351

Då fick jag lära mig ngt med. MAO så var det dålig jordning på laddrelät?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

352

Inte helt säker på om det var laddrelät som var boven. Jag köpte ju ett helt nytt Bosch och smällde dit utan att jorda ordentligt, och lampan lös ändå. Det var efter jag kört med den nya (begagnade)generatorn i fyra mil som lampan slocknade. Jag jordade generatorn genom att slipa färg med en Dremel när jag kom hem fyra mil senare. Dagen efter fick jag förklarat för mig att det var någon avmagnetiseringstjofsgrejsimojs som släppte, och därav började den ladda. Jag är ingen elektrosnubbe än, men jag försöker lära mig så mycket jag kan. ICQ/ab

Jag och Lundin provkörde den gamla generatorn i bänk, och den snurrade inte alls. Med exakt samma batteri och kablage körde vi den nya som snurrade så vackert. ICQ/ab Så antagligen var det boogroof med den gamla generatorn i kobination med dåligt jordat relä. För laddlampan har lyst lite till och från under hela bilens tjänstgöring hos mig, men det var efter cruisingen i Falun som den lyste konstant. Men nu lyser den inte alls annat än när man slår på tändningen! ICQ/ab

353 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-07-19 19:57:46)

Sen mina 6V torkare gav upp bestämde jag mig för att byta mot dito i 12v. Farsan var inte så jätteglad över att de inte fungerade under årets regnigaste dag när han behövde låna bilen igår... Default/lol Speciellt inte när bilen pissade in vatten genom tändningslåset. Anledningen?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110719046.jpg

Nu kör vi en gissningslek här! Hur gammal är den här genomföringen?
Forts:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110719043.jpg

Originalkablering, mest en memoreringsbild...

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110719044.jpg

Och här till problemet som gjorde att jag inte kunde göra klart idag. Den vänstra är 12v, och det behövs borras nya fästen i 6voltarns armatur för att nya torkarmotorn som går på 12v ska passa. Armaturen passar inte att byta rakt av, då den nyare har en kortare distans mellan fästena för torkarbladen vilka dessutom är grövre.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110719045.jpg

Bara att borra? Neee, den här armaturen var ju nästan NOS-klassad! Synd att förstöra den med att borra, ingen rost eller nånting. Jag gör så istället att jag plockar armaturen från ovalen nästa gång jag är förbi och hoppas att den är sämre, så får den ta den här fina den dag det nu är dags ICQ/ab

Fortsättning och kanske en how-to om det fungerar, kommer!

ICQ/ab

354

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110720049.jpg

Nyjusterade ventiler firades med...

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110720050.jpg

ett mumsigt kallstartmoln så pedestrianterna på gatan fick hålla för sina hål! Default/lol

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110720047.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110720048.jpg

Crusing på fredag, då kan det vara skönt att ha lite tomgång. Vilka skrufar ska jag skrufa på va för att få den att gå hela tiden va kompis?

355

Michos Miche skrev:

Bara att borra? Neee, den här armaturen var ju nästan NOS-klassad! Synd att förstöra den med att borra, ingen rost eller nånting. Jag gör så istället att jag plockar armaturen från ovalen nästa gång jag är förbi och hoppas att den är sämre, så får den ta den här fina den dag det nu är dags ICQ/ab

Kan bespara dig lite tid och arbete med att säga att oval torkararmaturen är helt annorlunda och inte alls passar i din bil. 1958-64 är det som lirar.

356

Om det bara är justering av tomgång, så görs väl det på den lilla skruven uppe till vänster på bilden, vid fjädern.
Skruven går emot chokemekanismen så bilen ska vara varm vid justering, men det vet du nog.

Typ 3 Variant -65

357 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-07-20 21:28:13)

Aha, damn! Men har väl liggande någonstans annars ICQ/ab Tack ändå ICQ/ab

Urban: Mjo den har man funderat på länge, men inte vågat röra någe vidare. Ska kika på´t! ICQ/ab

358

Testa att skruva på den, inget farligt händer  ICQ/ab , är du osäker så ha koll på hur mycket du skruvar in den.

Typ 3 Variant -65

359

Jag brukar alltid memorera antal splines, varv och sådant när jag laborerar på okänt omårde. Tack för tipsen, ska provas när jag hinner ICQ/ab

360

Varför inte bara linda om den torkarmotorn du har så slipper du borra o göra åverkan på utseendet?!? jag provade att linda om och det var inte så svårt och bara man kan löda så kan man nog lösa det ICQ/ag  har en skvätt kvar på rullen som du kan få om du vill prova? den borde räcka till en hel torkarmotor till! ICQ/ab