1 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-09 20:16:36)

Hej,

Som titeln lyder. Vilka fördelar/nackdelar finns det?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2

Säger inte det sej själv?

En NOS förgasare eller en med nya packningar...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

25hpman skrev:

Säger inte det sej själv?

En NOS förgasare eller en med nya packningar...

Nja i mitt huvud låter det ungefär som samma sak. Som totalt oinsatt i det hela kanske jag missar något,  eller?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

4

Vad är det för typ av förgasare? Är de nytillverkade av bra kvalitet?

5

HenrikL skrev:

Vad är det för typ av förgasare? Är de nytillverkade av bra kvalitet?

Inte en aning. Behöver antingen renovera befintlig 28 eller byta ut den mot en 30/31 så då är ju frågan om en renoverad är lika bra eller om det bara är dumsnålt att inte byta till en ny på en gång. För antar att det blir billigare med en renoverad samtidigt som den renoverade kanske har slitage som inte finns på en ny.

Jag kanske är helt ute och cyklar i badkaret, i såna fall så vill jag ju lära mig det då jag nog aldrig haft med en förgasare att göra tidigare :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

6

30/31 är med shuntluft (-3) och är mycket känsligare för att allt annat fungerar (förvärmning, fördelare osv) till 100% än en förgasare utan shuntluft.
Välj hellre en 30 PICT-1 http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … 113129027F
Den fungerar bättre med vakuumfördelare och finns även i 6 voltsutförande.

7 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-09 20:20:29)

P. skrev:

30/31 är med shuntluft (-3) och är mycket känsligare för att allt annat fungerar (förvärmning, fördelare osv) till 100% än en förgasare utan shuntluft.
Välj hellre en 30 PICT-1 http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … 113129027F
Den fungerar bättre med vakuumfördelare och finns även i 6 voltsutförande.

Ok bra att veta :-)

En tanke,  såldes 1500 motorn med 28 förgasare. Tyckte jag läste någonstans att den va för mindre motorer

Vad är skillnaden mellan dessa satser mer än att den som är universal kostar mindre än hälften av den som bara stödjer en förgasare
Sats? 1http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … rtnr=4-498
Sats 2
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … rtnr=4-501

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

8

28 er for 1200, 30 er for 1300/1500.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

9

Att bara byta packningar är inte att renovera. Är förgasaren sliten i spjällaxlar mm så är det som att sätta plåster på ett benbrott, det ser bra ut men det hjälper inte.
Jämför med att byta ventilkåpspackningar på en motor som behöver arborrning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

P. skrev:

30/31 är med shuntluft (-3) och är mycket känsligare för att allt annat fungerar (förvärmning, fördelare osv) till 100% än en förgasare utan shuntluft.
Välj hellre en 30 PICT-1 http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … 113129027F
Den fungerar bättre med vakuumfördelare och finns även i 6 voltsutförande.

Intressant P.! Jag lånar tråden med ett par frågor:

1. Vad är syftet med shuntluften? (alltså: vad ger man upp om man kör utan?)
2. Passar 30 PICT-1 på en 34hp (istf 28 PICT) och ger det någon effektvinst?