1

Tjena!

Mekade lite med min ganska nyinköpta T3 -85, så helt plötsligt ser jag att alla blinkers lyser med fast sken. (Har fungerat felfritt de månader jag redan haft den) Testar att blinka åt ena hållet och blinkersen fram slocknar, MEN STRÅLKASTARNA blinkar i normal blinkerstakt. Har för mig bak fortfarande lyste med lite växlande starkt sken. Testar istället gläppa på helljustutan och då går fläkten igång när jag håller den inne??? Glömde kolla om fläkten reagerade på olika lägen på reglaget eller om strömmen gick förbi efter strömställaren. Släpper tillbaka spakarna och alla blinkers lyser igen.

Har någon varit med om liknande? Kan det va en härdsmälta i något kablage, eller kan relän och säkringar fippla till det så att strömmen går helt fel väger?

Har ju tre olika ljuslägen på strömställaren och det blev lite olika resultat vid de tre olika lägena. Vid ett av lägena lyser det ju även med nyckeln i fickan.

Har just bytt glykol i hela systemet och luftat kylare, så kan ha hamnat lite kylarvätska på något relä nedanför luftningsmuttern på kylaren, men enda relät jag hittade (precis bakom grillen) var kruttorrt. Sitter det fler längre ner?

Enda el jag mekat med är att slänga på ett förkopplingsmotstånd på tändspolen då den blev överhettad annars.

Tacksam för alla tips och trix ni har!

2

Kan vara tändningslåset.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Tja, kanske tändningslåset, men med så mystiska fel gissar jag på att det är ett jordfel.
Kolla jordanslutningarna mot karossen vid stålkastare, blinkers och baklyktor i första hand.
När du skriver att strålkastarna blinkar, är då ljuset svagare eller är det full styrka?
Här är det lätt att gissa att returströmmen, jorden, minus från blinkersens lampor inte når karossplåten utan letar sig en annan väg kanske genom helljuslampans tjocka fina glödtråd mot jord istället för den ordinarie vägen, ungefär som när man får åderbrock, blodet letar sig andra vägar när den ordinarie vägen är tilltäppt.. om nu det var en bra jämförelse... ICQ/ad
Det typiska annars på gamla bilar, alla fabrikat, är dålig jord i baklyktorna då blinkers och bromsljus "bär sig åt" på liknande sätt. Minus från blinklampan går genom bromsljusets glödtråd eller vice versa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Låter som kloka ord! Tack! Läste nåt inlägg tidigare som även nämnde tändlåset vid ett fel där blinkers inte fungerade på ena sidan, men det verkade vara varningsblinkersens knapp som strulade. Hehe hon är ju 30 bast nu så har säkert fått åderbrock  ICQ/ae Ska kolla efter jordfel i helgen.

Men eftersom blinkersen lyser konstant bör det väl vara något relä som har jordfel så det inte slår ifrån, alltså inte jordfel efter en lampa?

5

Har du dragkrok på bilen så kan felet vara i släpvagnskontakten eller kopplingarna till den.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

Min gissning är jordfel eller om det sitter extra ljus på bilen kass spak till helljus/blinkers.

Enklast söka jordfel är lång plus kabel från batteriet och sen mäter du respektive jordpunkt/blinker/lampa med en voltmätaren ha  en säkring på kabeln finns risk man klantar sig och får kortis.