1

http://i1044.photobucket.com/albums/b447/mange47/Mobile%20Uploads/20160401_175112_zpst4wet6ex.jpg

2

vad menar du?? porerna i gjutningen vid tändstifts gängan eller hålet  vid avgasventilen...
eller sotavlagringarna??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

???
är det blanka oförbrända ytskiktet du menar
Jag ser att kolvringana är dåliga  ICQ/ac
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Ja det var porerna jag tänkte på, var lite otydlig i all hast  ICQ/an  Det var inte blankt innan jag gjorde rent, det är nog inte helt torrt när bilden togs. Jag undrade varför det är såna porer, är det skador eller kan det se ut så? Aldrig sett det innan.
Trevligt kväll !

5

Med tanke på den rostiga avgasventilen har det nog stått vatten i toppen-Frätskador.

6

Tack för svar! Är det värt att kosta på topplocket en del nytt innehåll eller bör jag se mig om efter ett annat?

7 Senaste redigerad av michaelth (2016-04-02 09:07:25)

vad hade du tänker du skall  bygga med den.. en original spec motor .... eller en större starkare maskin?
vad för investerings grad...
20-100 tusen ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Helt original ska den va! Och tyvärr, ingen jättebudget. När det gäller topparna så var tanken nya styrningar, fräsning säten. Nya ventiler om det behövs, det vet jag inte än  ICQ/ab

9

PPRMicke skrev:

???
är det blanka oförbrända ytskiktet du menar
Jag ser att kolvringana är dåliga  ICQ/ac
/// M

Du har avlagringar på avgasventilen som tyder på  att dina ringar inte är 100 längre
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Önskar verkligen jag hade pengar till att renovera motorn. Eftersom jag inte kan göra allt så satsar jag på topparna, ringar kan jag ju också byta ut. Samt en honing av loppen tror jag kan vara på sin plats. Är ju inte heller nån drömlösning men det gör förhoppningsvis inte läget sämre  ICQ/ab Man kan känna små vändkanter. Då gissar jag att toppen, trots sina porer går att använda. Tack för era svar!

11

Mange skrev:

Önskar verkligen jag hade pengar till att renovera motorn. Eftersom jag inte kan göra allt så satsar jag på topparna, ringar kan jag ju också byta ut. Samt en honing av loppen tror jag kan vara på sin plats. Är ju inte heller nån drömlösning men det gör förhoppningsvis inte läget sämre  ICQ/ab Man kan känna små vändkanter. Då gissar jag att toppen, trots sina porer går att använda. Tack för era svar!

Mäta hur cylindrarna är genimot kolvarna.
Är gläppet för stort => kass.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

12

Det skall jag göra. Mäter jag diameter på kolv respektive cylinder och ser skillnaden eller finns någon annan metod? Hur stor skillnad eller glapp kan man tänkas tolerera? En bra rephandbok står på önskelistan  ICQ/ad

13

Stemmer. En tydelig "vendekant" i cylinderen, er dårlig tekn.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

14

Ett större problem än vändkant kan vara slitet spår för översta kolvringen, och då blir det ingen bra lösning att byta kolvringar. Vissa motorer har från ny en "inbyggd" vändkant som kan kallas koksring. Bla Wärtsilä och Scania. Varav den sistnämnda har haft det på marinmotorer ett bra tag och senare även infört det på andra motorer.

15

En kolv är inte rund, pga att den är olika tjock utvidgas den olika av värmen, därför mäter man nere på "kjolen" 90 grader mot kolvringen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Svwerker skrev:

En kolv är inte rund, pga att den är olika tjock utvidgas den olika av värmen, därför mäter man nere på "kjolen" 90 grader mot kolvringen.

Menar du kolvbulten?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

michaelth skrev:
Svwerker skrev:

En kolv är inte rund, pga att den är olika tjock utvidgas den olika av värmen, därför mäter man nere på "kjolen" 90 grader mot kolvringen.

Menar du kolvbulten?

20mm under kolvbulten är kolven störst på skutel sidan
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Mange skrev:

Det skall jag göra. Mäter jag diameter på kolv respektive cylinder och ser skillnaden eller finns någon annan metod? Hur stor skillnad eller glapp kan man tänkas tolerera? En bra rephandbok står på önskelistan  ICQ/ad

Det är här är en bra start att kolla i
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Tack så mycket för svar! Och tack för den länken Micke - Har skrivit ut och ikväll blir det kaffe och finpyssel i garaget!

20

michaelth skrev:
Svwerker skrev:

En kolv är inte rund, pga att den är olika tjock utvidgas den olika av värmen, därför mäter man nere på "kjolen" 90 grader mot kolvringen.

Menar du kolvbulten?

Japp tryckfel ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

Nu har jag mätt lite och jämfört med den eminenta rephandboken - Ventilskaft insug 7,94, gräns 7,90. Avgas 7,92 gräns 8,87. Bara mätt en kolv och cylinder - kolv 76.90, cylinder 77,02. Ringgap översta ringen - 1,06, gräns 0,90. Aja baja där! Gamla ventilstyrningar - 8,16, (lite variationer mellan dom såklart) gräns 8,06. Ringspår i kolv - 2,57, 2,56 och oljering 4,0. Så visst är denna 51 år gamla motor använd!  ICQ/ad