Hur har b monterat era huvudströmbrytare i era bubblor.
Posta gärna bilder så man får lite idéer 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Huvudströmbrytare...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur har b monterat era huvudströmbrytare i era bubblor.
Posta gärna bilder så man får lite idéer 
Menar du den elektriska eller mekaniska monteringen?
Hur själva fästet ser ut och hur ni fäst det i kaross/bottenplattan.
Det elektriska byar jag koll påpå 
På en rally inspirerad tjockbubbla, en gång för länge sedan, bockade jag en plåtbit 90grader som popnitades i bottenplattan, i den uppstickande delen borrades ett hål för en huvudbrytare/batterifrånskiljare, de där skivorna som sitter mellan golvet och baksätesbalken saknades på den bilen, så det gick lätt att komma åt denna brytare. Men med litet pappslöjd kan du säkert göra likadant och göra ett hål för den cylindriska delar av brytaren i en av de där skivorna. Sedan är det nog bättre med att bulta fast konsolen i plattan än att popnita.
Elektriskt, så skall du helst bryta den tjocka pluskabeln från batteriet, det krävs att man har en väldigt kraftig kabelskotång som kan klämma så tjocka kablar, möjligen finns det färdiga kablar att köpa, annars får du be nån bilelektriker om hjälp.
Iallafall, en tjock (tror det är 60mm2) från + på batteriet till brytaren sedan en likadan till startmotorns anslutning på solenoiden. Och en sak till, på brytarens utgång skall du också ansluta den något klenare kabeln som går till tändningslåset och säkringsdosan, och då gärna med någon huvudsäkring på 25 eller 30A som sitter nära huvudbrytaren.
Observera att om du har generatorns matningskabel ansluten till solenoiden, vilket var original på bilar med växelströmsgenerator, så skall du absolut inte bryta huvudbrytaren så motorn är i gång, och generatorn laddar, då kan generatorn skadas. Misstänker att samma fenomen uppstår med likströmsgeneratorn, om förbindelsen mellan den och batteriet plötsligt upphör under gång.
Så det är egentligen bättre att växelströmsgeneratorn, eller likströmsgeneratorns regulator är anslutna direkt på batteriets +.
Om du har en elektrisk klocka, en stereo med minne för inställda kanaler, eller ett larm, så skall dessa saker få spänning INNAN huvudbrytaren, över en 5A säkring förstås, annars stannar klockan, radion förlorar inställda kanaler och larmet funkar inte då huvudbrytaren är avstängd.
Jag skulle vilja säga att det inte spelar någon roll om du sätter brytaren på + eller -. Har du den på + så har du fördelen, som Björn skriver, att du kan koppla radio, klocka mm oberoende/ innan brytaren och slippa tappa minne när du vrider av brytaren (kanske viktigare i nya bilar?). Personligen ser jag som fördel med huvudströmbrytaren att bryta all ström inkl ev klocka/stereo (tex om bilen står ett tag). På - har du fördelen att inkopplingen blir lättare, du kan byta jordkabeln som går chassie-batteri mot en vanlig lite lägre jordkabel till brytaren och ytterligare en vanlig mellan brytaren-batteri.
Men det var väl kanske inte vad du ville ha svar på. Jag har min i bubblan monterad i "pappen" under baksätet/ framför batteriet. Kopplat på jord. Drar nästan alltid av vana av den när jag parkerat, eftersom man kommer åt den så lätt. I bussen har jag modellen brytare man monterar direkt på batteriets +pol (smidigt och ingen "åverkan"). Kostar några tior på biltema. Man borde kunna använda samma på bubblan (om det passar med locket?), men då måste man ju lyfta sätet varje gång..
En sak till om inkopplingen (som Björn varit inne på fast av annan anledning). Det är lite olika exakt hur det är draget, men det vanliga är att + från generatorn (regulatorn) går till startmotorn och fram till säkringarna. Dvs med bilen igång, så fortsätter den gå/ ha ström även med batteriet frånskilt. Inte katastrof-skadligt vad jag vet för en vanlig likströmmare, men tål att tänkas på om syftet med brytaren är att kunna bryta strömmen/ stoppa motorn snabbt vid tex kabelbrand eller motorbrand. För att göra det med bilen igång måste man även bryta strömmen till tändningen. Det finns 2 poliga huvudströmbrytare som kan kopplas så att de både bryter tändning/ batteri samtidigt, annars kan man kombinera med en vanlig brytare.
Jag tänkte inte på de där batteripolskorna med "inbyggd" brytare i. även om jag faktiskt har en sån... på en mindre båt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … pol-80516/
Biltema har en, men tydligen utan bild.
Som jag ser det så kan det kännas litet jobbigt med en sådan, då du måste lyfta sittdynan till baksätet, och även locket över batteriet för att kunna manövrera den brytaren.
Växelströmsgeneratorer skall inte brytas under gång, då den interna spänningen stiger kraftigt (batteriet fungerar som "regulator") och detta kan skada dioderna.
Hur det är med likströmsgeneratorer, vet jag inte, men det kan ju aldrig vara fel att vara försiktig.
Om du kopplar ett relä som bryter strömmen till tändspolen, där manöverspänningen kommer från huvudbrytaren/batterifrånskiljaren, så stannar ju motorn om du bryter huvudbrytaren.
Det är väl så att alla moderna bilstereo/bilradio har en minneskrets för inställda kanaler, som kräver en liten underhållsström. Konstigt kan tyckas då det finns andra moderna minnen som inte kräver yttre spänning, att byggas in i radioapparater... samt små laddningsbara batterier till olika minnen.
Sedan finns det olika kvalitet på dessa huvudbrytare, de dyraste är gastäta och tål 100-tals ampere, och är avsedda för krävande miljöer, sedan finns det billiga för under hundralappen, jag har nu en sådan billig (från Claes O.) som funkar bra. Men man kanske inte skall välja den billigaste...
Tack för alla synpunkter och råd, det där med inkopplingen bekymrar mig inte nånting.
Kommer att sätta den på pluskabeln från batteriet. Har en vanlig huvudströmbrytare se nedan.
Det som intresserar mig mest är hur jag ska montera fast den på ett snyggt o bra sätt, har tyvärr ingen pappskiva som täcker för batteriet under baksätet så jag måste sätta något slags fäste skruvat i botten plattan.
Skulle bara vilja se om någon har kort på hur de har gjort det så man får lite inspiration till ett smidigt o bra sätt. Vill ju förstöra så lite som möjligt
http://www.mekonomen.se/Document/FirstI … ;size=full
Har du baksäte? Bocka en plåt och fäst i skenan som sätet ligger på om du inte vill borra i bottenplattan. Saknar du "pappen" är det ju annars bara att tillverka en egen som du fäster genom. Den kläms ju fast mellan golv och skena. Eftersom det ändå inte är original så förstör du ju inget och man har en yta att montera annat "bra att ha" tex cigguttag/telefonladdare.
Det finns ingen skena tyvärr, det är en oval!
Det finns ingen skena tyvärr, det är en oval!
Jo, det finns en skena som framkanten av baksätet vilar på. Jag skruvade fast en plåt bockad 90 grader i underkant av skenan och i den monterade jag huvudströmbrytaren. Någorlunda diskret och enkelt att komma åt när man sitter i förarstolen.
Då är kanske inte en bockad plåt på golvet så dumt. Går att sätta under passagerarsätet också om man vill att den skall synas mindre, men då skulle jag dra från jord. En annan idé är att fästa en plåt (att fästa brytaren på) på batterilocket. Minimalt med åverkan på själva bilen.
Jag har ingen skena i min bil iallafall. Annars hade ju den vart kanon att fästa i 
Jag har ingen skena i min bil iallafall. Annars hade ju den vart kanon att fästa i
Aha, du har en 55:a. Skenan kanske kom 1956?
Ja det är mycket möjligt!
Hur löste du brytarproblemet, sitter nu i samma situation som du gjorde
55:an
Hur löste du brytarproblemet, sitter nu i samma situation som du gjorde
55:an
Jag gjorde en masonit skiva som "pappen" på nyare modeller som jag mellan golv och baksätet klämde fast med brytaren monterad i så den sticker ut vid "fötterna"
På så sätt behövde jag inte skruva eller svetsa fast nånting i bilen, bara fäste den med plåtbandet/spännbandet som håller fast batteriet!
Ett par reflektioner kring ämnet. Att utrusta sin älskling med huvudströmbrytare är en väldigt klok idé liksom en brandsläckare. Det finns orsaker till att detta är krav i tävlingsbilar. Och borde vara standard i alla bilar. (Men bilindustrin vill i gammal ambivalent tradition vill helst inte onödigtvis oroa sina kunder med säkerhetstänk, samtidigt som just deras bil är säkrast.) Men här handlar det liksom att rädda bilen snarare än liv. Av egna personliga erfarenheter vill jag varmt rekommendera detta.
Nå, rent praktiskt:
1. Placera Huvudströmbrytare (ska du tävla på riktigt är det exteriört som gäller) och Brandsläckare lättåtkomligt.
2. Köp ingen ekonomimodell, dom kopplar kanske ifrån som dom ska men du vill ha all ström till startmotorn, särskilt vid 6 volt system,
och all laddning från din fina generator). Välj en minst 100 amp kvalitetsmodell från tex båtbutik, kostar ändå löjligt lite.
3. Kompromissa inte med kablarna, betänk att 6 volt kräver dubbel area, låt en fackman pressa polskor eller tennlöd själv. Polfett förebygger oxidation åratal framåt vid anslutningar.
4. En del vill gärna krångla till resonemangen här och påpeka tex att tändsystemet inte ligger inte över en säkring och härav kan motorn inte kan stoppas vid strömavbrott, eller att larm och stereoapparater och klockor kan skadas. Tramsigt, välj vetenskap eller önskad religion. Mitt tips är att ha möjligheten kunna bryta strömmen totalt vid en hotande elbrand!
5. Grattis, din bil kommer nu knappast brinna upp vid en oväntad händelse. Dessutom spar du en hel del helt onödiga batteripengar om du slår av huvudströmmen när du inte använder din bil!
Ett par reflektioner kring ämnet. Att utrusta sin älskling med huvudströmbrytare är en väldigt klok idé liksom en brandsläckare. Det finns orsaker till att detta är krav i tävlingsbilar. Och borde vara standard i alla bilar. (Men bilindustrin vill i gammal ambivalent tradition vill helst inte onödigtvis oroa sina kunder med säkerhetstänk, samtidigt som just deras bil är säkrast.) Men här handlar det liksom att rädda bilen snarare än liv. Av egna personliga erfarenheter vill jag varmt rekommendera detta.
Nå, rent praktiskt:1. Placera Huvudströmbrytare (ska du tävla på riktigt är det exteriört som gäller) och Brandsläckare lättåtkomligt.
2. Köp ingen ekonomimodell, dom kopplar kanske ifrån som dom ska men du vill ha all ström till startmotorn, särskilt vid 6 volt system,
och all laddning från din fina generator). Välj en minst 100 amp kvalitetsmodell från tex båtbutik, kostar ändå löjligt lite.3. Kompromissa inte med kablarna, betänk att 6 volt kräver dubbel area, låt en fackman pressa polskor eller tennlöd själv. Polfett förebygger oxidation åratal framåt vid anslutningar.
4. En del vill gärna krångla till resonemangen här och påpeka tex att tändsystemet inte ligger inte över en säkring och härav kan motorn inte kan stoppas vid strömavbrott, eller att larm och stereoapparater och klockor kan skadas. Tramsigt, välj vetenskap eller önskad religion. Mitt tips är att ha möjligheten kunna bryta strömmen totalt vid en hotande elbrand!
5. Grattis, din bil kommer nu knappast brinna upp vid en oväntad händelse. Dessutom spar du en hel del helt onödiga batteripengar om du slår av huvudströmmen när du inte använder din bil!
I båtbutikerna brukar det finnas två typer av "huvudströmbrytare" (det korrekta elektriska namnet är "batterifrånskiljare") en av dessa är gastät, eller gnisttät, så att eventuella gnistor från brytande kontakter inte skall kunna komma ut i motorrum med bensinångor. Sedan finns de med olika brytförmågor. Välj inte den billigaste och enklaste modellen, men kanske inte heller den största och dyraste, som har en brytförmåga på kanske 250 ampere eller mer.
I rallybutikerna finns det ytterligare en variant som även bryter strömmen till tändningen, och kortsluter tändspolen för snabbt stopp, utan att bryta laddningsströmmen, eftersom det kans skada dioderna i generatorn.
Stereons minneskrets, klocka, larm (samt automatisk länspump i båtar) kopplas INNAN batterifrånskiljaren via 5A säkring, då slipper du att ställa in radiokanaler och klockan var gång du brutit strömmen, dessutom fungerar ett eventuellt larm även då batterifrånskiljaren är avstängd, (och båtägaren slipper finna sin båt i marvatten)..
Och då, bryt aldrig strömmen under gång! de kan skada dioderna i en växelströmsgenerator, om du nu har en sådan.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Huvudströmbrytare...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.