1 Senaste redigerad av stout (2016-12-25 18:20:26)

.

2

Linolja +lacknafta

3

..inte helt enkelt, att svara med: " blandningsförhållande... ".
Både Hans och jag har jobbat med vxl. i "många år", och i sammahanget, samma dilemma: blästra/lacka/olja...   eller vad göra?
Jag tycker:
Undvik så långt möjligt att blästra vxl., eftersom materialet (Magnesium) har urlakas(av korrosion), och blästringen "bankar" in klorider, mm i porerna, vilket i sin tur riskerar att det blommar upp "korrosionsrosor", underifrån.
Här hjälper, som Hans säger, linoljan att hindra från vidare korrosion. Ju äldre/mer korroderad vxl. är, desto sämre är förutsättningarna.
De "bästa" vxl. att bygga på är lådor -65, som har plastpluggar i mellanhuset(pluggar: som har torkat/"ruttnat"), och som har/"dräller" olja över vxl. = ingen korrosion.
1. JAG brukar rekommendera mina kunder: OM du har en "fin stomme"(utan/lite korrosion): låt oss bygga på den /UTAN att blästra huset.
2. "Jag vill ha en renoverad 1200 eller 1600 vxl." ,  Ja, så ser dom ut.........  (se bif. bild). Jag lägger en 1/2-liter färg på mina vxl., det betyder inte att jag ger en korrosionsgaranti (/vilken del på året kommer du att köra din VW?).
Jag är ingen lackerare...  , men att bygga vxl. tar jag gärna en diskussion om.....

Post's attachments

Foto-0106 - 20.JPG, 70.2 kb, 512 x 384
Foto-0106 - 20.JPG 70.2 kb, 147 downloads since 2016-03-22 

4

Jag har lackat både lådor och block med rustoleums aluminium primer( "genomskinlig" blå häftgrund) och sen valfri maskinfärg.
Det ser fortfarande nymålat ut efter några år, iaf om man tvättar av grejorna ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Linoljan torkar efter ett par dygn och då har du en seg hinna som hindrar syret från att komma åt magnesiumhuset. Lacknaftan är bara till för att linoljan inte skall korva sig vid torkning ca 10%. Låt huset stå ett par dagar med för mycket linolja. När det har sugit klart torkar du bort överflöd och sen torkar linoljan rätt fort. Jag använder samma metod på motorblock som har ärgat och eftersom jag inte tror på blästring blir blocket ändå hyfsat snyggt.

6

Numera ännu närmare: Vasagatan, Limhamn, (gångavst.).
Ring för konsultation.