1

jo jag håller på att plocka ihop allt. och funderar på växelföraren.   
inne i tunneln bakom växelspaken, så finns det en ögla som stången ska föras igenom, ska denne ha en gummiring i sig med en clips eller
är det bara på de senare modellerna. Jag hade det varken i 50 ans eller 51 ans bottenplatta.

hoppas någon kan hjälpa mig!

mvh/ Willy

2

Gummibussningen kom långt senare... På min 60a är det metall med en tunga som ska minska skrammel...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

ja jag ringde runt till några "guru" och fick det berättat för mig igår.

Men frågan är ju hur det lirar om man sätter i en annan växellåda eller en något större motor ibilen,
blir det svårare att få i växlarna ellervad händer?

4

Man borrar loss hållaren och svetsar i en som är gjord för plastbussning.

5

annars så lirar det inte alls! eller? ja berätta...

6

Byter man till en nyare låda så har jag förstått att det blir bättre att byta även stången och spaken, men jag tror inte det är ett måste. Borde vara lätt att prova om man är "nöjd" med växlingen med gamla spaken... Dessutom så tror jag stängerna är av samma dimension, och då är det ju bara att peta i nya stången i hålet... Utan bussning... Skramlar väl mera.

Jag köpte en ny sådan hållare då min "tunga" kändes slapp på ghian, men sket i att montera den tillslut. Dvs den som "P" säger man ska svetsa i finns ny som reservdel. Bara köpa på tex UpNorth.

Men visst är det väl troligt att "växlingskvalitén" blir högre om man byter "allt" från lådan och framåt... Men lite trist med en ny spak?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)