1

Generatorlampa och oljelampan.

Ska plus kopplas på den gemensamma kontakten (vänsterblinkers och generatorlampa) och minus på lamporna?
och lika på oljetryckslampan och högerblinkers.
...eller tänker jag helt fel?

Bild
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 20#p396420

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

2

Ja. Plus från tändningslåset till dessa lampor! De jordas sedan via sina givare eller genom glödtråden i de blinkerslampor som för tillfället inte lyser.
Iallafall på typ 1 är det en svart pluskabel (!) som försörjer dessa, jag tror det är samma färg på typ 2.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack åter igen Björn J.

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

4

Den där svarta pluskabeln är en luring, många luras av färgen och tänker att det säkert är en minuskabel, och kollar då minus på kontrollampornas gemensamma anslutning, iallafall på typ 1 är nu denna ansluten till lampornas höljen, som även detta är det normala för jord eller minus, men hör är är det tvärtom!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Björn J. skrev:

Ja. Plus från tändningslåset till dessa lampor! De jordas sedan via sina givare eller genom glödtråden i de blinkerslampor som för tillfället inte lyser.
Iallafall på typ 1 är det en svart pluskabel (!) som försörjer dessa, jag tror det är samma färg på typ 2.

Vet inte om jag missar något men.. Plus till den gemensama punkten och sedan att de jordas i givarna förstår jag men hur ska jag koppla in den till blinkersen? kopplar jag in mig på kabeln till blinkersen kommer den väl att jorda direkt och lampan lyser hela tiden så fort tändningen är på?

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

6

Nej, kontrollampan får spänning endast då blinkersen är påkopplad och den blinkande lampan är i den släckta fasen. Litet tankemöda går det åt för att förstå varför.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Blinkerslampan lyser konstant vid tändning på och blinkar när jag blinkar?

Kopplade på matning blinker efter relä.

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

8

49 på relät är ingång. 49a är utgången mot omkopplaren. 31 är jord.
Om det är kopplat så  funkar det, om relät är helt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Jag har ju inte orginal relän.
Har inbyggda relän i säkringsboxen.

Som jag skrev i en tidigare tråd så är all el omdragen alltså ej orginal.

Blir det skillnad tro om jag kopplar på före relät...?

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

10 Senaste redigerad av Björn J. (2016-03-26 15:21:03)

Om jag minns rätt så har ju bussarna, iallafall bay-bussarna, två kontrollampor för blinkersen, dessa är i original ihopkopplade och blinkar samtidigt oavsett om du själv blinkar till höger eller vänster.
Nu kan du ju göra så, då du inte har original elsystem, att du kopplar den vänstra kontrollampan till vänster blinkers och vice versa, då blir det som på japanska bilar.... och då med en gemensam jordpunkt. Så behöver du ju inte ägna mer tid och detta mysterium.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Det har jag tänkt göra. Koppla respektive blinkers på häger respektive vänster kontrolllampa.

Problemet är att de lyser konstant när tändningen är på men blinkar riktigt när jag blinkar.

Jag har kopplat respektive lampa efter reläet.
Ska jag koppla det före relät istället?

I och med det är gemensamt kontaktbleck så förstår jag inte hur jag ska kunna separera blinkers från generator- och oljetryckslampan.

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

12

Det finns isolerade lamphållare, helt av plast med dubbla anslutningar, sådana kan du ju ersätta dina original med, då kommer du bort från problemet med den gemensamma anslutningen. Nu minns jag inte var jag köpte sådana, möjligen är det Volvo-Penta, och dom är hiskligt dyra med sina reservdelar.... Kanske hade Mekonomen sådana, frågan har varit uppe på detta forum tidigare.

Om det nu lyser och blinkar som du beskriver är det ju så att ditt nya elsystem med allt inbyggt i en box inte alls är kompatibelt med VW-Bosch original elsystem....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Det funkade bra med isolerade lamphållare  ICQ/ag
Gjorde egna isolerade.

Skapade en tråd i "how to"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=41318

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

14

Med litet krympslang och en lödkolv kommer man långt!
Jag hade ju föreställt mig att du hade den andra sortens lampor och hållare, den cylindriska modellen med Ba7s lampor, men så är det ju inte på typ 2.... Din lösning blir säkert jättebra!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."