1

Hej. Har stött på ett problem med min pickis.
Har en extern varvräknare som lyser så fort strömmen är på. (ständig ström) har hållt på och lagat rost och har då haft batteriet frånkopplat. Kopplade in det nu för att flytta den en sväng, när jag kopplar på batteriet lyser varvräknarn men så fort jag vrider tändningen ett läge så slocknar den och bilen är stendld.. Händer inget alls när jag vrider vidare för att starta.. Har jord och säkringarna ser hela ut.. Några idéer?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

2

Trasigt tändningslås.
Det är ju klart bristande kvalitet i dessa, då de tycks gå sönder efter enbart 40 eller 50 år i tjänst.
Flera har klagat på detta forum... Default/hmm
VW Classic Up-North brukar ha nya att sälja. Vissa bilar hade ju en separat modul med kontakterna kopplad till tändningslåset, så att man bara kan byta denna utan att behöva tänka på att byta hela tändningslåset och därmed få en ny nyckel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Det va så simpelt som att batteriet va kasst:p skäms lite men det va full crema när jag körde fram den förra veckan:p
Tändningslås har jag bytt sen tidigare till biltemas universal:)
Pickisen är fö. En lt31a:)

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

4

alex.j skrev:

Det va så simpelt som att batteriet va kasst:p skäms lite men det va full crema när jag körde fram den förra veckan:p
Tändningslås har jag bytt sen tidigare till biltemas universal:)
Pickisen är fö. En lt31a:)

Se där ja...
Ytterligare en elektrisk felkälla.
Många gånger är det så att man har spänning i gamla trötta batterier, men de orkar inte lämna någon ström att tala om, då "blir det svart" så fort man sätter på tändningen eller försöker slå på någon förbrukare, ljuset tillexempel.
Kan kanske vara dags att byta batteriet, och samtidigt se till att generatorn laddar som den skall, och kanske koppla varvräknaren så att sen slår på först då du slår på tändningen, om jag nu inte missuppfattade hur den nu är kopplad.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Och har du dragkrok sägs det vara en källa till krypströmmar i kontakten...som kan tömma ett batteri om det vill sig illa..... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Det konstiga i det här fallet är ju att bilen har stått hela vintern med batteriet frånkopplat inomhus. Slängde i batteriet förra väckan och startade bilen och körde fram den från vinterförvaringen bakom verkstan för att börja rostlaga.. Under rostlagningen har batteriet stått i verkstan. Nu kopplade jag in batteriet för att köra undan bilen och då va det dött.. Så det är nog ingen som drar utan batteriet är väl skrot..

Ang varvräknarn borde jag så klart koppla om den, har dock för vana att altid bryta huvudströmmen. Batteriet med brytare sitter bakom förarstolen så det går på automatik när jag kliver ur hytten:p

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80