1 Senaste redigerad av hellco (2016-03-20 17:22:48)

Hej jag har en bubbla  1500 -68 som jag ska renovera bromsoken på och byta belägg.
Skivorna är idag lite slitna men känns som det går att svarva. Har tillgång till svarv och svarvare som kan svarva dom åt mig.
Men min fundering är att går det att plocka av skivorna på något smidigt sätt eller får man med sig hjullager och allt i samma veva?
Tänkte om det är en smidig lösning eller om man ska köpa nya skivor och framhjulslager i samma veva man beställer bromsbelägg och packingsats till oken?

Mvh Peter

2

När du svarvar dom så är tipset att göra det i samma uppspänning.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Jo men det löser pappa han har svarvat i 40+ år så det brukar han göra men tack ändå är alltid bra med tips Default/smile

4

Det är jättejättenoga om man skall lyckas svarva skivor! De måste sättas upp på en exakt plan nån typ av hubb i svarven. Svarva båda sidor i samma uppsättning! Försöka sätta direkt i chucken och rikta in går nästan inte. 0,1mm kast/oplanhet gör att man får väldigt pulserande i pedalen. Vet av erfarenhet ICQ/ad

5

Jo men själva svarvningen att få det rätt ser jag inte som något bekymmer. Vi kommer sätta upp den på en styrning. Pappa är 63 och har jobbat på egen firma med manuell svarvning sen han va ca 16 år. Så han har några hundra bromskivor på meritlistan:)
Någon som vet hur tjock en orginalskiva är eller hur tunn man kan svarva ner skivan?
/peter