Nu börjar jag känna att våren är nära
Då har jag tänkt se till att 2016 blir lika fri från bekymmer som 2015 var. Jag ska göra en större service på motorn, den går i dagsläget jättebra. Men jag ska få bort oljeläckage och sen vill jag byta ventilstyrningar! Ska dom brotchas efter ipressning? Är det något mer som är smart att göra med topparna? Jag får se hur det är med kolvar/ringar och cylindrar vid demontering. Om dessa är i skapligt skick tänkte jag hona cylindrarna (om det behövs) och stoppa i nya ringar. Nåt mer ni tycker där? Motorn har ännu inte uppnåt förslitningsgräns för glapp axiellt så jag känner att den ska ha sig en dos kärlek! Bara ösa på med synpunkter och idéer! 
Du kan starta med att mäta upp styrningana och ventilskaften
Sen är det inte fel att fräsa sätena och slipa ventilena om skaften är ok
Om man byter styrningar så kommer dom ändra vinkelen lite så man får fräsa om sätesringana
När man mäter upp cylindrana så bör man ha en cylindermätare efter som cylinden är ofta sliten i botten Så den ofta 0val
Mät upp kolvana och räkna ihop vad spelet är med cylindrana
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack för svar Micke! Känns som att jag kanske borde låta någon med utrustning göra jobben på topparna. Har inte kollat, men en ny cylindersats kanske är idé, och överkomligt.. jag TROR att motorn är orörd så de är ju säkert slitna.
om det dags för en topprenovering o motorn är orörd o cylindrarna slitna,
är det nog stor risk att annat ser lika ut. kanske dags för en helrenovering?
axialglappet kanske inte säger allt?
alla nya lager, ny oljepump, troligen kam o lyftare, fjädrar bör mätas.
nya ventiler, åtminstone avgas. troligen är en arborrning av vevhuset oxå trolig.
om du bara fixar topparna o cylindrarna får du ut mer pulver, o komp, än nu
o då är en sliten bottendel, dåligt oljetryck tex, det som ger upp först.
tappa inte modet nu, men när man väl river brukar det se sämre ut än man trott (hoppats)
it would burn off both of your ears . . . "
Här tappas inget mod, jag vill ju samla in åsikter från erfarna VW-människor
Jag vet ju inte i ärlighetens namn att det är slut med styrningar, men jag vet ju att det är vanligt och jag vill inte köra sönder en motor som går så snällt och mjukt för en sån sak. Jag är absolut inte främmande för att den må vara sliten även om den upplevs kry. Det kommer bli baserat på vad jag hittar på insidan kombinerat med vad ekonomin mäktar med men jag tänker då inte va dumsnål
Får återkomma när den är isärtagen. Tack för svar!
6 2016-03-28 21:02:10 Senaste redigerad av Mange (2016-03-28 21:03:59)

Nu så är jag igång. Grymt smidigt att ta ur motorn med hjälp av en lyft.
Smutsigt!
Nån timme med högtryckstvätt och avfettning.
Inte en enda gick av! Inte ens någon till plåtarna. Använde en liten gasbrännare efter ordentlig rengöring av gängorna.

Har aldrig tittat i en 1200 tidigare och såg att stötstängerna hade ett annat utseende. Är det så dom ska se ut?
Ja det är arv från 30hk
Ps det finns inga kamlager i blocket på dom
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Det behövdes verkligen fräsas, tog några varv innan det var jämn yta. Kört med grov och fin pasta som avslut, tycker det blir jättefint 
10 2016-04-12 15:08:11 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-04-13 14:46:45)
Det behövdes verkligen fräsas, tog några varv innan det var jämn yta. Kört med grov och fin pasta som avslut, tycker det blir jättefint
Det blir jätte bra
Men du skall minska ned kontakt ytan på din sätsfräsning typ 1.3-1,5 mm på insug 1,5-2 mm på avgas ( 60* 15*)
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ok, varför gör man så? Är det så original? Är det för att få bättre flöde?
12 2016-04-13 14:42:03 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-04-13 14:47:17)
Nej original är cirka 2,0 mm bred tätnings kant
Om man har för bred är det svårare att täta och risken att bränna en ventil på grund av lite läck
Se Bild 33 i denna bok http://vwfiv.se/Repbok/2-Motorn.pdf
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Aha! Jag får kontrollera detta ☺