1

Hej vänner ICQ/ab här kommer en fundering från en lite vilsen buss ägare. Har en buss -85 med DG-motor som behöver renovering av topparna.
Jag har pratat med en verkstad som plockar ur motorn och fraktar den till en motorrenoverare som plockar isär, planar toppar byter och slipar in ventiler och kollar skicket så motorn ska bli i gott skick. Verkstan kollar växellåda och hämtar och monterar tillbaka och startar upp motorn o kollar så allt funkar.....pris totalt 25.000:-

Alternativ 1 är att renovera enl. ovan.

Alternativ 2 är att jag kan få tag i en 95 hk som suttit i en magnum picup från 1990 12000 mil och lämna bort för ett motorbyte.

Alternativ 3 är att jag kan få tag i en pickup -85 som är konverterad till en Volvomotor och lämna bort för ett motorbyte.

Börjar bli lite stressad o måste ta ett beslut.....våren är ju på G Default/lol

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

2

1: Känns dyrt särskilt som topparna går plocka loss med motorn i och man kan få en utbytesmotor för 20000kr och ny motor är alltid en ny motor.

2: Växellådan bör också bytas samt kabelstocken i motorutrymmet och en del av vattenrören.

3: Volvo? vad är det för något. samma procedur som steg 2 OCH motorn är högre så det stjäl en del av bagagerummet.

Antar att bilen börjar bli 30år snart så jag personligen hade satsat på en diesel med rätt utväxling om du ska behålla bilen.

3

Kolla vad en Vege inbytesmotor kostar.