1

Hej! För ett år sedan köpte jag en bubbla -68 med en rätt nyinsatt, nyrenoverad 1600cc motor. Har gått problemfritt tills mitt ex var där i och rörde om i grytan i höstas.

Nu dör hon på tomgången, om jag inte står på gasen. När hon är varmkörd dör hon iallafall inte på tomgången utan går bara hemskt ojämnt. När jag kör på låga varv går hon illa eller inte alls. Och när jag gett full gas en längre sträcka så hackar motorn..

Är helt novis under huven, kan någon ge mig några enkla tips på vad jag kan prova göra åt saken? Less på att behöva varva henne som nån annan j-la kärring!

2

Låter lite på din beskrivning som tjyvluft. Starta maskin och spreja startgas vid alla insugsskarvar/ packningar, rusar motorn är det där läckaget/tjyvluften är. Ett vanligt fel är att gummitätningen vid insugsröret (sitter en på varje sida) inte tätar som det skall. Alternativt vid förgasarfoten.
Är motorn helt original?

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

3

I den länkade tråden finns tips och trix, sökfunktionen i menyn fungerar bra även för käringar..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=33672

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

4

emmastrindlund skrev:

Hej! För ett år sedan köpte jag en bubbla -68 med en rätt nyinsatt, nyrenoverad 1600cc motor. Har gått problemfritt tills mitt ex var där i och rörde om i grytan i höstas.

Nu dör hon på tomgången, om jag inte står på gasen. När hon är varmkörd dör hon iallafall inte på tomgången utan går bara hemskt ojämnt. När jag kör på låga varv går hon illa eller inte alls. Och när jag gett full gas en längre sträcka så hackar motorn..

Är helt novis under huven, kan någon ge mig några enkla tips på vad jag kan prova göra åt saken? Less på att behöva varva henne som nån annan j-la kärring!

Det finns många sätt att renovera en motor. Många tvättar bara av skiten utvändigt och byter ventilkåpspackningar. Vi får hoppas att din motor är bättre än så! Det kan tex vara skit i förgasaren.

5

Ett annat tänkbart scenario kan vara det att den elektriska automatchoken inte funkar som den skall. Börja med att kolla de båda kablarna (svarta tror jag) som går från tändspolen till var sida om förgasaren, den på förgasarens högersida är till choken. Kolla anslutningrana, se till att kabelskorna inte glappar. Om det inte hjälper kan du lossa de tre skruvarna runt klämringen på chokedosan, bara lossa något varv. Vrid sedan dosan mot dig, moturs, tja, 20-30 grader, om nu motorn går bättre när den är kall har du funnit ett tänkbart fel. Möjligen får du justera tillbaka dosan en bit senare. Den där dosan skall bli ljummen när tändningen varit påslagen i 5 minuter.

Skit i förgasaren har redan nämnts, visst, det är vanligt. Oftast sitter det skräp i huvudmunstycket i flottörkammaren, lätt att fixa, men man måste plocka ur förgasaren ur bilen, och väl då är det lika bra att montera en renoveringssats. En urblåsning med truckluft av förgasarens alla munatycken och kanaler är ju aldrig fel.
Sedan kan axlarna till chokespjället och gasspjället läcka, vad jag vet finns det inga nya bussningar till dessa axlar att köpa...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Vill bara på att säga: Välkommen hit! Jätteroligt med ännu en tjej här  ICQ/ab ICQ/ab
//May

Proud owner of -73 914 2.0L

7

jodå, bussningar finns.. men man måste borra rakt och förmodligen brotcha bussningar till rätt mått.
sök på ebay efter solex 31/34 pict 3 carb repair bushes.

funderar om om det skulle duga att borra hålet lite större ytterst och sätta dit en o-ring istället..?