vad menar du?? porerna i gjutningen vid tändstifts gängan eller hålet vid avgasventilen...
eller sotavlagringarna??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
???
är det blanka oförbrända ytskiktet du menar
Jag ser att kolvringana är dåliga
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ja det var porerna jag tänkte på, var lite otydlig i all hast
Det var inte blankt innan jag gjorde rent, det är nog inte helt torrt när bilden togs. Jag undrade varför det är såna porer, är det skador eller kan det se ut så? Aldrig sett det innan.
Trevligt kväll !
Med tanke på den rostiga avgasventilen har det nog stått vatten i toppen-Frätskador.
Tack för svar! Är det värt att kosta på topplocket en del nytt innehåll eller bör jag se mig om efter ett annat?
7 2016-04-02 07:41:46 Senaste redigerad av michaelth (2016-04-02 09:07:25)
vad hade du tänker du skall bygga med den.. en original spec motor .... eller en större starkare maskin?
vad för investerings grad...
20-100 tusen 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Helt original ska den va! Och tyvärr, ingen jättebudget. När det gäller topparna så var tanken nya styrningar, fräsning säten. Nya ventiler om det behövs, det vet jag inte än 
???
är det blanka oförbrända ytskiktet du menar
Jag ser att kolvringana är dåliga![]()
/// M
Du har avlagringar på avgasventilen som tyder på att dina ringar inte är 100 längre
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Önskar verkligen jag hade pengar till att renovera motorn. Eftersom jag inte kan göra allt så satsar jag på topparna, ringar kan jag ju också byta ut. Samt en honing av loppen tror jag kan vara på sin plats. Är ju inte heller nån drömlösning men det gör förhoppningsvis inte läget sämre
Man kan känna små vändkanter. Då gissar jag att toppen, trots sina porer går att använda. Tack för era svar!
Önskar verkligen jag hade pengar till att renovera motorn. Eftersom jag inte kan göra allt så satsar jag på topparna, ringar kan jag ju också byta ut. Samt en honing av loppen tror jag kan vara på sin plats. Är ju inte heller nån drömlösning men det gör förhoppningsvis inte läget sämre
Man kan känna små vändkanter. Då gissar jag att toppen, trots sina porer går att använda. Tack för era svar!
Mäta hur cylindrarna är genimot kolvarna.
Är gläppet för stort => kass.
Det skall jag göra. Mäter jag diameter på kolv respektive cylinder och ser skillnaden eller finns någon annan metod? Hur stor skillnad eller glapp kan man tänkas tolerera? En bra rephandbok står på önskelistan 
Stemmer. En tydelig "vendekant" i cylinderen, er dårlig tekn.
Ett större problem än vändkant kan vara slitet spår för översta kolvringen, och då blir det ingen bra lösning att byta kolvringar. Vissa motorer har från ny en "inbyggd" vändkant som kan kallas koksring. Bla Wärtsilä och Scania. Varav den sistnämnda har haft det på marinmotorer ett bra tag och senare även infört det på andra motorer.
En kolv är inte rund, pga att den är olika tjock utvidgas den olika av värmen, därför mäter man nere på "kjolen" 90 grader mot kolvringen.
Ali G
En kolv är inte rund, pga att den är olika tjock utvidgas den olika av värmen, därför mäter man nere på "kjolen" 90 grader mot kolvringen.
Menar du kolvbulten?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Svwerker skrev:En kolv är inte rund, pga att den är olika tjock utvidgas den olika av värmen, därför mäter man nere på "kjolen" 90 grader mot kolvringen.
Menar du kolvbulten?
20mm under kolvbulten är kolven störst på skutel sidan
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det skall jag göra. Mäter jag diameter på kolv respektive cylinder och ser skillnaden eller finns någon annan metod? Hur stor skillnad eller glapp kan man tänkas tolerera? En bra rephandbok står på önskelistan
Det är här är en bra start att kolla i
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack så mycket för svar! Och tack för den länken Micke - Har skrivit ut och ikväll blir det kaffe och finpyssel i garaget!
Svwerker skrev:En kolv är inte rund, pga att den är olika tjock utvidgas den olika av värmen, därför mäter man nere på "kjolen" 90 grader mot kolvringen.
Menar du kolvbulten?
Japp tryckfel 
Ali G
Nu har jag mätt lite och jämfört med den eminenta rephandboken - Ventilskaft insug 7,94, gräns 7,90. Avgas 7,92 gräns 8,87. Bara mätt en kolv och cylinder - kolv 76.90, cylinder 77,02. Ringgap översta ringen - 1,06, gräns 0,90. Aja baja där! Gamla ventilstyrningar - 8,16, (lite variationer mellan dom såklart) gräns 8,06. Ringspår i kolv - 2,57, 2,56 och oljering 4,0. Så visst är denna 51 år gamla motor använd! 

