren så tror jag vi fick bort det mesta av det. Dock så måste jag väl försöka få tag på en 30 pict förgasare innan vidare skruvning sker. Någon som har en begagnad eller så får jag helt enkelt köpa en ny, då borde den ju åtminstone vara bra rakt igenom :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

16

MrPete skrev:

Apropå det så är det skillnad på hur man ställer tändning mellan olika fördelare.. Dem med fjädrar och centrifugalvikter och vakuum skall oftast ställas med vakuum ur.. de med enbart vakuum oftast med vakuum ikopplad.. men det finns avvikelser.. står i thorsells rephandbok vad som gäller vilken fördelare.

Hur ser man vad man har?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

17

Tänkte lägga en beställning hos Custom speed parts på en  förgasare men skulle även behöva ha något som gör växelspaken mindre glapp. Växlarna verkar finnas men man får veva runt innan man hittar dom, finns det några bussningar att byta eller vad gör man?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

18

Det finns lite bussningar och en växelförarkoppling.
http://www.classicvw.se/advanced_search … /2a/page/2

Bubbla -62

19

Är det typ en sån här man ska ha eller

http://www.classicvw.se/vaxelforarbussn … cts_id/396

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

20

Ja, den bussningen är bra att byta, sitter i tunneln bakom hålet för spaken.. spaken lossas under baksätet och dras ut framåt genom inspektionsluckor bakom stötfångaren (som också måste av).

Den bakre (koppling mellan axel och låda) är också bra att byta ut när den troligtvis är sliten.. Köp då ingen i urethan.. köp en original, de funkar bäst. sen kan det ju (troligtvis) vara så att dina motorfästen (sitter mellan låda och kaross) är slitna och ibland av. Detta resulterar i att lådan kan flytta sig och brukar leda till att växlar blir svåra att få i och/eller hoppar ur vid acceleration.

Ang förgasare är det smart att köpa en ny, då begagnade som inte är helslut är svåra att hitta.. Det brukar bli glapp i spjällaxeln med läckage av bensin och vakuum som följd.

21

MrPete skrev:

Ja, den bussningen är bra att byta, sitter i tunneln bakom hålet för spaken.. spaken lossas under baksätet och dras ut framåt genom inspektionsluckor bakom stötfångaren (som också måste av).

Den bakre (koppling mellan axel och låda) är också bra att byta ut när den troligtvis är sliten.. Köp då ingen i urethan.. köp en original, de funkar bäst. sen kan det ju (troligtvis) vara så att dina motorfästen (sitter mellan låda och kaross) är slitna och ibland av. Detta resulterar i att lådan kan flytta sig och brukar leda till att växlar blir svåra att få i och/eller hoppar ur vid acceleration.

Ang förgasare är det smart att köpa en ny, då begagnade som inte är helslut är svåra att hitta.. Det brukar bli glapp i spjällaxeln med läckage av bensin och vakuum som följd.

Stort tack för tipset. Jag hoppas att ni som skriver svar förstår att det är helt ovärderliga tips för mig som är totalt ny på bilmodellen. Jag har skruvat lite förut men inget så här gammalt  :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

22 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-11 17:11:01)

Verkar som en polare har en 34 pict - 3 på sin 1500 skulle det funka att låna den tills vidare?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

23 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2016-04-11 18:02:20)

Jag vet att det skiljer på måttet mellan bultarna på förgasarna, tror inte en 34;a passar på ett insug där 28/30 passar?
Din vän kanske har ett annat insug, eller en 1600 ICQ/ab

Edit; Var ut och mätte på en 28 nu, ca 55mm mellan bultarna 34 hade 70mm om jag minns rätt.
Men det kanske finns olika?

24

Ok får köpa en ny då :-)

En annan tanke som slog mig, ska det vara någon fjäder för typ retur av gaspedalen. För min tycks inte vilja åka upp igen när man trycker ner den eller ska det skötas via fjädern på förgasaren eller nåt?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

25

Lägg gärna lite bilder på motorn.