1

Håller på med att byta grunkor på en AAZ motor för att den skall in i en 80-tals transporter istället för den JX som nu sitter i. Oljetråg, oljepump mm är redan utbytta. Det enklaste vore att ta JX turbon med avgasserie och skruva fast. Alternativet är att tillverka en adapterfläns och montera AAZ turbon på JX avgasserien.
Erfarenheter och åsikter efterlyses!
Övriga erfarenheter från montering av AAZ i Transportern?

2

Fel forum...

3

Hur då fel forum????????????????

4

Kjell T skrev:

Hur då fel forum????????????????

Här är allmänna T3 frågor http://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=24

Du postade i avdelningen projekt

Just building stuff in my own garage, when i want, how i want ...
Ford 32 bigblock airride roadster, Ford T27 Dragrace bigblock airride roadster, Chevy -57 convertible,
, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

5

Det nu aktuella projektet som är under arbete är det ovan nämnda motorbytet.

6

Ja kör med aaz org turbo (kkk) och downpipe från golf. Hembyggt avgas men går enkelt att skarva på org dämp med några universalböjar. Garrett Gt15 (från nyare aaz) passar inte utan modifiering av grenrör eller motorfäste,  och oljereturen kommer få riskabelt dåligt fall. Bäst vore att snickra ett eget grenrör och flytta upp turbon en bit, men det innebär ju en del jobb. Kkk har tyvärr ganska dålig kapacitet om man vill öka på laddtrycket lite.

7

Min lösning är en adapternmellan JX avgasgrenrör och AAZ turbon, arbetet har stått stilla ett tag nu. Nu är det dags att göra lite igen, vad brukar man göra med alla mikagrefferna på AAZ pumpen?Hade tänkt bifoga bilder, men vet inte hur jag får dom bifogade ur Ipadden.

8 Senaste redigerad av Kjell T (2016-05-05 18:07:22)

Motorbytet är nu påbörjat och JX avgasserie och insug som svetsats och filats till för att få rätt form på kanalerna skall användas.Turbon från AAZ och en adapter som jag tillverkat för att få ihop den med JX avgasserien. Lite problem ännu att lösa med fäste för wesgatens tryckdosa och oljerören.

9

Motorn monterades för en och en halv vecka sedan, men nu återstår ännu några småsaker som skall åtgärdas. Bl.a. Gasvajer och jag undrar hur jag skall göra med ledningarna under pumpen som styr ventilen till omställaranordningen för insprutningstidpunkten. Skulle bifoga bild, men den var för stor igen.