1

En vwän har bett mig om hjälp.
Han har återkommande problem med bränslestopp i en 1303, -73 (mayagold).
En massa skräp i tanken som täpper till i den lilla silen i tankens avflöde. 

Problemet har lösts tillfälligt genom att blåsa bränsleledningen baklänges, men nu måsta vi fixa det ordentligt, då detta skräp bara virvlar runt och fastnar på samma ställe igen.

Frågan är då, kan man komma åt tankens avflöde underifrån? Eller måste vi lyfta ur hela tanken? Tillråga på allt så sitter det en Eberspräscher i vägen på den bilen.... Suck...
Jag det hade ju varit lättare om man slapp demontera en massa grejer innan man kom åt silen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Finns bara ett sätt:
Skruva ut tanken, insexnyckel till bottenpluggen(M22?), under pluggen finns silen(sitter som en strumpa på änden/ingången på soppaledningen).

För den som vill ha ett grövre tilloppsrör till soppapumpen(om man har en motor som konsumerar ordentligt med soppa): Det är trångt under tanken(!), men bottenpluggen kan(efter att ha borrat hål i den) slaglödas samman med en lämplig 90 grds vvs koppling/nippel och få ut en 12mm slanganslutning.

3

Som jag misstänkte, jo jag vet hur det ser ut, men trodde jag kunde komma åt underifrån, men vad är det för dimension på insexnyckeln? En och annan tank har jag mekat med men minns inte att jag gjort det på en 1303.
Tack för svaret!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av Stefan F (2016-03-27 22:06:13)

10 mm. Jag filade upp hålet ordentligt så att det går att få loss den. Det finns 22 mm pluggar med slanganslutning, i mitt fall har jag förberett för AN6-slang (fast den sitter inte där nu/än)

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/Kuggstang/IMG_3899_zpse2d4797b.jpg

Bilden är tagen i en spegel som inte var så ren... ursäkta den dåliga bildkvaliten ICQ/ac

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/Kuggstang/IMG_3741_zpscbad7d3a.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville