1

Hur fungerar egentligen värmekanalerna. Ska byta mina på min 1303-73. De nya är ju helt öppna baktill, samt har en förgrening, där jag förmodar att värmen från motorn går igenom kanalen upp till vindrutan/kup`en genom flexirör i a-stolparna. Ska de vara öppna baktill? Hur sitter värmekanalerna fast...finns det nån skiss på svetspunkter mm? Mina är lappade och lagade, så omöjligt att se hur de ska sitta fast. Bilen upp pallad och stag i dörrhålen, så snart skrider jag till verket.

2

värmekanalerna avslutas med det bakre hjulhuset... så du behöver säkerligen dom bitarna oxå....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Tack för bilderna!!

4

Svetsade ett stag mellan a+b stolpen på varje sida innan jag lyfte av karossen. Nu står den på två stadiga bockar. Bak vilar den på stötfångarfästena och fram framför hjulhusen. Räcker dessa stag eller bör jag staga upp nåt mer innan jag kapar bort värmekanalen? Kommer ta en sida i taget och den vänstra är nästan av redan.

5

Jag skulle svetsa i två stag till mellan a + a stolpen och b + b stolpen.

T2b taigagrön ´77

6

Ok, kan karossen röra sig där emellan oxå alltså...trodde mina stag skulle räcka, men det klart att det är bättre att vara på den säkra sidan...

7

Nu har jag svetsat ett stag mellan a+a stolpen också. Hade inga mer järn till b-stolparna, men tror detta räcker. Operationen börjar i veckan ICQ/ab .

8

???

9

Mät innan du kapar bara, så du kan pressa isär ifall Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10

Ok, det ska jag göra. Är det alltså större risk att karossen böjer sig inåt än veckar sig utåt om man inte stagat ordentligt??

11

Om man lyfter fram och bak, lyfter man i taket blir det ju tvärtom om något tvärstag släpper men det är lätt att dra det rätt om det inte blir jätte fel Default/hmm

12

Okej. Min kaross vilar på bockar. Bak på stötfångar fästena och från framför reservhjulsbaljan. Ska jag justera nåt innan jag kapar tröskeln?....Att man ska vara så feg..... ICQ/ab .

13

Kan inte du va snäll och svara med nån bild i min tråd om Värmekanaler så vet jag hur en 1303 ser ut?
Vore snällt av dig!

Martin A

14

Om du kapar uppifrån och nerifrån med en cm i mellan så ser du om det rör på sig och då kan man fixa till det innan det går åt skogen

Och då kan det gå så här som med dello:s 67a för 3 timmar sen ICQ/ad

Haha skoja bara, den skulle isär och jag ville bara ha detta och det är bra att veta att man kan köra en typ1a på hans släp Default/lol

Post's attachments

DSC01153.jpg, 178.83 kb, 800 x 600
DSC01153.jpg 178.83 kb, 204 downloads since 2016-04-05 

15

ICQ/ag  ICQ/ag ...du får inte skrämmas så där...jag är nog så nervös ändå...tar tid innan jag vågar. Nu är det problem med svetsen oxå...trådmatningen hackar, verkar gå trögt nånstans ICQ/ac .

16

ICQ/ag

Inget ovanligt fel ICQ/ac

17

Hej!

Det bästa är att leta upp några trådar på någon sida och kolla hur andra har gjort.
Vi lever ju i dataåldern.

Alla kanaler ser ut ungefär likadana, det finns ett inre rör i dina där värmen går i.
Bilden på bakre delen stämmer med avslutet. 
Bilden på främre delen stämmer inte riktigt eftersom kanalen fortsätter till främre plåten vid fötterna. Bilden visar svetsen vid andra plåten.

hur ser trösklarna ut?
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=503306

använd samba om det inte finns något här och leta i olika forumen, alla byten går till på ungefär samma sätt oavsett årsmodell.

Lycka till!