Hej igen! Bilen har nu stått uppallad i flera år och nästan blivit ett dåligt samvete. Många andra saker tar tid, men nu under julledigheten har jag haft några riktigt produktiva timmar i mitt IRS-projekt i garaget.
För ungefär ett år sedan beställde jag ett par IRS-infästningar från Wolfgang International i USA av bolt-on modell (se bild). Önskar jag hade gjort det tidigare, det hade besparat mig mycket funderingar och inte hindrat mig från att komma vidare som det nu blev. Fästena blev ändå liggande i ett drygt år (pga annat som stod i vägen) innan jag nu under julen monterade dem. Men oj så smidigt, bara att lossa och flytta för att få till rätt camber! Och dessutom kan man ju justera fästena i sidled. Detta har nu äntligen inneburit att jag kunnat ställa in toe in och camber riktigt bra, och allt sitter fast ordentligt, utan att för den delen vara hugget i sten. Har jag gjort något fel är det bara att lossa bultarna, justera och dra åt igen. Nuvarande inställning får duga tills jag har bilen i rullning och kan kontrollera att bilen går som jag vill. Slutligen svetsar jag dit dem då allt sitter som det skall.
Att jag nu äntligen har hjulen på rätt plats innebär också att jag kan börja anpassa drivaxlarna. Idag lämnade jag in dem på en mekanisk verkstad för kortning, 5 mm i varje ända. Jag funderar också på om jag ska montera mina begagnade drivaxelknutar eller om jag ska köpa nya. En VW-entustiast har sagt till mig att det bara är VW original-knutar som håller bra kvalitet, men jag vet inte.
Dessutom är jag lite osäker över hur ordinarie knutar klarar vinkeln? Med nuvarande ganska blygsamma sänkning ser det ut som om jag får drygt 4 graders vinkel (sett från den yttre flänsen som ju också har lite vinkel i och med hjulets camber) med olastad vagn på backen. Då hjulet rör sig uppåt i hjulhuset bör det inte bli några problem, men eventuellt kan det bli problem då hjulet rör sig nedåt vid gupp mm. Jag är rädd att drivaxelns vinkel då skulle kunna bli för stor. Vet någon vilka grader en drivaxel bör ha i "utgångsläget", dvs. då vagnen står på hjulen utan att fjädras upp eller ned? Jag har fått för mig att det i USA finns knutar som klarar en större vinkel än de vanliga knutarna. Tror tillverkaren heter "Thing", men har inte hittat något då jag Googlat. Är det någon som vet?
Post's attachments
IMG_6404 (2).jpg 611.37 kb, 171 downloads since 2020-01-03
- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:-

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)