Min 6 volts torkarmotor från -62 har den egenheten att när den körts en stund och blivit varm så hoppar den över parkeringläget. Jag får då rycka ur matarströmmen och vänta tills den kallnat, då parkerar den snällt som den ska. Den är rätt kopplad enligt schema och i nyskick så jag vill helst inte byta. (Jag har dessutom nitat om armen 180 grader för att den ska parkera på rätt sida i min Speedster replika, men det har knappast med felet att göra.) Kan det vara ett kontaktbleck som ligger lite tight och behöver justeras? Har sömnproblem och svår ångest över detta förargliga problem. Kan någon vänlig själ hjälpa mig?
1 2016-04-02 18:24:12 Senaste redigerad av Didrik Rudling (2016-04-02 18:45:57)
Så brukar en 6V torkarmotor uppföra sig om den körs på 12V.
3 2016-04-02 20:05:18 Senaste redigerad av Didrik Rudling (2016-04-02 20:17:20)
Hej HenrikL!
Tack för svar men hela mitt bygge är väldigt old school med 6 volt och orginal Porschemotor bromsar mm och en fin donator VW från 62. 2800 mil. Elfel kan vara mystiska. En bekant med Speedsterreplika jag tyvärr förlorat kontakten med arbetade för Mercedes enbart med elfel typ när du var tredje gång du hissar ner höger bakruta i augusti strejkar vänster strålkastartorkare. Vi som sysslar med Ferdinand Porsches och Volkswagenwerks geniala konstruktioner borde klara oss bättre!
MVh
4 2016-04-03 12:42:02 Senaste redigerad av Björn J. (2016-04-03 12:42:46)
Speedstern har väl en mindre vindruta och kortare torkarblad än vad torkarmotorn är avsedd för?
Det kan ju vara därför som den går förbi parkeringsläget då den är varm och snurrar på utan större friktion, dessutom på en glatt vindruta.
Jag hade likartat problem på en buggy.
Du skriver att den är rätt inkopplad... Men det är just denna grejen som kortslutningsbromsen skall förhindra, kolla igen så att allt är rätt kopplat, samt att kontaktena vid torkarmotorns växellåda verkligen ger kontakt med varandra.